Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Radní Ostravy už plánují, kam investují miliony. Chtějí získat dotace

  9:50aktualizováno  9:50
Současní radní Ostravy se nyní zajímají o to, kolik peněz, z jakých zdrojů a kam přesně investovali jejich předchůdci. Od roku 2007 proinvestovala Ostrava téměř deset miliard korun. Dvě třetiny přitom získala z evropských či jiných fondů. Nynější vedení města chce také čerpat dotace. Už plánuje, jak je utratí.

Rekonstrukcí za evropské peníze by mělo projít i hlavní nádraží. Ilustrační snímek. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

„Zjistili jsme že v předešlém programovém období pro čerpání evropských dotací, tedy od roku 2007 do konce roku letošního, Ostrava proinvestuje 9,5 miliardy korun. Z toho 6,6 miliardy získala z externích zdrojů,“ říká primátor Ostravy Tomáš Macura (ANO).

Kde Ostrava investovala

Průmyslová zóna Mošnov spolykala asi 2 miliardy korun. Rekonstrukce Městského stadionu v Ostravě-Vítkovicích téměř jednu miliardu. Druhá etapa revitalizace přednádražního prostoru v Ostravě-Svinově včetně přestavby mostů stála zhruba 400 milionů korun. Za revitalizaci řeky Ostravice utratilo krajské město 173 milionů korun...

Peníze z dotací i vlastního rozpočtu podle něj stačily na zaplacení téměř čtyř stovek projektů.

„V této chvíli už je 300 projektů ukončených. Dalších 92 realizujeme letos, například atletickou halu nebo cyklostezky kolem řeky Ostravice. Většina už je také hotová, ale uzavřít je můžeme až po vyúčtování,“ líčí.

V novém období pro čerpání evropských peněz, které už běží a potrvá do roku 2020 (s vyúčtováním do roku 2022), město zatím připravuje 71 projektů za 4,2 miliardy. Radní se teprve rozhodují, které z připravovaných projektů podpoří, a které ne. První plány za desítky až stovky milionů už ale primátor prozradil.

Za zhruba 400 milionů korun chtějí radní zcela změnit podobu náměstí Republiky a 120 milionů investovat do první etapy proměny Černé louky. Za 100 milionů chtějí propojit městskou hromadnou dopravou Dolní oblast Vítkovice s centrem a za 70 milionů vybudovat přestupní terminál Hlavní nádraží.

Proměnou má projít hlavní i přívozské nádraží

„Původní záměr vybudovat mezi centrem a Dolní oblastí Vítkovice trolejbusovou trať možná ještě pozměníme. Může tam jezdit i trolejbus na baterie nebo elektrobus, není vždy nutné stavět troleje,“ nastínil Macura jeden z projektů, které zatím nemají přesné termíny ani finanční krytí a o nichž musí ještě rozhodnout orgány města.

I když centrální obvod nedávno opravil prostor před Hlavním nádražím, velkou proměnou má projít celá lokalita včetně vlakových nástupišť a kolejí.

„Chceme tam vybudovat přestupní terminál, kde budou končit autobusy přijíždějící od Hlučína. Existuje i projekt na vybudování muzea hromadné dopravy s okruhem pro historické tramvaje. Máme v té souvislosti plány i s hlavní budovou nádraží, jenže vlastníkovi se zatím do změn nechce, protože celý nádražní uzel čeká přestavba,“ vysvětlil primátor.

Přívozské nádraží je poslední hlavní nádraží v zemi, které čeká na svou modernizaci. Důvody odkladů jsou jasné: odhad nákladů se pohybuje kolem 5,5 miliardy.

„Jednáme s politiky i zástupci Českých drah a SŽDC, ať se projekt podaří zařadit do plánu,“ tvrdí Macura. A netají, že v blízké době to asi nebude. Do roka se zmíněné nádraží dočká alespoň několika rychlovýtahů pro cestující s těžkými kufry.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.