Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Agresivní, hlučné i páchnoucí cestující vykážou z MHD ostravští asistenti

  17:55aktualizováno  17:55
Nejmodernější MHD v zemi, kde tramvaj není „socka“, ale dopravní prostředek na úrovni, chce vybudovat šéf Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. Další novinku, která tomu má pomoci, spustí 1. dubna. Na klid ve vozidlech začnou kromě kamer dohlížet i noví asistenti přepravy.

Preventisté v MHD už se osvědčili v Brně a Českých Budějovicích. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Vandalství, hádky, které přerůstají ve rvačky mezi cestujícími, útoky na řidiče, ale dokonce už i střelbu na revizory musel v poslední době řešit Dopravní podnik Ostrava (DPO). U řady incidentů zasahovali strážníci. Ty nejvážnější, včetně střelby z února, řeší policie.

Černého pasažéra, který se nechtěl smířit s pokutou, už policisté vypátrali a v pondělí obvinili z výtržnictví a nebezpečného vyhrožování. „Obviněnému 56letému muži hrozí až tři roky vězení. Vyšetřování vedeme na svobodě. Zbraň jsme zajistili k dalšímu zkoumání,“ řekl policejní mluvčí Richard Palát.

Už brzy se má bezpečnostní situace v ostravské hromadné dopravě začít měnit k lepšímu. Na pořádek v tramvajích, autobusech i trolejbusech budou od 1. dubna dohlížet vybraní zaměstnanci DPO, kteří by měli budit respekt u hlučících výrostků, černých pasažérů i opilých cestujících. Právě na takové lidi se zaměří noví asistenti přepravy.

„Umím si představit, že časem by mohlo jezdit městskou hromadnou dopravou třeba až padesát svalnatých chlapů, kteří dohlédnou na to, aby cestování po Ostravě bylo bezpečné a pohodové. Nejdřív ale musí samozřejmě projít patřičným školením, aby hned nerozdávali facky, ale chovali se asertivně,“ nastínil s lehkou nadsázkou ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák. A dodal, že vedení DPO už skutečně vybírá první takové muže.

Asistenti zamíří do problémových lokalit a linek

Ředitel DPO Daniel Morys potvrdil, že v dubnu začnou fungovat asistenti přepravy. Zpočátku by jich mělo být mezi deseti a dvaceti. Konkrétnější zatím ředitel být nechce:

„Musíme si novinku nejdříve odzkoušet a zjistit, jaké budou reakce veřejnosti. Asistenty přepravy nasadíme hlavně do problémových lokalit a linek. Víc ale zatím neřekneme. Chceme zjistit, zda se jejich práce projeví v praxi.“

Upřesnil, že asistenty přepravy zatím podnik vybírá jen ze současných revizorů, kterých má v přepočtu na množství cestujících více než jiné dopravní podniky. A teprve když se osvědčí, budou přibírat nové zaměstnance.

„Budou nosit modré vesty s nápisem asistent přepravy. Budou mít pravomoc kontrolovat jízdenky, ale jejich úkolem nebude rozdávat pokuty. Chceme, ať se zaměří na dodržování všech přepravních podmínek a napomenou nebo vyprovodí ven z vozu každého, kdo je poruší. Může to být černý pasažér, vandal, opilá či znečištěná osoba, ale také lidé, kteří obtěžují okolí hlukem nebo zápachem, případně budou mít psa bez náhubku,“ líčí Morys.

Preventisté se osvědčili v Budějovicích i Brně

Podobné aktivity už se osvědčily například v Brně a Českých Budějovicích, kde se z části revizorů stávají na přechodný čas preventisté.

„Máme čtrnáct revizorů, ale když je třeba, jsou z některých preventisté. Působí od loňského května a díky nim meziročně klesl počet černých pasažérů asi o 600. Stojí na zastávkách v problémových lokalitách, nepouštějí do vozů pasažéry pod vlivem alkoholu ani ty, o kterých vědí, že jezdí bez jízdenky,“ líčí mluvčí Dopravního podniku České Budějovice Viktor Lavička.

„Preventisté mají pravomoc vyloučit z přepravy každého, kdo nedodržuje přepravní podmínky. Slušní cestující jsou rádi. Ubylo incidentů, které dříve vyvolávali nepřizpůsobiví občané,“ dodal Lavička.

Šéf českobudějovických revizorů Martin Kuliš už loni řekl, že ve vytipovaných lokalitách se díky preventistům snížil počet černých pasažérů i problémových cestujících a zvýšil se počet prodaných jízdenek.

Podobné zkušenosti má i Dopravní podnik města Brna, kde z revizorů vyčlenili 11 preventistů už v roce 2014. Na rozdíl od Českých Budějovic tam ale dělají svou práci trvale.

„Důvodem byla snaha zvýšit prestiž i atraktivnost městské hromadné dopravy a zajistit větší bezpečnost,“ říká mluvčí brněnského podniku Barbora Lukšová.

Podotkla, že i jejich preventisté se zaměřují na dodržování přepravních podmínek s důrazem na zákaz konzumace potravin a nápojů ve voze, nevpouštějí nebo vykazují opilé či znečištěné osoby, pomáhají s odhalením vandalů a podobně.

Podle Moryse budou také ostravští asistenti přepravy pracovat na plný úvazek a natrvalo.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.