Průjezdnost nadměrných nákladů je na mnoha silnicích velmi špatná. (ilustrační snímek)

Průjezdnost nadměrných nákladů je na mnoha silnicích velmi špatná. (ilustrační snímek) | foto: Archiv MF DNES

Špatné silnice zdražují naše výrobky, stěžují si firmy na Ostravsku

  • 39
Dálnice, železniční koridor, nové silnice? To vše je málo. Strojírenský gigant Vítkovice má problémy s přepravou nadměrných nákladů. Nová dálnice má výškové omezení, stejně tak železnice, a velké problémy čekají přepravce i za hranicemi Moravskoslezského kraje. Drahá doprava prodražuje i zakázky.

Firma Vítkovice zaplatí za přepravu parogenerátorů pro elektrárny k zákazníkům až třicet procent z celkové ceny.

Kde je situace nejhorší

Opava - Ostrava
Kvůli neustále prodlužované, odkládané, přerušované a opět zahajované stavbě silnice I/11 mezi Opavou a Ostravou musí jezdit místní řidiči již několik let prakticky po staveništi.

Nový Jičín - Frýdek-Místek
Stavba silnice R48 znepříjemnila cestování hlavně v Rychalticích, kde musí řidiči jezdit po provizorní cestě.

Třinec - Vendryně
Na obchvat Třince čekají místní mnoho let. Stavět se začne nejdříve v roce 2014.

"Nejjednodušší způsob, jak dostat naše výrobky k zákazníkům, je lodní doprava. Nejbližší přístav je ale v Pardubicích. Jízdy s často nadměrnými náklady ale stojí hodně peněz, což nás ve výsledku omezuje v boji s konkurencí. Máme totiž vyšší náklady. Proto bychom potřebovali, aby se silniční síť zlepšila. Pomohlo by to nejen nám, ale i spoustě dalších firem na Ostravsku," řekl generální ředitel Vítkovic Jan Světlík.

Dálnice situaci trochu zlepšila

Problémy ale nemají jen firmy vyrábějící nadměrné výrobky. Špatná a dlouhodobě nedostatečně udržovaná silniční síť dělá problémy i menším společnostem.

"Po dostavbě dálnice se pro nás situace sice zlepšila, s dopravou nemáme problémy. Kolega, který má firmu na Bruntálsku, ale musí třeba v zimě počítat s tím, že musí posílat své výrobky zákazníkům dříve, aby měl jistotu, že dojedou a nezůstanou někde viset v závějích," vysvětlil hlavní problém podnikatelů Jindřich Kolský z Ostravy.

Hyundai žádá lepší silnice, kamiony často uváznou

Podobné zkušenosti mají i velké firmy, které nadměrné náklady nepřepravují. "Už se několikrát stalo, že nám v zimě uvázly kamiony přijíždějící ze Slovenska," popisuje mluvčí společnosti Hyundai Petr Vaněk. "Kvalitnější silnice bychom samozřejmě přivítali, není ale v našich silách jejich výstavbu ovlivnit," dodal.

Situace se pro společnost Hyundai, ale i jiné firmy závislé na dodávkách ze Slovenska, nezlepší minimálně další tři roky. Nejdříve v roce 2014 by se totiž mohlo začít s výstavbou obchvatu Třince, který by situaci mírně vylepšil.

Peněz na stavby je velmi málo

"Nějaké peníze na stavby jsou, například ještě letos se začne stavět silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou, která situaci určitě zlepší," řekl na čtvrteční konferenci strojírenských firem na Vysoké škole báňské ministr dopravy Pavel Dobeš.

Stavba silnice se sice letos obnoví, stát ale poslal částku, kvůli které budou stavební práce pokračovat jen hodně pomalým tempem. Řidiči si tak na kvalitní silnici na Opavu budou muset počkat.

Největší dopravní problémy Moravskoslezského kraje pro firmy: silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou (červená značka), silnice I/48 mezi Novým Jičínem a Frýdkem-Místkem (žlutá značka) a obchvat Třince (zelená značka).

Největší dopravní problémy Moravskoslezského kraje pro firmy: silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou (červená značka), silnice I/48 mezi Novým Jičínem a Frýdkem-Místkem (žlutá značka) a obchvat Třince (zelená značka).