Pohled na rozestavěný dopravní terminál v Ostravě-Hulvákách.

Pohled na rozestavěný dopravní terminál v Ostravě-Hulvákách. | foto: msstavby.cz

Projektant se sutí počítal, s odpadem ne. Hulvácký terminál bude dražší

  • 6
Nebýt potíží, předávali by 23. února stavbaři Ostravě nový dopravní terminál, který má zlepšit přestup mezi trolejbusy, tramvajemi i autobusy v Ostravě-Hulvákách. Na to si však lidé budou muset ještě půl roku počkat. Stavba se prodlouží i prodraží - o 11,5 milionu korun.

Stavební ruch se na zelené louce před Duhovým domem rozjel loni na jaře, ale už v létě předčasně utichl.

Firma Strabag totiž při kopání základů zjistila nestabilní podloží. „Po odkrytí vrchních vrstev půdy jsme místo běžné zeminy narazili na navážky z demolic. Suť je třeba odvézt a podloží zpevnit. Předali jsme už loni městu návrhy na řešení a dosud čekáme na jeho vyjádření,“ vysvětlovala ještě nedávno mluvčí firmy Edita Novotná.

Pohled na rozestavěný dopravní terminál v Ostravě-Hulvákách.

Ostravští radní čekali na znalecké posudky. Teď rozhodli. „Stavební práce začnou 9. března,“ říká náměstek primátora Kamil Bednář (ČSSD).

Náklady na stavbu přestupního uzlu, který měl původně stát 59 milionů korun, se podle něj vyšplhají na 70,5 milionu. Právě kvůli „překvapení“ v podloží. A rozdíl zřejmě zaplatí město.

Regionální rada Moravskoslezsko, která na stavbu přispěje z evropských peněz částkou přes 36 milionů korun, totiž další vícepráce hradit odmítá. Radní přitom předpokládali, že znalci potvrdí chybu projektanta, po kterém by mohli škodu vymáhat. Očekávali to i lidé, kteří lokalitu dobře znají.

Harmonogrm prací na terminálu

Termín zahájení stavby                                     
28. 4. 2014

Termín dokončení stavby podle původní smlouvy         
23. 2. 2015

Termín opětovného zahájení stavebních prací
9. 3. 2015

Termín dokončení a předání díla
30. 8. 2015

Zkušební provoz
13. 7. – 7. 9. 2015
Kolaudace
9. – 30. 9. 2015      

„Copak nikdo neví, že mezi skupinou domů na křižovatce ulic 28. října a Sokola Tůmy až po hospodu u tramvajové zastávky na kopci byla souvislá zástavba domů? Že z nich zůstalo jen torzo? Že ta ‚zelená louka‘ je plocha po likvidaci oněch domů? Tudíž mne udivuje, že stavební suť nezjistili při stavebně-geologickém průzkumu,“ napsal redakci například Milan Palák, který léta projektoval dopravní stavby.

Podle závěrů dvou znaleckých posudků ale projektant nepochybil. Hlavní problém není v samotné stavební suti, o které věděl, ale ve směsném odpadu, který tam být neměl.

„Projektant nechal udělat sedm sond, které odhalily cihly a beton, tedy stavební suť. Počítal s výměnou podloží do hloubky 30 centimetrů. Až při stavbě se ukázalo, že je tam směsný odpad, tedy třeba dřevo či asfalt, který tam být neměl. Proto bude nutné vyčistit a zpevnit plochu do hloubky jednoho metru. Jen to bude stát přes osm milionů,“ vysvětluje Bednář.