Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Díky levnému benzinu ušetří hutě či automobilka miliony korun

  • 1
O více než pět korun během tří měsíců klesla průměrná cena benzinu natural u čerpacích stanic v Moravskoslezském kraji. Na některých pumpách se už prodává dokonce pod 29 korun. To oceňují jak řidiči, tak majitelé firem. Na snižování cen jiného zboží se ale zatím levný benzin neprojevuje.

Historický rekord posledních deseti let, 22,29 koruny za litr naturalu z 12. ledna 2009, je ještě daleko, nízká cena benzinu i tak šetří firmám miliony korun.

Hned na dvou frontách vydělává na poklesu cen pohonných hmot například nošovická automobilka společnosti Hyundai.

„Nižší ceny pohonných hmot jsou všeobecně jedním ze stimulantů prodeje osobních aut, takže můžeme, souběžně se zlepšující se ekonomickou situací, očekávat mírný vliv na poptávku po vozech z naší produkce,“ vysvětlil tiskový mluvčí automobilky Petr Vaněk.

Ceny paliva

  • Pohonné hmoty v kraji stále zlevňují a na některých místech se dá natankovat i pod 29 korun. Průměrné ceny v jednotlivých regionech jsou pak o něco vyšší.
  • Nejvýrazněji zlevnily na Bruntálsku, kde průměrná cena Naturalu 95 klesla o 1,39 Kč na 31,23 Kč a cena nafty o 1,09 Kč na 31,27 Kč.
  • Nejlevnější pohonné hmoty se prodávají na Opavsku, kde stál litr benzinu i nafty průměrně 31,12 Kč.
  • Nejvíce v kraji stál benzin motoristy na Frýdecko-Místecku – litr v průměru 31,91 Kč. Nafta byla nejdražší na Novojičínsku, kde přišel litr průměrně na 31,99 Kč.
    Zdroj: ČTK

 „Navíc do každého auta před expedicí tankujeme přibližně osm litrů benzinu, respektive nafty, což při 300 tisících vyrobených aut činí 2,4 milionu litrů za rok. Každé snížení ceny paliv o jednu korunu za litr nám tedy ročně uspoří 2,4 milionu korun.“

Milionové úspory těší i Mittal a OKD

Statisíce měsíčně uspoří díky klesající ceně pohonných hmot také ostravský hutní gigant, společnost ArcelorMittal Ostrava. „Významnou položku ve variabilních nákladech společnosti tvoří spotřeba nafty pro naše lokomotivy, která se pohybuje měsíčně kolem 160 tisíc litrů. Díky její nižší ceně dosahujeme nyní měsíční úsporu v řádu statisíců korun,“ přidala další významnou částku mluvčí společnosti Barbora Černá Dvořáková.

Před deseti lety, 7. ledna 2005, se podle záznamů společnosti CCS v kraji prodával litr naturalu v průměru za 23,77, nafta pak za 24,11. Právě nafta je důležitá pro větší dopravce i velké firmy. „Klesající ceny pohonných hmot mají pozitivní dopad i na OKD, které je nakupuje na týdenní bázi. Hodnota nakoupených pohonných hmot se měsíčně pohybuje v jednotkách milionů korun,“ vysvětlil mluvčí firmy Marek Síbrt.

Pokles cen se ale zatím projevuje hlavně v účetnictví firem samotných, na případném snižování cen výrobků a služeb se zatím příliš neprojevuje. „Spíše jsme ceny pro naše zákazníky nezvedali, když cena pohonných hmot stoupala, než abychom je nyní mohli snižovat. Teprve se totiž dostáváme na ceny, které máme v podnikatelských propočtech,“ vysvětlila Michaela Zuczková, jednatelka havířovské Autoškoly Pollak důvody, proč se zatím ceny autoškol zřejmě nebudou příliš snižovat.

Česko má pátý nejlevnější benzin v Evropě

Neznamená to ale, že ceny za získání řidičského oprávnění nemusí klesat. „Zlevňování benzinu přišlo v zimě, v době, kdy je v našem oboru obecně méně práce, takže slevy, pokud jsou, by byly i tak. V zimě jsou autoškoly tradičně levnější,“ dodává jednatelka autoškoly.

Někde výrazné úspory nečekají

Ne každý ale na snížení cen automaticky vydělá. „Současné snižování cen benzinu nemá pro naši firmu v krátkodobém horizontu žádný významný dopad,“ řekla tisková mluvčí novojičínské společnosti Varroc Lighting Systems Kateřina Škopková.

Obdobnou zkušenost má i René Kamrád, výrobní ředitel bolatické pekárny AZPEK. „Nás se současný pokles ceny benzinu příliš nedotýká, protože máme pro rozvoz zboží sjednané externí řidiče, se kterými máme dlouhodobé smlouvy, včetně ceny za dopravu. A oni nám ceny nesnižují.“

Ušetřit ale mohou firmy i do budoucna. „Jsme malá firma, ušetřili jsme jen za rozvoz našim automobilem, ale většinu zboží rozvážejí externí firmy,“ vysvětluje Věra Škurková, jednatelka bruntálské firmy Havlík Opal, vyrábějící například slané tyčinky. „Právě se ale chystáme uzavřít kontrakty na další rok, takže budeme moci jednat o nižší ceně.“