Firmy na Opavsku chtějí motivovat malé děti k zájmu o techniku. (Ilustrační snímek)

Firmy na Opavsku chtějí motivovat malé děti k zájmu o techniku. (Ilustrační snímek) | foto: Petr Janeček, MAFRA

Děti v mateřinkách dostávají stavebnice, aby přimknuly k technice

  • 4
Firmy na Opavsku postrádají velké množství technických pracovníků, obstaraly proto dětem v mateřských školkách nové stavebnice. Ty je mají naučit technickému myšlení a kladnému vztahu ke strojům a práci.

Děti v opavských mateřinkách si od minulého týdne hrají s šestadvaceti novými stavebnicemi SEVA. Z kostek si mohou postavit loď, auto, domeček, a když jim někdo pomůže, tak i pohyblivý jeřáb nebo vrtulník.

Stavebnice děti dostaly jako dárek, aby se naučily technicky myslet. Strojírenské, ocelářské i další firmy v kraji totiž vnímají nedostatek techniků tak citelně, že svou pozornost zaměřují už na ty nejmenší ve snaze tristní situaci změnit.

"Permanentně máme deset volných míst, která se nám nedaří obsadit. Chybí kvalita a zručnost. A není to jen u nás, podobné potíže mají i další strojírenské firmy v regionu," popsala situaci Lucie Baranová, vedoucí odboru Lidské zdroje opavské společnosti Ostroj, která do mateřinek v Opavě stavebnice koupila.

Ostroj doufá, že se mu podaří v dětech probudit zájem. "Že se u některých cit pro techniku, logické uvažování a chuť něco tvořit projeví a bude dál rozvíjet," uvedl generální ředitel Ostroje Dalibor Kunčický. Sdělil, že společnost by díky momentálnímu objemu zakázek mohla postavit další halu a vybavit ji stroji, o techniky je však taková nouze, že by stroje neměl kdo obsluhovat.

Děti nemají o technice povědomí. Musíme to změnit

Stejná situace panuje i ve zbytku kraje a také ostatní firmy, a dokonce i Vysoká škola báňská se snaží zaměřovat už na předškoláky. Třeba členové Svazu průmyslu a dopravy z regionu do školek dodávají tradiční stavebnici Merkur.

"Děti dnes nemají o technice povědomí. Dříve jsme mohli odkoukat, jak tatínkové spravují auta nebo něco vyrábějí. Merkury pro ně jsou šancí získat manuální dovednosti," vysvětlil regionální manažer Svazu průmyslu a dopravy Petr Holica.

Učitelky v mateřinkách si obrat pozornosti směrem k těm nejmenším pochvalují. "Prvopočátek je právě u nás, jsme první v dlouhodobé perspektivě vzdělávání. Poznáme, zda má dítě spíše vizuální nebo právě manuální paměť. O tom, že tíhne k technice, můžeme předat informace rodičům a ti už s tím mohou dále pracovat a využít jeho potenciál," míní ředitelka Mateřské školky 17. listopadu v Opavě Simona Bierhausová.

Každá školka má takzvanou konstruktivní výchovu i ve vzdělávacím programu. "Mají tematické bloky, například město, vesnice, auto a podobně. Stavebnice také používají při ranních hrách," popsala šéfka odboru školství v Opavě Miroslava Konečná.

"Už to dávno není špinavá práce"

Nejmenší děti jsou zároveň tak bezprostřední, že se nebojí zeptat, i když o technice nic neví. Například lidé z Fakulty strojní Vysoké školy báňské mají se spoluprací se školkami dobrou zkušenost. Své roboty a další technické inovace nejmenším dětem předvádějí na ostravském vědeckém festivalu Chemie na hradě i přímo na fakultě.

"Jsou naprosto bezprostřední a nemají vůbec strach. Technika se jim líbí. Jsem překvapený, jak se bezprostředně chovají, všechno si vyzkoušejí, nebojí se vzít do ruky joystick a baví je, že je robot poslouchá. Technicky sice netuší, jak to funguje, ale líbí se jim to a zajímá je proč," líčí děkan fakulty Ivo Hlavatý.

Orientaci na mateřské školky vítá. "Musíme motivovat děti i jejich rodiče. Obrovské množství lidí nemá povědomí o tom, že to už dávno není špinavá práce, i v automobilkách a dalších závodech jsou moderní automatizované provozy. A jsou i meziobory. Technika například spolupracuje s lékařstvím, jsou moderní kloubní náhrady, robotizované nohy, ruce, a lékař tomu nerozumí," říká děkan Hlavatý a upozorňuje, že například absolventi strojírenských oborů dnes mají stoprocentní jistotu, že najdou práci.