Dopravě v Ostravě pomůže přestavba dopravního uzlu Hranečník. (Ilustrační snímek)

Dopravě v Ostravě pomůže přestavba dopravního uzlu Hranečník. (Ilustrační snímek) | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Další dopravní stavba v Ostravě. Hranečník se změní v moderní terminál

  • 17
Jeden z nejdůležitějších přestupních uzlů městské hromadné dopravy v Ostravě, Hranečník, čeká proměna. Magistrát hledá firmu, která terminál postaví, práce mají začít v létě.

Několik let se mluvilo o výstavbě nového dopravního terminálu na Hranečníku ve Slezské Ostravě. Projekt se nyní dostal do fáze výběru firmy, která důležitý přestupní uzel postaví, a na podzim příštího roku by lidé, cestující do Ostravy ze směru od Havířova či Karviné, měli začít využívat jeho služeb.

"Za rok a půl se dopravní stavby pohnuly výrazně dopředu. Rekonstruují se Svinovské mosty, Ostrava-Jih má povolení pro terminál u Intersparu a je znám zhotovitel i pro Hlavní nádraží. Poslední z důležitých uzlů je tak Hranečník, kde budeme upravovat tramvajové sítě a vybudujeme osmdesát parkovacích míst," řekl náměstek primátora pro dopravu Aleš Boháč.

Práce začnou nejpozději v červenci

Rada města už schválila dokumentaci k veřejné zakázce. Firmy mohou podávat nabídky do 23. května. Vítěze chce magistrát znát v červnu letošního roku.

"Práce musí začít co nejrychleji. A to buď už v červnu nebo červenci. Končí nám nejrůznější povolení a musíme začít stavět," upozornil Boháč.

Veškeré práce by měly být podle plánu hotovy do října roku 2013. V prostoru sloužícím v současné době jako tramvajová smyčka na trati Výstaviště – Hranečník – ArcelorMittal vznikne zázemí pro konečnou spojů příměstské autobusové dopravy. A to jak stávajících linek končících dnes na Gagarinově náměstí, tak také některých linek, které jsou dnes směrovány na ÚAN po Rudné a dále pak autobusových linek městské hromadné dopravy," řekl Boháč.

Pokud vyjdou dotace, město zaplatí jen třináct milionů

"V blízké budoucnosti počítáme rovněž s rozšířením provozu tramvajové i trolejbusové dopravy," dodal Boháč. Nový terminál zvýší podle města pohodlí cestujících a zpříjemní přestupování mezi jednotlivými spoji městské hromadné dopravy. Předpokládané náklady na stavbu dosahují necelých 179 milionů bez DPH.

"Třiadevadesát milionů korun by mělo dát ministerstvo financí z fondu na odstranění důlních škod. Pětaosmdesát procent zbývajících peněz by měly hradit evropské fondy. Pokud se vše podaří, město se na akci bude podílet jen třinácti miliony korun," uvedl Boháč.

Trolejbusy na Hranečník? Rozhodne průzkum

Cílem magistrátu je výstavbou terminálu omezit i dopravu v centru města. "Chceme dát lidem alternativu, že můžou přijet na Hranečník, odstavit tam auto a do centra pokračovat městskou hromadnou dopravou," dodal náměstek primátora.

Právě z toho důvodu si chce magistrát nechat udělat velký průzkum, který by měl objasnit, za jakých podmínek by lidé byli ochotni nechávat auta na Hranečníku a využít veřejnou dopravu. Probíhat by měl před prázdninami souběžně s průzkumem o trolejbusové dopravě, které si chce město nechat udělat kvůli plánovanému zavedení trolejbusových linek na Novou Karolinu a později i na Hranečník.

Lokalita Hranečník se stane moderním dopravním uzlem v Ostravě.

Lokalita Hranečník se stane moderním dopravním uzlem v Ostravě.