Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do Polska se kamiony po D1 kvůli mostu hned tak nedostanou

  8:41aktualizováno  8:41
Už několikrát odložené zprovoznění mostu u Świerklan, kvůli kterému nesmí na příhraniční úsek dálnice D1 s Polskem vjíždět kamiony, se opět odkládá. Most nebude hotov dřív než na konci roku.

Rozestavěný most u polských Świerklan stále brání kamionům v průjezdu na polské území po dálnici D1. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

V Polsku se staví, v Ostravě soudí a na Vysočině opravuje. Páteřní trasa republiky, dálnice D1, o jejímž vzniku se uvažovalo už před druhou světovou válkou, má problémy dodnes.

Od 12. července 1971, kdy byl slavnostně uveden do provozu úsek mezi Prahou a Mirošovicemi, až do současnosti není dálnice dokončena. Ale už se opravuje. Některé starší úseky dálnice mezi Prahou a Brnem procházejí v těchto dnech generální opravou, která ovlivňuje také život lidí, hlavně řidičů, z Moravskoslezského kraje (více o rekonstrukci čtěte zde).

Problémy na dálnici D1 ale nejsou jen na Vysočině, ale i na jejím druhém konci, v Moravskoslezském kraji. Zatímco řidiči osobních automobilů už mohou plynule přejíždět do Polska, kamiony zatím za hranici po dálnici projet nemohou.

Na vině je špatný projekt mostu mezi Świerklany a Gorzyczkami, který stavbu posledního chybějícího úseku na polské straně výrazně zpomalil. Most hrozil zřícením a některé jeho části se musely po přepracování projektu začít stavět znovu.

Původně měl být úsek otevřen už loni, před zahájením fotbalového mistrovství Evropy, které se konalo v Polsku a na Ukrajině, nedokončený most ale zahájení provozu oddálil.

Další problémy D1 v kraji

Přestože byla dálnice D1 na Ostravsku zprovozněna teprve před několika lety, stále není jisté, kdy se plně vysvětlí problémy okolo její stavby. Ředitelství silnic a dálnic se pře se společností Eurovia o to, kdo může za zvlnění dálnice v prostoru mezi Třebovicemi a Mariánskými horami. O věci bude rozhodovat rozhodčí soud.

Osobní automobily mohly na příhraniční úsek vjet po dálnici poprvé na konci listopadu loňského roku, u Świerklan ale musí z dálnice sjet a chybějící úsek objíždět po místních cestách. Kamiony zde až do okamžiku dokončení mostu nesmí vjet vůbec.

"Nemáme žádné nové informace, proto stále počítáme s tím, že by měl být most dokončen v polovině tohoto roku," řekla Nina Ledvinová, tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.

Polská strana ale už několikrát posunutý slib o termínu dokončení stavby určitě nedodrží, v polovině roku se po mostě jezdit v žádném případě nebude.

"Bohužel tento termín nedodržíme," říká vedoucí stavby Sylwester Kasperek. "Most je stále ve výstavbě, když vše půjde dobře, možná bude hotový do konce roku," říká Sylwester Kasperek, ale ani tímto termínem si zcela jistý není.

O peníze přicházejí všichni

"Pro co nejrychlejší dostavbu mostu děláme vše, ale není jisté, zda tomu tak bude, je možné, že jej uvedeme do provozu až v příštím roce," dodává zaměstnanec Generalnej dyrekcii dróg krajowych i autostrad (obdoby ŘSD) v Katovicích s tím, že se kamiony na příhraniční úsek mezi Českou republikou a Polskem do té doby nedostanou.

Daleko větší problémy však řidičům kamionů dělají opravy na dálnici D1 na Vysočině.

"Je to hodně velký problém, kvůli opravám dálnice přicházíme o peníze všichni. Dopravci, řidiči i naši zákazníci," popisuje vliv oprav dálnice na Vysočině na firmy v Moravskoslezském kraji majitel jedné ze spedičních společností Libor Čelinský.

Řidiči i dopravci jsou často smluvně vázáni časy, kdy mají zboží dopravit, navíc, když řidič stojí v koloně, nevydělává, protože je placen od kilometru.

"Problémy způsobuje čekání na dálnici třeba i tehdy, když má být část nákladu vyložena například v Brně a druhá část v Ostravě. V Brně mají otevřeno do čtyř hodin odpoledne, v Ostravě do sedmi. A když se řidič do Brna dostane kvůli koloně na D1 třeba ve tři hodiny, do Ostravy už to nemá šanci stihnout a musí čekat do druhého dne. A kamion stojí a nevydělává, zákazník je naštvaný a nadává," dodal Libor Čelinský podrobnosti o problémech dopravců kvůli opravám dálnice D1.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.