Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ostrava může znovu žádat o peníze na chytrou dopravu, když ubere plyn

  12:30aktualizováno  12:30
Sporný projekt takzvaného inteligentního dopravního systému Ostravě napoprvé nevyšel. Město přišlo o 218 milionů z evropských fondů a podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže porušilo zákon. Přesto se nevzdává. Původní projekt chce rozdělit na menší.
Součástí systému měly být například i přednostní práva vozidel městské hromadné dopravy na křižovatkách.

Součástí systému měly být například i přednostní práva vozidel městské hromadné dopravy na křižovatkách. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Ačkoli Ostrava měla na nějaký čas svůj náročný projekt inteligentního systému dopravy uložit k ledu, opak je pravdou.

Obří zakázka, která vyvolala zlou krev mezi potenciálními dodavateli (více jsme o problému psali zde) a dosud ji řeší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), je znovu ve hře.

Kdo může žádat o 200 milionů korun

Regionální rada Moravskoslezsko schválila 200 milionů korun na rozvoj inteligentních dopravních systémů a zvýšení atraktivity veřejné hromadné dopravy. Projekty plánuje přijímat v době od 22. října 2013 do 21. ledna 2014. Hlásit se mohou obce či kraj a jejich organizace, dopravci i vlastníci zastávek hromadné dopravy.

MF DNES to potvrdili zástupci města i Regionální rady Moravskoslezsko, která na to Ostravě nejdříve přidělila, poté vzala, ale teď znovu nabízí evropské stamiliony.

"Máme ještě šanci získat v tomto období evropské peníze na náš projekt, když ho rozdělíme na menší podsystémy, které se dají časově zvládnout," říká náměstek ostravského primátora Tomáš Sucharda.

Regionální rada Moravskoslezsko má podle mluvčího Michala Sobka k dispozici ještě téměř tři miliardy korun. "Peníze je nutné vyčerpat i vyúčtovat nejpozději do konce roku 2015," říká Sobek.

A právě obava, že by se to v případě ostravského inteligentního dopravního systému nepodařilo stihnout, vedla už na jaře Regionální radu k tomu, že Ostravě netolerovala další průtahy výběrového řízení a oznámila, že jí nedá slíbených 218 milionů korun.

Jenže teď se mezi podporovanými aktivitami pro druhé pololetí letošního roku znovu objevil rozvoj inteligentních dopravních systémů ve veřejné dopravě. A právě to je nová šance pro Ostravu.

Dotace jsou k dispozici, ale nejen pro Ostravu

"Regionální rada nabízí 200 milionů korun na projekty zaměřené na rozvoj inteligentních dopravních systémů a zvýšení atraktivity veřejné hromadné dopravy," říká Sobek.

"Ty peníze ale nejsou určené jen pro Ostravu. Hlásit se může kraj a jeho organizace, obce i jejich svazky, vlastníci zastávek veřejné hromadné dopravy i firmy, které zajišťují dopravu na základě závazku veřejné služby," dodal.

Takových žadatelů, kteří splňují všechny podmínky a mají připravené projekty, je však poskrovnu. Patří mezi ně například město Opava. Ale pokud vůbec uspěje, ukrojí jen malý dílek z nabízeného koláče.

"Toužíme po inteligentních zastávkách, které lidem zpříjemní cestování. Zejména pro nevidomé a tělesně postižené jsou přínosem. Bude-li šance, dopracujeme náš projekt a o peníze se přihlásíme. Odhaduji, že budeme chtít kolem 10 až 15 milionů korun," říká náměstek primátora Daniel Žídek.

Podotkl, že o peníze na zastávky usilovala Opava už dříve v rámci většího projektu za zhruba 200 milionů. Sama od toho ale upustila, protože neměla dost vlastních peněz. Dílčí projekt by však zvládla.

V totéž věří i Sucharda. "První schůzku o detailech přípravy nové zadávací dokumentace budeme mít až ve čtvrtek. Zatím to vidím tak, že zrušíme dosud neukončené výběrové řízení na původní projekt a připravíme tři nové soutěže na menší projekty: dodávky inteligentních zastávek, palubních počítačů a řadičů křižovatek. To bychom mohli stihnout," míní.

Protože jde o velké peníze a je ekonomická krize, drahý projekt vzbudil pozornost. Firmy poražené v soutěži se odvolaly. ÚOHS rozhodl, že Ostrava porušila zákon, když nevyřadila vítěznou firmu Kvados. Ta nesouhlasila a odvolala se k předsedovi úřadu. Ten dosud verdikt nevynesl.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.