Tatra 87 a Hans Ledwinka. Snímek byl pořízen roku 1967 v Mnichově, tedy v roce,...

Tatra 87 a Hans Ledwinka. Snímek byl pořízen roku 1967 v Mnichově, tedy v roce, kdy geniální konstruktér zemřel. | foto: Technické muzeum Tatra

Geniální konstruktér zemřel před 50 lety. Čestným občanem Ledwinka není

  • 17
Narodil se v Rakousku a zemřel v Německu, většinu svého profesního života však strávil v Kopřivnici. A stal se jedním ze symbolů značky Tatra. Hans Ledwinka zemřel před půlstoletím a po desetiletí mlčení se o něm v posledních dvaceti letech zase hovoří jako o geniálním konstruktérovi. Čestným občanem Kopřivnice se ale dosud nestal.

Rodák z Klosterneuburgu přišel do Kopřivnice, tehdy Nesselsdorfu, jako devatenáctiletý zámečník v roce 1897. A dostal se do týmu Leopolda Svitáka, který stavěl první středoevropský automobil Präsident.

„Dokonce máme potvrzující fotografii, na které je tým včetně mladého Ledwinky,“ zmínil Radim Zátopek z Technického muzea Tatra. Nabyté zkušenosti talentovaný technik zúročil v další práci, například při konstrukci čtyřrychlostní převodovky.

Tatra hlavně železniční? Ledwinka odchází

Ledwinka záhy pochopil, že právě automobily jsou dopravním prostředkem budoucnosti. Proto když ředitel kopřivnické vozovky Erhard Kölbel v roce 1916 dával přednost železniční výrobě, odešel do rakouského Steyru. Ale hned další šéf kopřivnické továrny Leopold Pasching nalákal stále známějšího konstruktéra zpět.

A rozhodně nelitoval. V roce 1923 Ledwinka zkonstruoval malý lidový automobil Tatra 11 s převratnou koncepcí: samonosným torzně tuhým podvozkem s centrální troubou, vpředu plochým dvouválcem chlazeným vzduchem a vzadu s výkyvnými poloosami bez kloubů.

Ve 30. letech začala zlatá éra Tatry i Ledwinky. Společně se svým synem Erichem a inženýrem Übelackerem postupně konstruují velmi úspěšné osobní vozy Tatra 57, 77a, 87 a 97. „Třeba na rozdíl od Ferdinanda Porscheho konstruoval Ledwinka i nákladní automobily,“ upozornil historik Zátopek.

Výsledkem byla Tatra 111 se vznětovým motorem chlazeným vzduchem, které později na Sibiři postavili památník. Tatrovka totiž projela snad každým terénem, byla málo poruchová a snadno opravitelná. Snesla i hodně nevlídné zacházení.

Kolaborace s nacisty? Nesmysl

Jenže pak už osud Ledwinkovi příliš nepřál. Prototyp Tatry V570 a lidový vůz Tatra 97 se staly částečnou předlohou legendárního Volkswagenu Brouk, Porsche později přiznal, že pro konstruování Brouka se aerodynamické tatrovky staly vzorem. Když nacisté získali moc nad Tatrou, stal se sice Ledwinka ředitelem automobilky, ale současně zastavili výrobu Tatry 97, příliš nemilé konkurence.

Po válce byl Ledwinka zatčen a vsazen do novojičínské věznice. Vadila jeho údajná spolupráce s představiteli Německa a horlivé napomáhání válečnému úsilí Německa. „To byl nesmysl. V Tatře zaměstnával osmdesát procent Čechů, stejný poměr byl i ve vedení. A každý ředitel firmy v protektorátu pochopitelně měl kontakty s Němci, to by museli být zavření všichni,“ poznamenal Zátopek.

Domníváte se, že si Hans Ledwinka zaslouží čestné občanství Kopřivnice?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 12:00 pondělí 6. března 2017. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 747
Ne
Ne 19

V roce 1992 Nejvyšší soud v Praze někdejší rozsudek zrušil a Ledwinku rehabilitoval. Jednoznačně odmítl, že by porušil zákony i dekrety prezidenta. Ještě ve vězení se Ledwinka podílel na konstruování T600 - Tatraplán. Tatrováci za ním jezdili, zkušenému technikovi předávali výkresy a on jim radil.

Propuštěn byl až v roce 1951, odešel do rodného Rakouska a poté do Mnichova. I tam pomáhal s konstrukcemi automobilů a dostal řadu ocenění. „Do Kopřivnice se však už nikdy nevrátil,“ konstatoval historik z muzea Tatry. Ledwinka zemřel v Mnichově 2. března 1967.

Šustala, Zátopek, Gottwaldová..., ale Ledwinka ne

O geniálním konstruktérovi se desítky let veřejně příliš nemluvilo, byl to přeci Němec. Na rozdíl od mnoha jiných není ani čestným občanem Kopřivnice. Přitom příští rok uplyne 140 let od jeho narození. „Domnívám se, že by si toto ocenění zasloužil, pro kopřivnickou Tatru to byla velmi významná osobnost,“ zmínil Zátopek.

Starosta Kopřivnice Miroslav Kopečný (ODS) řekl, že samo město čestné občanství navrhovat nebude. „Ale pokud by tak učinil někdo jiný, například Tatra nebo Veteran klub, určitě bychom se tím zabývali,“ uvedl starosta s tím, že návrhy posuzuje letopisecká komise. Starosta uznal, že Ledwinka byl ve městě velkou osobností. „Ale neznám podrobněji jeho život a jeho roli za 2. světové války.“

Podle webových stránek města má Kopřivnice 126 čestných občanů, mezi nimi například Ignáce Šustalu, zakladatele továrny na výrobu kočárů, předchůdkyně Tatry, dále to jsou slavní rodáci - ilustrátor Zdeněk Burian a atlet Emil Zátopek. Nechybějí však ani komunistický prezident Klement Gottwald se svou chotí, kopřivnickou rodačkou Martou Gottwaldovou.