Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hyundai vyrobil v Nošovicích milion aut, stihl to za čtyři a půl roku

  17:21aktualizováno  17:21
Na deset obyvatel České republiky připadá jeden automobil značky Hyundai vyrobený ve slezských Nošovicích. Jihokorejské automobilce na to stačilo čtyři a půl roku ode dne zahájení výroby v listopadu 2008.

Miliontý vůz z továrny Hyundai ve slezských Nošovicích. (16. května 2013) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Přínos existence automobilky, která vyrostla uprostřed nošovických polí, je po necelých pěti letech existence nesporný.

"Naše společnost zaměstnala jen ve vlastním závodě tři a půl tisíce lidí, při započtení subdodavatelů, z nichž si většina postavila vlastní výrobny přímo v kraji, to je přes deset tisíc pracovních míst," řekl mluvčí společnosti Hyundai Petr Vaněk.

Jako liché se ukázaly i obavy lidí, kteří varovali před možnými problémy plynoucími z příchodu velké mezinárodní firmy. "Zničí pole, vyrobí pár aut, vytřískají, co mohou z přislíbené podpory, pak si sbalí svých pět švestek a potáhnou dál," padaly varovné hlasy. Nic z toho se nevyplnilo.

Slavnostní zahájení výroby Hyundai v Nošovicích (10. listopadu 2008)
Z výrobní linky sjel miliontý vůz Hyundai vyrobený ve slezských Nošovicích.

Vlevo první auto Hyundai vyrobené v Nošovicích v listopadu 2008, vpravo miliontý vůz.

"Veřejná podpora společnosti Hyundai při příchodu do České republiky byla okolo tři a půl miliardy korun," řekl pověřený náměstek ministra průmyslu a obchodu Petr Očko.

"Naproti tomu Česká republika získala díky přítomnosti společnosti Hyundai několik desítek miliard korun. Díky daním, sociálnímu a zdravotnímu pojištění nejen od vlastní automobilky, ale i od jejích subdodavatelů. A upozadit nelze ani vliv na zaměstnanost, zvláště pak v Moravskoslezském kraji, kde bohužel evidujeme oproti jiným krajům zvýšenou nezaměstnanost. Jak by vypadala bez automobilky, to si dokáže spočítat každý," dodal Očko.

Hyundai 1 000 000

V dohodě, kterou stát se společností Hyundai podepsal, je vyjmenováno několik závazků, které měly obě strany splnit. Zatímco společnost Hyundai svou část dohody, v níž se například zavázala zaměstnat tři a půl tisíce lidí, už splnila, na české straně několik závazků zůstává otevřených.

Hlavní problémy vyplývající z neplnění dohody z české strany leží na silnicích. Tím nejtíživějším je vybudování mimoúrovňového napojení mezi nošovickou průmyslovou zónou a silnicí R48, dalším pak slibovaná dostavba silnice I/11 směrem na Slovensko, kde má Hyundai sesterský závod společnosti Kia, odkud dováží například motory.

"Není to sice úplně v mém resortu, ale vím, že se stát snaží svou část smlouvy naplnit," vysvětlil Očko.

"U napojení na silnici R48 byly nějaké problémy v přípravné části, ty by už snad měly být vyřešeny, u silnice I/11 se nyní snažíme zajistit zařazení financování rekonstrukce do evropských programů, snad se vše podaří rychle vyřešit ke spokojenosti všech," dodal náměstek ministra.

Automobilka Hyundai u Nošovic, obce nedaleko Frýdku-Místku.

Automobilka Hyundai u Nošovic, obce nedaleko Frýdku-Místku.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Patnáctiletý chovanec pasťáku na vycházce surově napadl a okradl ženu

Šedesátiletou ženu v Ostravě přepadl a okradl patnáctiletý chlapec. Byl na vycházce z výchovného ústavu, v minulosti už byl několikrát odsouzen.  celý článek

(ilustrační snímek)
Krajská nemocnice v Karviné zavře internu na celé léto. Chybí lékaři

Nedávno oznámila Bohumínská městská nemocnice, že kvůli nedostatku lékařů musí na celý červenec zavřít interní lůžkové oddělení včetně pohotovosti, a proto...  celý článek

Potvrzení o přeregistraci dostalo podle informací MF Dnes přes 650 ze zhruba...
ČSSD v Ostravě po přeregistraci „zmizely“ až dvě stovky straníků

Šest set padesát sedm. Jedno číslo, ale zcela protikladné hodnocení, co vlastně znamená. Tak zatím skončila dvoudenní, historicky první povinná přeregistrace...  celý článek

Hádej, kdo bude babička?
Hádej, kdo bude babička?

Jak se změní vztah s matkou po narození dítěte

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.