Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brouka pojmenovali Naďa. A pak dva skauti vyjeli z Ostravy na Kavkaz

  20:05aktualizováno  20:05
Evropu mají projetou křížem krážem, ale tak daleko na východ vyjíždějí třiadvacetiletý Vladimír Škrobánek a o rok starší Luděk Brhel z Opavska poprvé. A hned si nabrali pořádnou porci nejméně dvanácti tisíc kilometrů - směr Kavkaz. Na cestách se budou spoléhat na starou automobilovou legendu: Volkswagen Brouk.

Mladí cestovatelé ve středu vyrazili z Ostravy ve směru Slovensko - Maďarsko - Rumunsko - Bulharsko - Turecko a Gruzie, kde je prvotním cílem Kavkaz. „Původně jsme chtěli vystoupat i na nějakou tamní horu, ale nakonec na to nebude čas,“ poznamenal Škrobánek.

Pokud by vše klapalo podle předpokladů, cestu by si protáhli i do Kazachstánu a Mongolska. A pak rychle přes Rusko zpátky. S návratem počítají za dva, možná až za tři měsíce.

Brouk nabral směr Kavkaz

Na nepohodlí jsou Brhel se Škrobánkem zvyklí. Oba jsou skauti, takže stan použijí jen výjimečně. Těší se, že přespávat budou hlavně pod hvězdnou oblohou.

Když se o plánu zmínili ve svém okolí, reakce byla dvojí. „Jedni říkali, že jsme blázni, jezdit do Ruska a okolních zemí v současné napjaté politické situaci je podle nich šílenství,“ prozradil Škrobánek. „A druzí nás zase podporují, drží palce i pěsti,“ doplnil Brhel.

Když se chystali na cestu, pátrali, kterým vozem by vyjeli. Současným? Nuda. Trabant? Škoda? Tatra? Kdepak, tím už čeští cestovatelé do světa vyrazili.

Ale pozor! Volkswagen Brouk. Hledali vhodný kus, až takový automobil z roku 1974 koupili od jednoho muže z Hodonínska. Stál prý přes padesát tisíc. „Nejprve se zdráhal, ale když slyšel, pro co ho chceme využít, tak byl ochotný,“ popsal Škrobánek.

Volkswagen Brouk 1200

Volkswagen Brouk je prý na expedici ideální. Spolehlivý, snadno opravitelný a zvládne i lehčí terén. (15. července 2015)

Typ: 11
Rok výroby: 1974
Výkon: 34 kW
Motor: čtyřválcový vzduchem chlazený
Najeto: přes 80 tisíc kilometrů

Více informací o expedici: broukem.cz

Teď jsou rádi, že si zvolili právě tento typ vozu. Podle cestovatelů je spolehlivý a snadno opravitelný a prý téměř terénní. Ačkoliv se nedá říci, že by někdo z nich byl zručným automechanikem, se základními opravami si jistě poradí. „Pomineme-li přepadení a podobné hrůzy, tak se nejvíce bojíme právě toho, že se něco neopravitelně pokazí,“ poznamenal Škrobánek.

Ačkoliv rusky oba umí jen trochu, prý se rychle učí. A tamní lidi určitě potěší název jejich vozu. Byť jde o německou legendu, dostal jméno Naďa. „Bylo jasné, že když cestují dva kluci, tak si zvolí ženské jméno. A když míříme hlavně mezi ruskojazyčné lidi, tak jim Naďa bude blízká,“ vysvětlil Brhel.

Vzorem Zikmund s Hanzelkou

Jako start cesty si zvolili Hornické muzeum v Ostravě. Ředitel Lumír Plac byl nápadem cestovatelů nadšen. „K havířině potřebujete odvahu, oni pro cestu také. Říká se u nás, že jednou jste nahoře, podruhé v dole. Oni vyjíždějí od dolu, takže mohou už jen jít nahoru,“ usmíval se.

Vzory dvojice jsou jednoznačné - legendární dvojice Zikmund s Hanzelkou - a líbí se jim i míra prezentace novodobého cestovatele v Trabantu Dana Přibáně. Hlavně však doufají, že se zdraví vrátí. A budou mít následovníky. „Mladí lidé by to měli vyzkoušet. Vzít auto, pořádně se připravit a vyjet. Nic těžkého to není,“ zakončil Brhel.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.