Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hyundai vyrobil v Nošovicích milion aut, stihl to za čtyři a půl roku

  17:21aktualizováno  17:21
Na deset obyvatel České republiky připadá jeden automobil značky Hyundai vyrobený ve slezských Nošovicích. Jihokorejské automobilce na to stačilo čtyři a půl roku ode dne zahájení výroby v listopadu 2008.

Miliontý vůz z továrny Hyundai ve slezských Nošovicích. (16. května 2013) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Přínos existence automobilky, která vyrostla uprostřed nošovických polí, je po necelých pěti letech existence nesporný.

"Naše společnost zaměstnala jen ve vlastním závodě tři a půl tisíce lidí, při započtení subdodavatelů, z nichž si většina postavila vlastní výrobny přímo v kraji, to je přes deset tisíc pracovních míst," řekl mluvčí společnosti Hyundai Petr Vaněk.

Jako liché se ukázaly i obavy lidí, kteří varovali před možnými problémy plynoucími z příchodu velké mezinárodní firmy. "Zničí pole, vyrobí pár aut, vytřískají, co mohou z přislíbené podpory, pak si sbalí svých pět švestek a potáhnou dál," padaly varovné hlasy. Nic z toho se nevyplnilo.

Slavnostní zahájení výroby Hyundai v Nošovicích (10. listopadu 2008)
Z výrobní linky sjel miliontý vůz Hyundai vyrobený ve slezských Nošovicích.

Vlevo první auto Hyundai vyrobené v Nošovicích v listopadu 2008, vpravo miliontý vůz.

"Veřejná podpora společnosti Hyundai při příchodu do České republiky byla okolo tři a půl miliardy korun," řekl pověřený náměstek ministra průmyslu a obchodu Petr Očko.

"Naproti tomu Česká republika získala díky přítomnosti společnosti Hyundai několik desítek miliard korun. Díky daním, sociálnímu a zdravotnímu pojištění nejen od vlastní automobilky, ale i od jejích subdodavatelů. A upozadit nelze ani vliv na zaměstnanost, zvláště pak v Moravskoslezském kraji, kde bohužel evidujeme oproti jiným krajům zvýšenou nezaměstnanost. Jak by vypadala bez automobilky, to si dokáže spočítat každý," dodal Očko.

Hyundai 1 000 000

V dohodě, kterou stát se společností Hyundai podepsal, je vyjmenováno několik závazků, které měly obě strany splnit. Zatímco společnost Hyundai svou část dohody, v níž se například zavázala zaměstnat tři a půl tisíce lidí, už splnila, na české straně několik závazků zůstává otevřených.

Hlavní problémy vyplývající z neplnění dohody z české strany leží na silnicích. Tím nejtíživějším je vybudování mimoúrovňového napojení mezi nošovickou průmyslovou zónou a silnicí R48, dalším pak slibovaná dostavba silnice I/11 směrem na Slovensko, kde má Hyundai sesterský závod společnosti Kia, odkud dováží například motory.

"Není to sice úplně v mém resortu, ale vím, že se stát snaží svou část smlouvy naplnit," vysvětlil Očko.

"U napojení na silnici R48 byly nějaké problémy v přípravné části, ty by už snad měly být vyřešeny, u silnice I/11 se nyní snažíme zajistit zařazení financování rekonstrukce do evropských programů, snad se vše podaří rychle vyřešit ke spokojenosti všech," dodal náměstek ministra.

Automobilka Hyundai u Nošovic, obce nedaleko Frýdku-Místku.

Automobilka Hyundai u Nošovic, obce nedaleko Frýdku-Místku.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.