Automobilka Hyundai vyrobila na začátku ledna jedenapůlmilionté auto v nošovické továrně.

Automobilka Hyundai vyrobila na začátku ledna jedenapůlmilionté auto v nošovické továrně. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Hyundai i Brose. Firmám v Moravskoslezském kraji se daří, plánují rozvoj

  • 3
Jeden a půl milionu automobilů vyrobených od zahájení provozu oslavila na začátku ledna nošovická automobilka Hyundai. Tím ale nekončí a podobně jako největší zahraniční investor v kraji plánují rozšíření výroby i další firmy.

Přesně 2 250 dnů stačilo nošovické automobilce Hyundai k vyrobení jednoho a půl milionu vozů.

„Jedenapůlmilionté auto vyrobené od zahájení sériové výroby v listopadu 2008 sjelo z výrobní linky ve čtvrtek 8. ledna v 19 hodin 42 minut a 12 sekund,“ sdělil mluvčí automobilky Petr Vaněk.

Největší zahraniční investice přinesla do kraje nejen nová pracovní místa, ale i větší podíl na HDP. A ten by měl i nadále růst. Pro udržení výroby zde plánují další změny, kterými by měly projít všechny tři typy v Nošovicích vyráběných automobilů.

„Například chystáme zcela novou konstrukci a design stávajícího modelu ix35, v květnu pak začneme s výrobou upravené verze vozu ix20,“ dodal.

Další mety v podobě dvou milionů vyrobených automobilů by měla firma dosáhnout na podzim příštího roku. Ale může se tak stát ještě dříve. Hyundai totiž plánuje zvýšení rychlosti linky, kdy namísto dosavadních 60 by mělo z pásů sjíždět 66 automobilů za hodinu, tedy o deset procent více.

V Nošovicích Hyundai Mobis vyrábí na čtyřech linkách montážní celky předních a zadních náprav, palubních desek a čelních masek. (20. srpna 2014)

Nezahálí ani subdodavatelé Se společností Hyundai přišly do kraje i další jihokorejské firmy, které automobilce dodávají jednotlivé díly. A zatímco samotný Hyundai zatím rozšiřování závodu neplánuje, jeho dodavatelé ano.

Například společnost Mobis plánuje v nejbližší době postavit zcela novou továrnu na výrobu světlometů v mošnovské průmyslové zóně. Po rozjetí výroby by se mohl počet nových zaměstnanců blížit tisícovce.

Firma by chtěla vyrábět světla až pro milion automobilů ročně, a to jak pro společnost Hyundai, tak pro její sesterskou automobilku Kia v Žilině. V první fázi výroby by mohlo v Mošnově najít práci zhruba pět stovek lidí, další čtyři stovky by mohly přibýt po roce 2020.

„Další závazek investora je, aby se v letech 2023 a 2024 vytvořilo 600 pracovních míst v rámci subdodavatelských společností,“ potvrdil mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu Filip Matys.

Brose zvažuje rozšíření továrny v Kopřivnici

Daří se i společnosti Brose, která v Kopřivnici uvažuje o rozšíření výroby a výhledově i vzniku až téměř tisícovky pracovních míst.

„V následujících čtyřech letech se má jen v Kopřivnici zvýšit obrat závodu o padesát procent a vznikne nejméně 300 nových pracovních míst,“ přiblížil vnuk zakladatele firmy Michael Stoshek s tím, že celkem Brose plánuje v Moravskoslezském kraji investovat do rozvoje závodu více než 2,6 miliardy.

Na těchto místech by už za dva roky měla stát továrna Hyundai Mobis.

„To je po plánu společnosti Nexen Tire, která chce v Ústeckém kraji postavit továrnu na výrobu pneumatik, druhá největší investice zprostředkovaná agenturou CzechInvest v roce 2014,“ vysvětlila tisková mluvčí CzechInvestu Petra Menclová.

Přijetí prvních nových zaměstnanců v roce 2017 s výhledem na vznik dalších stovek pracovních pozic plánuje také společnost Mölnlycke Health Care v areálu průmyslové zóny v bývalém dole Dukla. V první fázi by zde měla nákladem 1,6 miliardy korun vzniknout továrna vyrábějící zdravotnické pomůcky za pomoci 214 zaměstnanců, s postupným náběhem třísměnného provozu by mohlo najít práci téměř 700 zaměstnanců, převážně žen.

„Je to skvělá informace, areál průmyslové zóny je připraven od loňského jara, toto by byl první velký investor,“ pochvaluje si náměstek havířovského primátora Eduard Heczko.

„Na prosincové schůzi jsme schválili záměr prodeje pozemku a v současnosti podle mých informací firma chystá projektovou dokumentaci pro územní a stavební povolení,“ dodal.