Odboráři shromáždění před ostravským magistrátem.

Odboráři shromáždění před ostravským magistrátem. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Dopraváci vystávkovali vyšší mzdy, lidé se bojí zdražení jízdenek

  • 32
Městská hromadná doprava v Ostravě opět jezdí jako před stávkou. Vedení Dopravního podniku teď musí najít rezervy ve výši zhruba stovky milionů korun na vyšší platy zaměstnanců i na pokrytí nákladů spjatých s dražšími pohonnými hmotami a vyšší DPH. Jízdné proto zřejmě podraží.

"Jsem ráda, že to skončilo. Bylo to hrozné," líčila v úterý své pocity ze stávky dopraváků Veronika Marková z Ostravy-Zábřehu.

Kvůli protestu, který značně omezil provoz městské dopravy v Ostravě, měla v posledních dnech potíž dostat se do zaměstnání. "Při cestě tam jsem musela hodinu čekat na autobus, a když jsem se vracela domů, čekala jsem i hodinu a čtvrt. Stávkovalo se na úkor obyčejných lidí, kteří potřebovali dojet do práce. To se mi nelíbilo," dodala.

Co přinesla stávka dopraváků?

Byla podle vás doprava v krajském městě v průběhu stávky plynulejší než dřív? Je správné, že si dopraváci "vystávkovali" vyšší platy pro příští rok? Zaslouží si je?

Kde podle vás ostravský Dopravní podnik najde peníze na zvýšení mezd svým zaměstnancům -obáváte se například zdražení jízdného? Ukázala stávka na to, že některé spoje MHD jsou v Ostravě nadbytečné?

Pište na: redova@mfdnes.cz

Úleva z toho, že protest skončil a MHD zase jezdí normálně, ale i vyjadřování podpory odborářům. To Ostravané dávali v souvislosti se stávkou najevo nejčastěji.

Někteří se také už teď obávají nového zdražení jízdenek. To připustil i mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.

Výnosy z dražších jízdenek by mohly pomoci dotvořit balík peněz, které vedení Dopravního podniku musí pro příští rok najít na náklady spojené s dražšími pohonnými hmotami a vyšší DPH.

Odbory: Zdražení jízdenek nutné není

Vedení firmy musí v nejbližších týdnech a měsících najít pro příští rok finanční rezervy ve výši 100 milionů korun. Zhruba polovina z částky má jít na mzdy zaměstnanců, které se od 1. ledna 2012 zvýší o 5 procent, v případě dělníků pak o 6 procent, druhá polovina peněz má pokrýt náklady spjaté s dražšími pohonnými hmotami a vyšší DPH.

Šéf odborů Dopravního podniku Ivo Protivínský přitom poznamenal: "Nemyslím si, že je případné zdražování jízdného nutné. Potřebné finanční rezervy může město uvolnit i z jiných zdrojů."

Vedení Dopravního podniku říká, že chce potřebné miliony najít například díky opatřením vedoucím k nižšímu počtu dopravních nehod nebo třeba úpravou tras a rozsahu dopravy na některých linkách.

Předseda odborů dopravního podniku Ivo Protivínský při projevu na mítinku stávkujících.

Odboráři ukazují, o kolik procent chtějí přidat. Nakonec se jim to pro příští rok podařilo.

Podle Miroslava Albrechta by bylo teď předčasné spekulovat o možném propouštění zaměstnanců Dopravního podniku. "Potřebné změny nemusejí nutně znamenat propouštění zaměstnanců," uvedl mluvčí.

Mezi zaměstnanci Dopravního podniku pořád ještě trvá napětí vyvolané tím, že část z nich se ke stávce připojila a část ne.

Stávkující se stále ještě zlobí na "stávkokazy". "Chtěli přidat, ale současně si přáli, aby to někdo vybojoval za ně, aby si nespálili prsty," poznamenal na konto nestávkujících odborový předák Protivínský, který je přesvědčený o tom, že kdyby v první den stávky, tedy minulou středu, do ulic nevyjelo sto procent spojů, jednalo by se o zvyšování mezd ještě tentýž den a ani ztráty Dopravního podniku vyvolané protestem by nebyly tak vysoké (odhadované ztráty způsobené stávkou mohou převýšit 70 milionů korun - pozn. red.) .

Mítink stávkujících odborářů na Prokešově náměstí před ostravským magistrátem.
Stávkující odboráři blokují dopravu před ostravským magistrátem.
Strážník se snaží zastavit stávkující odboráře ostravského dopravního podniku, aby neblokovali tramvaje.

Protest zaměstnanců ostravského Dopravního podniku odstartoval ve středu 1. června a trval do pondělí 6. června.

Do stávky se zapojilo kolem čtyř set ze zhruba dvou tisíc zaměstnanců firmy a městská doprava tak i ve všední dny jezdila pouze jako o víkendu a ani to ne všude.

Odbory, které stávku organizovaly kvůli navýšení platů, původně pro letošek žádaly až 15 procent z tarifní mzdy navíc, nakonec však přistoupily na kompromis, podle něhož se jim sice platy letos nezvednou, ale příští rok jim je zaměstnavatel zvedne o 5 a v případě dělníků o 6 procent.

,