Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dostavba dálnice i silnice mezi Ostravou a Opavou zůstává v nedohlednu

  15:00aktualizováno  15:00
O deset miliard korun méně bude podle vládního návrhu ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Pro Moravskoslezský kraj to znamená, že nebudou peníze na klíčové dopravní stavby. Zpoždění čeká silnici I/11 mezi Opavou a Ostravou, obchvat Bohumína a zřejmě také dotažení dálnice k polským hranicím.
Vláda navrhuje nižší rozpočet na dopravní stavby, ohroženy jsou klíčové silnice v Moravskoslezském kraji. Ilustrační foto.

Vláda navrhuje nižší rozpočet na dopravní stavby, ohroženy jsou klíčové silnice v Moravskoslezském kraji. Ilustrační foto. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

"Snažíme se ještě s ministrem financí jednat. Pokud však bude schválený takto drastický rozpočet, nejsme schopní říct jakýkoliv termín dokončení staveb silnic v Moravskoslezském kraji," uvedl Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Vládou navržený sedmatřicetimiliardový limit podle něj sotva postačí na splacení národního podílu u staveb spolufinancovaných Unií. Ty ostatní mají smůlu.

Dálnice na ME ve fotbale? Možná to stihneme

Proti dalšímu zpomalení staveb v kraji se však ohrazují místní politikové i řidiči. "Pro město je dálniční přivaděč nesmírně důležitý. Teprve po jeho dostavbě dostaneme nákladní doprau z centra. Předpokládáme, že se konečně dočkáme dokončení všech dálničních staveb," reagoval starosta Bohumína Petr Vícha na zprávu, že dva a půl kilometru dlouhý přivaděč na dálnici D47, který se začal budovat teprve na začátku prázdnin, nebude dokončen podle plánu.

Mapka odložených silničních staveb v Moravskoslezském kraji.

Mapka odložených silničních staveb v Moravskoslezském kraji.

Zpoždění pravděpodobně čeká i samotnou dálnici, a to i přesto, že se Česká republika zavázala dostavět ji do začátku Mistrovství Evropy ve fotbale, které začíná v Polsku v červnu příštího roku. "Rádi bychom to stihli. Ale s těmito financemi to nemůžeme zaručit. Musíme počkat, jak dopadne hlasování o státním rozpočtu," říká Novák z ministerstva dopravy.

Zpožděné stavby

Obchvat Bohumína
Jde o napojení skřečoňského mostu na dálnici D47, které vyvede náklaďáky z centra Bohumína. Hotovo mělo být příští rok.

Dálnice D47
Až k polským hranicím měla být dálnice průjezdná od dubna 2012.

Silnice I/11 mezi Opavou a Ostravou

Stejný osud potká také už několikrát oddalované dokončení stavby silnice I/11 mezi Opavou a Ostravou. "Mokré Lazce budou pokračovat, prodloužené Rudné hrozí zpoždění. Původní termín dokončení nestihneme a žádný další nedokážeme odhadnout," dodává Novák.

Auta z Opavy do Ostravy teď jezdí přímo přes Hrabyň. Podle loňského sčítání Ředitelství silnic a dálnic tudy denně projede na patnáct tisíc aut.

"Návrh rozpočtu považuji za neuvěřitelný. V podstatě se vracíme do roku 2009, kdy byla tato stavba bezprecedentním způsobem vyřazená z evropských fondů a následující rok pozastavena nekoncepčním rozhodnutím exministra dopravy Bárty," říká starostka Hrabyně Zdeňka Jordánová.

Ve čtvrtek do regionu dorazí ministr dopravy Pavel Dobeš. "Setká se s představiteli kraje a bude s nimi o dopravní problematice diskutovat," upřesnil mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský.

Podrobnější informace o situaci si od schůzky s ministrem slibuje například viceprezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Jan Fabián. "Půjde už o třetí jednání s ministerstvem dopravy. Našimi prioritami jsou silnice Opava Ostrava a infrastruktura směrem na Slovensko. Chci si na schůzce doplnit informace a teprve potom bude jasné, jaké kroky uděláme dál," uvedl Fabián.

"Nechceme plýtvat penězi, ale je možné že přijdou na řadu petice"

Dodává, že se sdružení dlouhodobě snaží najít kompromis, aby se zbytečně neplýtvaly peníze na méně důležité stavby, ale aby se také kvůli penězům nezastavovaly stavby klíčové. Sdružení bude hledat i mezinárodní podporu.

"Jestliže se jednání vyhrotí, přizpůsobíme rétoriku i formu našeho dalšího postupu. Je možné, že přijdou na řadu petice, demonstrace. Problémem se každopádně budeme razantně zabývat dál, od roku 1995 to děláme stále," dodal Fabián.

Předložený návrh rozpočtu fondu dopravy má dvě varianty. Žádná z nich však s dokončením zmiňovaných staveb v termínu nepočítá. Ohrožené jsou také další cesty. Vůbec se například nezačne s dostavbou silnice I/56 Ostrava - Prodloužená Místecká. Omezí se i stavba cyklostezek, bezpečných přechodů či protihlukových opatření.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Petr Kotík považuje Ostravu za ryzí hudební ideál.
Hudebníci z dvacítky zemí vystoupí v Trojhalí jako Ostrava New Orchestra

Dohromady se dali jako virtuální těleso prostřednictvím internetové komunikace s Ostravským centrem nové hudby. Historický okamžik nastal 17. srpna v sále...  celý článek

Hotelový dům Merkur v Havířově v době, kdy fungoval jako ubytovna.
Hotelové domy v Havířově dále chátrají. Změna majitele zatím nepomohla

Po dvou letech, kdy bývalou havířovskou ubytovnu Merkur koupil soukromý investor, se toho příliš nezměnilo. Soubor tří budov měl podle původních záměrů sloužit...  celý článek

V dopravních prostředcích MHD v Ostravě začali pracovat přepravní asistenti. A...
Lidé kritizovali výluku v Ostravě-Porubě. Město jim vyšlo vstříc

Jak opravit frekventovanou ulici 17. listopadu i s kruhovými objezdy a zastávkami v Ostravě-Porubě, a přitom zajistit objízdné trasy pro autobusy a zároveň...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.