Přínos existence automobilky, která vyrostla uprostřed nošovických polí, je po necelých pěti letech existence nesporný.
"Naše společnost zaměstnala jen ve vlastním závodě tři a půl tisíce lidí, při započtení subdodavatelů, z nichž si většina postavila vlastní výrobny přímo v kraji, to je přes deset tisíc pracovních míst," řekl mluvčí společnosti Hyundai Petr Vaněk.
Jako liché se ukázaly i obavy lidí, kteří varovali před možnými problémy plynoucími z příchodu velké mezinárodní firmy. "Zničí pole, vyrobí pár aut, vytřískají, co mohou z přislíbené podpory, pak si sbalí svých pět švestek a potáhnou dál," padaly varovné hlasy. Nic z toho se nevyplnilo.
Vlevo první auto Hyundai vyrobené v Nošovicích v listopadu 2008, vpravo miliontý vůz.
"Veřejná podpora společnosti Hyundai při příchodu do České republiky byla okolo tři a půl miliardy korun," řekl pověřený náměstek ministra průmyslu a obchodu Petr Očko.
"Naproti tomu Česká republika získala díky přítomnosti společnosti Hyundai několik desítek miliard korun. Díky daním, sociálnímu a zdravotnímu pojištění nejen od vlastní automobilky, ale i od jejích subdodavatelů. A upozadit nelze ani vliv na zaměstnanost, zvláště pak v Moravskoslezském kraji, kde bohužel evidujeme oproti jiným krajům zvýšenou nezaměstnanost. Jak by vypadala bez automobilky, to si dokáže spočítat každý," dodal Očko.
Hyundai 1 000 000 |
V dohodě, kterou stát se společností Hyundai podepsal, je vyjmenováno několik závazků, které měly obě strany splnit. Zatímco společnost Hyundai svou část dohody, v níž se například zavázala zaměstnat tři a půl tisíce lidí, už splnila, na české straně několik závazků zůstává otevřených.
Hlavní problémy vyplývající z neplnění dohody z české strany leží na silnicích. Tím nejtíživějším je vybudování mimoúrovňového napojení mezi nošovickou průmyslovou zónou a silnicí R48, dalším pak slibovaná dostavba silnice I/11 směrem na Slovensko, kde má Hyundai sesterský závod společnosti Kia, odkud dováží například motory.
"Není to sice úplně v mém resortu, ale vím, že se stát snaží svou část smlouvy naplnit," vysvětlil Očko.
"U napojení na silnici R48 byly nějaké problémy v přípravné části, ty by už snad měly být vyřešeny, u silnice I/11 se nyní snažíme zajistit zařazení financování rekonstrukce do evropských programů, snad se vše podaří rychle vyřešit ke spokojenosti všech," dodal náměstek ministra.
Automobilka Hyundai u Nošovic, obce nedaleko Frýdku-Místku.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz