Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto jako vejce. V Kopřivnici tvoří kopii vzácného amerického veterána

  19:21aktualizováno  19:21
Na první pohled vypadá jako obytný přívěs moderních tvarů. Jenže ve skutečnosti restaurátoři firmy Ecorra z Kopřivnice-Lubiny zhotovují kopii naprosto výjimečného amerického veterána Dimaxion.

Mechanik restaurátorské firmy Ecorra Jaroslav Špaček při práci na výrobě amerického Dimaxionu. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Že značku neznáte? Není divu. V roce 1933 byly vyrobeny tři kusy a část aerodynamického vozu se dvěma koly vpředu a jedním vzadu. Svým tvarem nadchl, leč jízdní vlastnosti a kvalita ovládání už byly horší.

Ostatně při jízdních zkouškách tehdy zahynul řidič a investor. Sériová výroba novinky tak skončila ještě dříve, než začala.

Do výroby kopie dávného vozu se nyní pustili v restaurátorské firmě Ecorra v Kopřivnici-Lubině. Hotový vůz Dimaxion (někdy se píše Dymaxion) se pak stane ozdobou Lane Motor Museum v americkém Nashville, které vystavuje různé motorové unikáty.

"Ostatně právě pro toto muzeum jsme už v minulosti zrenovovali unikátní sněžné sáně Tatra," uvedl šéf Ecorry Vítězslav Hinner.

Aerodynamický veterán

Renovátoři jsou asi v polovině práce. Z USA dorazil do Lubiny rám vozidla s motorem a dalším příslušenstvím. Mirko Hrazdíra z Lelekovic u Brna pak vytvořil dřevěnou konstrukci netradičního automobilu.

"Byla to nádherná práce, musel jem využít řadu vlastních řešení neobvyklého tvaru konstrukce, která má nahoře žebroví," popsal Hrazdíra.

Nyní lidé z Ecorry vyrábějí plechovou karosérii, vůz musí vyladit a zprovoznit. "Naštěstí máme u tohoto projektu k dispozici kvalitní dokumentaci, takže vyrábíme skutečně naprosto přesnou kopii originálu," konstatoval Hinner.

Dimaxion si zamiloval i slavný architekt Norman Foster, autor takzvané minimalistické bubliny v Manchesteru, londýnského mrakodrapu přezdívaného Okurka či spoluautor nejvyššího mostu světa Pont de Millau v Provence, který stojí na dálnici A75 mezi Paříží a Barcelonou.

"Normana Fostera, pro něhož jsme už dříve zrenovovali Tatru 87, zaujaly tvary Dimaxionu natolik, že se jimi nechal inspirovat při některých svých projektech a jeden exemplář vozidla si začal sám upravovat," připomněl Vítězslav Hinner.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.