Některé obce hrozí, že na podzim rušnou trasu z Opavy přes Kravaře do Ostravy na protest zablokují. (Ilustrační snímek)

Některé obce hrozí, že na podzim rušnou trasu z Opavy přes Kravaře do Ostravy na protest zablokují. (Ilustrační snímek) | foto: Radek Miča, MAFRA

Doprava mezi Opavou a Ostravou kolabuje, obce hrozí blokádou

  • 20
Lidem z obcí, kterými procházejí silnice mezi Opavou a Ostravou, dochází trpělivost. Kolem domů se valí tisíce automobilů, ale stavby nových komunikací jsou i přes mnohaleté sliby politiků buď v nedohlednu, nebo se jejich příprava zastavila. Objevují se i hrozby výstražnou blokádou.

Bydlet u hlavní cesty se na Hlučínsku nevyplatí. Přes Malé a Velké Hoštice, Kravaře a Hlučín do Ostravy míří z Opavy zhruba stejně aut jako po druhé spojnici I/11 přes Hrabyni a Velkou Polom. Tedy tisíce.

Ani na jedné ze dvou tras se však řidičům ještě několik let neuleví. Ministerstvo dopravy na žádosti místních neslyší. Zřejmě tak dojde na blokádu.

"Dáme čelním představitelům ještě poslední šanci, abychom se sešli na společné schůzce. Pokud se to nepodaří, jsme připraveni na podzim cestu z Opavy přes Kravaře do Ostravy zablokovat," říká starosta Bolatic a předseda Sdružení obcí Hlučínska Herbert Pavera.

"Okna otvíráme pouze tehdy, když je myjeme."

Už měsíce je na světě studie nové čtyřproudovky místo stávající cesty I/56. V příštích čtrnácti letech se s ní však nepočítá.

Z Opavy do Ostravy

Po silnici I/11: Vede přes Hrabyni a Velkou Polom. Je částečně rozestavěná, ministerstvo tam zahájilo stavbu nové rychlostní spojky, pak ji ale zastavilo. Doprava je místy svedená do jednoho pruhu a rychlost omezená na 50 km/hod. Podle policistů jedna z nejnebezpečnějších cest.

Po silnici I/56: Auta jezdí přes Malé a Velké Hoštice, Kravaře, Dolní Benešov a Hlučín. Většina trasy vede přes obce, řidiči musejí dodržovat padesátku.

V obou případech ve špičce trvá cca 35 kilometrů dlouhá trasa i přes hodinu.

"Ani se neuvažuje o tom, že by nám pomohli. Nepodporuje nás ani kraj. Týká se to přitom 45 tisíc obyvatel a nepomůže nám ani I/11, také se to táhne," říká Pavera.

Kvůli vysoké dopravě trápí lidi u cesty prašnost a kamiony jim třesou s celým domem. "Máme na ulici hned tři okna, která jsme ještě ani neotevřeli, jen když je myjeme. Dobře, že máme okno do dvora, kde si dovolíme větrat," napsala redakci MF DNES čtenářka z Kravař.

Auta do Ostravy neodkloní ani plánovaná spojka I/11, která je prioritou kraje a už se začala stavět. Ministerstvo dopravy zatím nezná přesný termín, kdy cestu dokončí.

"Podle současné verze strategie by měla být silnice z Ostravy do Mokrých Lazců do roku 2015 a prodloužená Rudná do roku 2017," říká Martin Novák z tiskového odboru ministerstva.

Nový ministr Radek Šmerda však chce kvůli nedostatku peněz plánovat méně. "Chce dělat strategie s kratším výhledem, maximálně na čtyři roky dopředu. Není jisté, jestli se tyto projekty do nové strategie vejdou. Jsme ve slepé uličce. S penězi, které máme, si to nemůžeme dovolit," říká Novák.

Chceme obnovit stavbu, vzkázalo již 35 tisíc lidí

Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 - I/57 o pokračování stavby cesty intenzivně jedná. Peticí za obnovení stavby, kterou podepsalo 35 tisíc lidí, se má začít zabývat hospodářský výbor Sněmovny.

V roce 2010 se na trase silnice I/11 z Ostravy do Opavy ještě pracovalo.

"Uvědomuji si závažnost situace. V současné době probíhají diskuse nad obnovením výstavby v letošním, nejpozději v příštím roce," avizoval místopředseda výboru František Sivera.

Sdružení se chystá bojovat. "Vývoj velmi pozorně sledujeme. Občany budeme hájit dál," říká tajemník sdružení Martin Dostál.