Nádraží Svinov - jedno ze dvou hlavních železničních uzlů Ostravy.

Nádraží Svinov - jedno ze dvou hlavních železničních uzlů Ostravy. | foto: Filip Šlapal, Ester Havlová, Tomáš Souček, Ivan Němec a archiv architektů

Cestování mezi Ostravou a metropolemi zrychluje. Jen v Polsku to vázne

  • 7
Ostrava má ideální polohu. V Praze? Za tři hodiny a osm minut. V Krakově? Za dvě hodiny a pětačtyřicet minut. Blízko i do Brna. Na to občas rád při koncertech poukazuje i Jarek Nohavica. Cestování veřejnou dopravou z Ostravy do velkých měst v tuzemsku, ale i okolních státech, je rychlejší než kdy dříve.

Třeba v Polsku ale mají podle šéfa Krajského centra osobní dopravy Českých drah Miroslava Klicha zdejší instituce co do úrovně dopravní infrastruktury ještě co dohánět. „Cestovní rychlosti by tam mohly být vyšší než dnes a doba jízdy by se mohla zkrátit,“ podotkl Klich.

České dráhy od 14. prosince, tedy od data zahájení platnosti nového jízdního řádu, nasadí mezi Ostravou hlavním nádražím a Krakovem nový přímý vlak. Spoj Dráhy přidaly na základě poptávky polské strany.

„Je to po dlouhé době přímý vlak z Ostravy do Krakova. Doba jízdy bude tři hodiny dvacet minut,“ uvedl Klich a dodal cenu zpáteční jízdenky - 16 eur.

České dráhy budou nově vypravovat i další pendolino. Spojí Prahu, Ostravu a Košice.

Nový vlakový spoj na trase Praha-Žilina-Košice od 14. prosince spustí i společnost RegioJet. Její mluvčí Petra Nováková zároveň řekla, že RegioJet spolu s firmou TigerExpress nabízí návazné spoje z Ostravy-Svinova do Krakova. Ze Svinova do Polska jezdí autobusy, jimiž se cestující mohou svézt i na jízdenku z RegioJetu.

Do Košic se pojede přes noc

Společnost TigerExpress denně provozuje sedm autobusů, kterými se svezete z Ostravy do Krakova (a zpět) za dvě hodiny a pětačtyřicet minut, sedm autobusů z Ostravy na letiště do Katovic a zpět a tři autobusy mezi Ostravou a Vídní.

„Spoje plánujeme dále rozšiřovat - jak na lince do Krakova, tak na dalších trasách,“ uvedl Aleš Ondrůj ze společnosti Turbotiger, která autobusy provozuje. Jak dodal, zpáteční jízdenku mezi Ostravou a Krakovem pořídíte „v akci“ i za 590 korun.

A konečně novou linku mezi Prahou a Krakovem od 7. listopadu provozuje i firma Leo Express. „Jedná se o kombinované spojení vlaku do Bohumína a odtud autobusem do Krakova,“ zmínila mluvčí Leo Expressu Petra Valentová.

Leo Express od 14. prosince nabídne i novou vlakovou linku z Košic do Prahy. Tam vlak pojede přes noc, zpět bude vyrážet v půl třetí odpoledne.

Konkurence, která krom jiného snižuje ceny jízdného, zatím funguje hlavně na železnici mezi Moravskoslezským krajem a Prahou. Třeba do Brna tolik dopravců nevyráží, i sem ale například krom vlaků Českých drah zajíždějí také autobusy Student Agency.