Vyjeté koleje měly místy hloubku přes 70 centimetrů.

Vyjeté koleje měly místy hloubku přes 70 centimetrů. | foto: ČIŽP

Vyjeté koleje, sedřená kůra. Za těžbu v Beskydech dostali dřevaři pokuty

  • 10
Inspektoři z České inspekce životního prostředí (ČIŽP) rozdali pokuty pěti firmám za poškození půdy a stromů ve Starých Hamrech v Beskydech. Dohromady mají zaplatit téměř půl milionu korun.

Inspekci dala podnět Správa Chráněné krajinné oblasti Beskydy. K poškození půdy a kůry stromů mělo dojít při legální těžbě dřeva v lokalitě Gajdičný v roce 2015.

Inspektorům vadily například vyjeté koleje, které byly místy přes 70 centimetrů hluboké. „Přitom nebyly použity kolopásy ani rošty, které by tomu mohly zabránit,“ uvedl ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP v Ostravě Karel Kozubek.

Inspektoři navíc zjistili, že při skladování dřeva bylo poškozeno 53 stojících živých stromů.

„Měly sedřenou kůru ve spodní i střední části kmenů. Některé až do výšky 8 až 15 metrů. Poškozená místa stromů navíc nebyla včas a důsledně ošetřena nátěrem proti infekce houbovými patogeny, které je mohou napadnout do několika hodin od okamžiku sedření kůry,“ vysvětlil Kozubek.

Podle inspekce za situaci nese vinu hned pět firem. Pokutovanými jsou státní společnost Lesy České republiky, která si jako správce lesního pozemku na práce spojené s těžbou najala firmu Petra. Ta dále spolupracovala se subdodavatelem a dvěma živnostníky.

„Společnost včas nenavrhla jiné řešení,“ vadí inspekci

Nejvyšší pokutu (200 tisíc korun) dostala společnost Petra. Jen o 25 tisíc méně musí zaplatit Lesy České republiky.

„Lesy České republiky práce objednaly. Kontrolovaly jejich průběh, ale při zjištění nevhodně zvolené technologie včas nenavrhly jiné řešení,“ vysvětlil ředitel ČIŽP Erik Geuss.

Zástupkyně státní společnosti se k pokutě inspekce vyjádřila jen stručně. „Rozhodnutí akceptujeme a zvažujeme další právní kroky. Částku zaplatíme ve stanovené lhůtě,“ uvedla mluvčí společnosti Lesy České republiky Eva Jouklová.

Inspektoři dávají státní firmě k dobru, že se snažila alespoň o částečnou nápravu. Zajistila srovnání vyjetých kolejí a ošetření poškozených stromů. „Přirozená celková obnova půdního krytu však může trvat i desítky let,“ dodala mluvčí ČIŽP Jana Jandová.