Oprava Nádražní ulice v Ostravě je hotova.

Oprava Nádražní ulice v Ostravě je hotova. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Oprava Nádražní ulice v Ostravě skončila. Zpět je i zastávka Elektra

  • 2
Po dvou letech skončila slavnostním otevřením oprava Nádražní ulice v centru Ostravy. Auta po ní mohou jezdit od sobotního rána. V neděli se lidé dočkali také návratu využívané tramvajové zastávky Elektra.

Rekonstrukce Nádražní ulice včetně inženýrských sítí stála město 171,5 milionu. Další peníze přidala firma na nový plynovod.

„V opravené části ulice se teď desítky let nebude muset kopnout do země,“ věří investiční náměstek primátora Břetislav Riger.

Primátor Ostravy Tomáš Macura je ale s výsledkem spokojený jen částečně.

„Rekonstrukce byla nutná hlavně kvůli obnově inženýrských sítí, které byly v dezolátním stavu. Z tohoto pohledu se akce povedla. Termín i náklady s výjimkou drobných víceprací byly také dodrženy, takže ji lze hodnotit jako úspěšnou. Ale kdyby se projekt připravoval dnes, vypadal by jinak. Chybí tam funkční zeleň a lepší mohla být i kvalita povrchů,“ míní Macura.

„Zkoumáme, jak tam zelené prvky dodat, ale narážíme na inženýrské sítě. Uvidíme, co s tím,“ dodal.

Tramvajová zastávka Elektra, která začala fungovat s nedělní změnou jízdích řádů, nyní vypadá jinak. „Chodník vede až ke kolejím a je vyvýšený. To usnadní nástup i výstup,“ říká šéf Dopravního podniku Ostrava (DPO) Daniel Morys.

Některé spoje posílí kvůli Vánocům

Lidé, kteří využívají veřejnou dopravu, by si měli zjistit, co je s novými jízdními řády čeká. Změn je totiž hodně.

„Na všech linkách zahrnutých do Integrovaného dopravního systému Moravskoslezského kraje ODIS dojde 11. prosince ke změnám v jízdních řádech. Jsou do nich zapracovány připomínky měst a obcí i cestujících,“ řekl ještě před tímto datem jednatel společnosti KODIS Aleš Stejskal.

Řadu změn pocítí cestující v Ostravě. Dočasnou výjimkou je kapacitní posílení linek číslo 4, 11, 12, 37, 40, 44, 54, 102, 104, 106 a 108 o předvánočních víkendech. Ostatní změny ale platí dlouhodobě.

V tramvajové dopravě skončil jednokolejný provoz mezi zastávkami Důl Jeremenko a Kolonie Jeremenko, což zkrátí jízdní dobu na linkách číslo 1, 6 a 10.

Díky zavedení preferencí MHD na křižovatkách v Porubě a změnám jízdních dob v Zábřehu se také tam zkrátí jízdní doby tramvají.

Změny v jízdních řádech: zrychlení i nové spoje

V autobusové dopravě startuje novinka: nástup jen předními dveřmi. „Jde o zkušební provoz na linkách číslo 21 a 81, které vedou z ÚAN přes Kunčice do Vratimova nebo Řepiště. Smyslem opatření je zvýšit bezpečnost ve vozech a eliminovat černé pasažéry. Zkušební provoz má také prověřit dopad na plynulost provozu,“ líčí Stejskal.

V jízdních řádech většiny ostatních autobusů se od neděle drobně upravily časy, zkrátily se jízdní doby nebo se přidaly spoje. Lepší spojení do průmyslové zóny v Hrabové by tak měli mít například lidé, kteří jezdí linkou 74 z Hranečníku.

Některé autobusy mění i trasu, třeba vybrané spoje linky 57. Plesná chtěla změnu trasy linky 47 přes zastávku Duha. Stejnou zastávku bude nově obsluhovat i linka 44.

Do seznamu zastávek na znamení přibývají tři nové: Ještěrka, NH Zářičí a Bartovice, Pod Tratí. Naopak zastávka Nová Bělá ZD, která se v neděli přejmenovala na Nová Bělá úřad, bude z tohoto seznamu vypuštěna.

Změny se dotýkají také trolejbusové linky 105 a příměstských linek s čísly 271, 333, 735 a 752.