Jízda hromadnou dopravou v Ostravě by měla být bezpečnější i čistší.

Jízda hromadnou dopravou v Ostravě by měla být bezpečnější i čistší. | foto: Archiv DPO

Ostrava slibuje čistší hromadnou dopravu, řidiči nafasují smetáky

  • 12
Bezpečnější a čistší hromadnou dopravu slibují od začátku roku radní Ostravy. Od poloviny května už proto jezdí v noci na hlavních trasách i v problémových spojích strážníci. Od 1. července začne v dopravním podniku fungovat také nový systém úklidu autobusů, trolejbusů a tramvají.

„Řidiči městských autobusů a trolejbusů dostanou příplatek za to, že od 1. července budou sami uklízet své vozy na konečných zastávkách,“ uvedl radní pro dopravu Lukáš Semerák. Každý řidič bude mít k dispozici potřebné prostředky, především smeták.

Výjimkou budou tramvaje. Na jejich úklid vzniknou podle Semeráka speciální pracovní čety ve dvou tramvajových depech. Jejich úkolem bude čistit vozy během dne v čase od 10 do 15 hodin.

„Zatím je praxe taková, že tramvaje se uklízejí jen v noci, a to nestačí,“ vysvětluje radní Semerák, podle něhož má město i další plány na zlepšení hygieny v MHD.

„Místo čalouněných sedadel, která se snadno špiní a špatně čistí, požadujeme sedačky s nenasákavým povrchem. Zrovna běží výběrové řízení na dodávku 40 nových tramvají. Sedadla mohou být dřevěná nebo plastová se sedáky z koženky, nebo jiných materiálů, které lze snadno čistit,“ líčí Semerák.

O bezpečnostní přestávky řidiči nepřijdou

Zaměstnanci dopravního podniku se na novinky dívají různě. Sami jsou zvědaví, co přinesou.

„Já uklízím autobus tak jako spousta dalších řidičů automaticky, protože po některých lidech, například v Přívoze, zůstává ve voze spoušť. I když by neměli, ve voze jedí a pijí a obaly pak odhazují na zem nebo je cpou za sedačky,“ říká šéf odborů podniku Ivo Protivínský, který jezdí brigádně jako řidič.

Příplatek za úklid vítá, jen netuší, zda ho řidiči stihnou. „Nesmějí uklízet v předepsané bezpečnostní přestávce, která musí trvat nejméně deset minut. A volný čas navíc řidiči většinou nemají,“ nastínil. Poznamenal, že je také nutné dořešit vybavení řidičů jednorázovými rukavicemi, vhodné umístění smetáku a podobně.

„Se vším se počítá. Bezpečnostní přestávky řidičům zůstanou,“ ujistil mluvčí dopravního podniku Miroslav Albrecht. Podle něj řidiči budou muset zamést autobus nebo trolejbus na konci směny.

„Ale sami rozhodnou podle aktuální situace, zda tak učiní při posledním dojezdu na konečnou, nebo při některém z posledních dvou tří okruhů,“ doplnil.

Tramvaje uklidí speciální četa

Úklid tramvají bude vypadat jinak. Za řidiči tramvají budou na konečné zastávky vyjíždět pracovní čety z depa, které vozy uklidí. Snazší to budou mít v moderních vozech, které už mají sedadla z nenasákavých materiálů. Mohou je mýt.

Alena Cionová, která denně jezdí MHD a v dopravním podniku pracuje už 46 let jako čalounice, přesto dává přednost čalouněným sedadlům.

„Jsou nejpohodlnější a nejpříjemnější, člověk v nich neklouže. Možná i proto se nejméně často stávají terčem vandalů. Barevné spreje nebo řezné rány bývaly a stále jsou o něco častější na koženkových sedačkách,“ říká Cionová.

Připouští, že v čalouněných sedačkách se víc drží prach a potřebovaly by častěji vysávat.

„Ale není běžné, že by byly například počurané, pokálené nebo pozvracené. To jsem řešila za celou dobu jen desetkrát. Ani se v nich nedrží blechy či zapíchnuté jehly, jak občas tvrdili někteří lidé. To byly vždy fámy,“ vzpomíná čalounice.

Mluvčí dopravního podniku ale upozornil, že vandalové napáchají každý rok škody za pět až šest milionů, a to včetně poničených sedadel.

„S čalouněnými sedačkami máme špatné zkušenosti. Pokud jsou znečištěné, řidič na ně dá nálepku nebo požádá o výměnu vozu, ale často není na barevné látce poznat, že je špinavá nebo mokrá. Proto přecházíme na typy sedadel, která jsou omyvatelná. Ta se snadněji čistí i opravují, což přináší také finanční úspory,“ dodal Albrecht.

„U sedadel se snažíme o kompromis mezi pohodlím a čistotou. Jdeme cestou, kterou už vyzkoušeli jinde v Evropě. Je to navíc jedno ze souborů opatření, která mají přispět k větší bezpečnosti i čistotě veřejné dopravy,“ doplnil Semerák.