Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dopravní podnik Ostrava vybírá design nových tramvají, rozhodne veřejnost

  11:50aktualizováno  11:50
Novým typem nízkopodlažní klimatizované středněkapacitní tramvaje od švýcarské firmy Stadler se sice Ostravané svezou poprvé až za rok, ale právě teď mohou rozhodnout o tom, jak budou vozy vypadat.

Vítězný návrh na podobu nové tramvaje. Návrhy designu nových tramvají pro Ostravu od firmy Stadler. Čtyři varianty se liší především barevností dveří, vedením linek a umístěním symbolů města. | foto: Dopravní podnik Ostrava

„Od výrobce máme návrhy designu tramvaje. O tom, který ze čtyř barevně odlišných nakonec zvolíme, necháme hlasovat veřejnost,“ říká ředitel Dopravního podniku Ostrava (DPO) Daniel Morys.

Před pár měsíci představil první modrožlutobílou verzi tramvaje se zúženým čelem a protaženým „nosem.“ Návrh vyvolal rozporuplné emoce. Někomu se líbil, jiné děsil.

Čtyři varianty designu

„Hrůza. Design jako z minulého století. Hranatá kraksna,“ napsal například Michal Tříska v diskusi na iDNES.cz. „Věřím, že design se ještě hodně překope. Tohle je paskvil,“ přidal se Wratislav Tobola. „Designový masakr. Nechutně úzký,“ dodal Tomáš Jouský.

„O tvaru a designu budeme ještě debatovat,“ ujistil tehdy Morys.

Šéf pražské konstrukční kanceláře firmy Stadler Bohumír Kráčmar ale vysvětlil, proč musí být prostor u kabiny řidiče úzký: „Když zákazník žádá stoprocentní nízkopodlažnost a přední dvoukřídlé dveře, které umožní rychlejší a bezpečnější nástup i výstup cestujících, musí být kabina zúžená. Aby se tam vešly zmíněné dveře, a také proto, abychom dodrželi západní normy a neriskovali střet s auty při průjezdu tramvaje obloukem.“

Které barevné řešení se vám líbí nejvíce?

Jak se vám líbí finální návrhy nových tramvají pro Ostravu? Preferujete černé, nebo bílé dveře? A co umístění vykřičníků...?

Své názory na design tramvaje posílejte na adresu: ivana.leskova@mfdnes.cz

Nová tramvaj tedy bude mít zúžený tvar kabiny, ale jiné barvy. „Tvar se mírně změnil, je aerodynamičtější, ale pracovali jsme s řadou konstrukčních omezení, především s nutností zachovat zúžený prostor kabiny a „spodní nos,“ který ční z čela tramvaje. Jde o bezpečnostní prvek, který má zabránit vážným poraněním při srážce tramvaje s chodcem,“ líčí Daniel Morys.

Lidé si tak nemohou určit finální tvar vozu, ale jeho vzhled ano. „Nejvíc mě zaujal návrh s černými dveřmi a bílou spodní linkou. Jsem zvědavý, co se bude líbit většině,“ říká ředitel s tím, že DPO zveřejnilo návrhy designu tramvají na svém webu i sociálních sítích – Facebooku a Twitteru.

„Současně vyzýváme Ostravany, aby nám posílali návrhy názvů tramvaje. O těch, které zazní nejčastěji, pak necháme hlasovat,“ dodal.

Redakce MF DNES a iDNES takovou anketu nedávno zveřejnily. Nejvíc čtenářů vidělo v tramvaji se zúženou kabinou hlavu delfína. Proto navrhovali název Delfín či Delfine (článek o názvu zde).

Jaký návrh tramvaje se vám líbí nejvíce (dle pořadí ve fotogalerii)?

celkem hlasů: 980

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 31. května 2017. Anketa je uzavřena.

Návrh č.1 s bílými dveřmi a vykřičníky nad nimi. 588
Návrh č. 2 s černými dveřmi a bílým pruhem nad nimi. 211
Návrh č. 3 s černými dveřmi a bílým pruhem pod nimi. 108
Návrh č.4 s černými dveřmi s bílými vykřičníky. 73




Hlavní zprávy

Jak si snížit IQ tričkem
Jak si snížit IQ tričkem

Primitivní vtip, trapná anglická hesla, stereotyp a zoufalstvím vyždímaně designové dílny. Aneb pekelnosti českých e-shopů.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.