Že značku neznáte? Není divu. V roce 1933 byly vyrobeny tři kusy a část aerodynamického vozu se dvěma koly vpředu a jedním vzadu. Svým tvarem nadchl, leč jízdní vlastnosti a kvalita ovládání už byly horší.
Ostatně při jízdních zkouškách tehdy zahynul řidič a investor. Sériová výroba novinky tak skončila ještě dříve, než začala.
Do výroby kopie dávného vozu se nyní pustili v restaurátorské firmě Ecorra v Kopřivnici-Lubině. Hotový vůz Dimaxion (někdy se píše Dymaxion) se pak stane ozdobou Lane Motor Museum v americkém Nashville, které vystavuje různé motorové unikáty.
"Ostatně právě pro toto muzeum jsme už v minulosti zrenovovali unikátní sněžné sáně Tatra," uvedl šéf Ecorry Vítězslav Hinner.
Aerodynamický veterán |
Renovátoři jsou asi v polovině práce. Z USA dorazil do Lubiny rám vozidla s motorem a dalším příslušenstvím. Mirko Hrazdíra z Lelekovic u Brna pak vytvořil dřevěnou konstrukci netradičního automobilu.
"Byla to nádherná práce, musel jem využít řadu vlastních řešení neobvyklého tvaru konstrukce, která má nahoře žebroví," popsal Hrazdíra.
Nyní lidé z Ecorry vyrábějí plechovou karosérii, vůz musí vyladit a zprovoznit. "Naštěstí máme u tohoto projektu k dispozici kvalitní dokumentaci, takže vyrábíme skutečně naprosto přesnou kopii originálu," konstatoval Hinner.
Dimaxion si zamiloval i slavný architekt Norman Foster, autor takzvané minimalistické bubliny v Manchesteru, londýnského mrakodrapu přezdívaného Okurka či spoluautor nejvyššího mostu světa Pont de Millau v Provence, který stojí na dálnici A75 mezi Paříží a Barcelonou.
"Normana Fostera, pro něhož jsme už dříve zrenovovali Tatru 87, zaujaly tvary Dimaxionu natolik, že se jimi nechal inspirovat při některých svých projektech a jeden exemplář vozidla si začal sám upravovat," připomněl Vítězslav Hinner.