Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Janeček, MAFRA

Firmy provozují jesle, školky i družiny. Děti v nich lákají k technice

  • 1
Ukázat, jakým způsobem vzbudit v dětech zájem o techniku, bylo mimo jiné cílem konference na Střední odborné škole Třineckých železáren. Své projekty představilo hned několik firem podnikajících v regionu.

Populární jsou takzvané technické firemní školky, jedna taková funguje třeba v Kopřivnici.

„Máme několik věkových kategorií. Provozujeme jesle, školku i odpolední klub pro školáky, tedy formu školní družiny,“ zmínila ředitelka dětského klubu společnosti Brose Iva Klugová.

Technické vzdělávání firma podporuje nezvykle už u dětí od jednoho roku. „Vývoj každého dítěte je samozřejmě individuální, ale výzkumy ukazují, že rozvoj jemné motoriky je důležitý už u takto malých dětí. V jeslích si děti hrají se stavebnicemi a postupně zkouší pracovat s nástroji,“ řekla Klugová.

U předškoláků a školáků jsou pak stavebnice složitější. „Rozvíjí už prostorové vidění, logické myšlení, technickou představivost dětí, ale i umění stavět podle předlohy. Děti si zkouší i práci s počítačovými programy,“ pokračovala Klugová, podle níž je problém, že ze škol vymizely dílny. „Děti jsou proto méně zručné a kvůli tomu si často posléze ani nevyberou technické zaměření.“

I to má právě projekt technických školek postupně odbourávat. „Zájem o školku je velký, máme plné kapacity. Chceme inspirovat i ostatní a ukázat, že to jde,“ říká Klugová.

Dalším projektem je například Games 4 industry, který si vyzkoušeli žáci ze dvou kopřivnických základních škol.

„Děti si hrají na personální agenturu, kdy chtějí představit ostatním spolužákům práci techniků. Se zaměstnanci nebo konstruktéry místní Tatry nafilmovali krátká profilová videa. Ostatní spolužáci se pak o místa ucházeli a zjišťovali, co by k tomu měli umět. Důležité je dětem práci v továrnách představit, ať mají povědomí, že i tady mohou časem pracovat na zajímavých místech. Žáci totiž často nemají ponětí, co se ve fabrice děje, přestože se na ni třeba dívají z oken školy,“ přiblížil lektor projektu Petr Kazík.