Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tramvaj versus chodec. Lidé se pletou, že na přechodu mají přednost

  8:38aktualizováno  8:38
Zní to absurdně, přesto se to stává. Každý rok Ostravané dobrovolně vstupují do cesty jedoucím tramvajím. Nemají vypito, ani se nechtějí zabít. Myslí si jen, že mají přednost. Následky bývají fatální. Protože se už roky nedaří počty sražených chodců snížit, objeví se v ostravských tramvajích čtyři stovky varovných letáků.

Dopravnímu podniku Ostrava došla trpělivost s neopatrnými chodci a spouští kampaň. (ilustrační snímek) | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Dobrovolný přestup na jiný druh dopravy? I takto upozorňuje kampaň nazvaná Tramvaj versus chodec na skutečnost, že člověk, jenž skončí pod tramvají, už se sveze jen pohřebním vozem.

Každý rok tramvaj srazí několik nepozorných Ostravanů. Podle odborníků jde přitom o nejsnáze ovlivnitelné nehody. Vůbec se nemusejí dít.

Střety chodců a tramvají

* V roce 2009 tramvaje v Ostravě srazily osmnáct chodců, jeden z nich zemřel. V roce 2010 devět lidí, z nichž dva zaplatili životem, a loni deset chodců, nepřežili tři.

* V drtivé většině srážek je viníkem chodec. Za zmíněné tři roky, kdy došlo celkem k sedmatřiceti srážkám chodců s tramvají, byla vina na straně řidiče tramvaje pouze třikrát.

* Srážky chodců s tramvajemi se opakovaně udály například v Opavské ulici, v ulicích Nádražní a 28. října a také ve Výškovické.

* V ostravských tramvajích bude rozvěšeno 400 letáčků.

"Jakmile se změnila formulace o přednosti chodců na přechodech pro chodce, lidé si ji vysvětlili po svém. Vstupují na přechody, aniž by se rozhlédli," popisuje zkušenosti hlídek ostravských strážníků mluvčí městské policie Vladimíra Zychová.

Ťukanec, nebo smrt

Děje se tak po celém městě. "Třeba u tramvajové zastávky Elektra. Často tam vidím, že když lidé vstupují na přechod pro chodce, zkontrolují si jen nejbližší jízdní pruh a jdou. Často je na tramvajových kolejích překvapí, že na ně zvoní tramvaj. A musejí běžet," líčí Ostravanka Martina Frélichová.

Chodci podle zkušeností strážníků kvůli přesvědčení o absolutní přednosti často vběhnou nejen pod tramvaj, ale i pod přijíždějící auto. "Podle legislativy však nesmí chodec vstupovat na přechod bezprostředně před jedoucí vozidlo," dodává Zychová.

Při střetech s tramvajemi jsou následky nejhorší. "Člověk má šanci padesát na padesát. Buď jde o lehký ťukanec s nijak závažným zraněním, anebo rovnou o nehodu se smrtelnými následky. Nic mezi tím," upozorňuje dopravní policista Martin Šimek.

Letáky varují i v polštině a angličtině

Aby se pravidla dostala lidem pod kůži, uvidí je všude kolem sebe. Na obří kampani se podílí Dopravní podnik, ostravský magistrát, dopravní inspektorát a BESIP. Kromě letáků se v ostravských tramvajích objeví také čtyři druhy samolepek.

Letáky zaplaví úřady ostravských městských obvodů, domovy pro seniory, elektronicky je dostanou i školy. "Protože se Ostrava stává multikulturním místem, je hlavní poselství uvedeno i v angličtině a polštině," informoval technicko-správní náměstek Ostravských komunikací Miloš Novák.

"Dopravní značení na to, že chodec před tramvají přednost nemá, myslí. Na každém přechodu je nápis ‚přednost tramvaj‘, ale lidé toto povědomí nemají," potvrzuje policista Martin Šimek.

Pomáhá "bludiště" se zábradlím

I proto se dnes při vzniku nových přechodů přes tramvajové tratě na místě často objevuje zábradlí. "Vytvoří se pomyslné bludiště, chodec musí zábradlí obejít a nutí jej to znovu se podívat na obě strany," vysvětluje Šimek. Tak dnes přecházejí chodci například nedaleko zastávky Třebovická.

O zřízení jednoho takového bludiště se právě uvažuje v Opavské ulici v Porubě, v místě jedné ze smrtelných nehod. Právě v Opavské ke střetům s tramvajemi dochází opakovaně. Stejně tak v ulicích Nádražní, 28. října či Výškovické.

Ke smrtelným nehodám za poslední tři roky došlo v Martinovské, 17. listopadu, dvakrát v Opavské a dvakrát v Plzeňské ulici.

Mluvčí krajských záchranářů Lukáš Humpl říká, že výjezdy ke srážkám chodců s tramvajemi sice tvoří menší část nehod, ke kterým záchranáři vyrážejí, následky však bývají osudné.

S chodci na přechodech mají špatné zkušenosti i řidiči

"Záleží, jakým mechanismem ke střetu dojde. Pokud souprava o chodce jen zavadí a odhodí jej, bývají zranění lehká," popisuje Humpl. Jiná situace ale nastává při přímém střetu. "Velký vliv hraje hmotnost soupravy. Tyto nehody bývají smrtelné, chodec utrpí zranění neslučitelná se životem," komentuje Humpl a srážky s tramvajemi přirovnává k vlakových nehodám. Jeho slova dokládá i statistika. Všechny tramvajové nehody v Ostravě skončily lehkým zraněním nebo smrtí. Těžce zraněný nebyl ani jeden pacient.

Organizátoři kampaně Tramvaj versus chodec se zaměřují zejména na starší skupiny obyvatel, její součástí jsou proto také besedy v domech seniorů. Ale i ve školách mají žáci a studenti hodiny věnované tomuto tématu.

S "absolutní" předností chodců mají v Ostravě špatné zkušenosti rovněž řidiči. "Když se blížím k přechodu, jezdím krokem. Často se mi stane, že chodec k přechodu přijde a bez rozhlédnutí vstoupí přímo přede mě," popisuje Ostravan Marek Skála.







Hlavní zprávy

Jste ve městě nová a nikoho neznáte?
Jste ve městě nová a nikoho neznáte?

Na eMimino.cz najdete maminky, které jsou na tom podobně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.