"Doposud největší plovoucí jeřáb měl nosnost jen pět tisíc tun," řekl tiskový mluvčí firmy Lukáš Klapil.
Ve Sviadnově se budou na stavbě podílet hlavně tamní technici a konstruktéři.
"Technici se postarají o přípravu výrobní dokumentace k lodním sloupovým jeřábům, výroba proběhne v Číně," upřesnil vedoucí strojní konstrukce závodu Huisman ve Sviadnově Robert Muroň.
Z dění ve firmě |
Předchozí rekordman mezi lodními jeřáby z roku 2011, s výškou 82 metrů a nosností 5 000 tun, nosil také nálepku Huisman. Sviadnovská firma tehdy dodala pro jeho zkonstruování stovky důležitých dílů.
Světovým unikátem bude také ložisko hlavního podstavce jeřábu, které bude mít v průměru 32 metrů.
"Tento důležitý díl si bude navrhovat a vyrábět Huisman sám, protože nikdo jiný na světě není schopen takto rozměrné ložisko vyrobit," uvedl Klapil.
Domovským typem plavidla pro dvojici největších lodních jeřábů se stane částečně ponorné pontonové plavidlo (tzv. Semi-submersible crane vessel) společnosti Heerema.
Téměř dvojnásobnou výšku nového jeřábu oproti bývalému největšímu lodnímu jeřábu na světě porovnal s některým známými stavbami v České republice mediální zástupce společnosti Huisman Vojtěch Bednář:
"Věž Nové radnice v Ostravě měří 85,6 metru, Petřínská rozhledna v Praze má 65,5 metru a například poloviční výšky než náš jeřáb dosahuje se 78 metry také vysílač na Lysé hoře."