Hyundai naráží do svodidel, která automobil navádějí do hromady štěrku. Vůz se pak vymrští do výšky a po dopadu končí na střeše.
„Přede mnou jelo ještě několik osobáků, ale jejich řidiči nezastavili a pokračovali. Taková lhostejnost mi vadí,“ popsal 52letý Bernát zářijovou nehodu na cestě z Prahy do Plzně.
Přivolal záchranáře, vyskočil z kabiny a nejprve se ze zdemolovaného auta snažil vyprostit malého chlapce. „Po chvíli přiběhli ještě dva slovenští kamioňáci a kluka jsme vytáhli,“ řekl.
Gentleman silnicSpolečný projekt České pojišťovny a Policie ČR, který vznikl v roce 2004 s cílem motivovat řidiče k tomu, aby si na silnici pomáhali a nebyli k sobě lhostejní. Prvním Gentlemanem silnic se v prosinci 2004 stal Jiří Lukáč z Albrechtiček na Novojičínsku, který vytáhl z hořícího automobilu tehdy sedmnáctiletého mladíka. Od té doby už ocenění převzalo již 109 lidí na více než čtyřech desítkách míst celé České republiky. Zdroj: Česká pojišťovna |
Starší chlapec pomoc odmítl a jejich matku zaklíněnou pod volantem nemohli z vraku dostat ven. „Tak jsem s ní do příjezdu hasičů aspoň mluvil,“ líčil Gentleman silnic.
„Ocenění těší, ale kvůli tomu jsem to nedělal,“ poznamenal muž. Jak uvedla Marika Nicajasová z České pojišťovny, žena i chlapci ve věku 6 a 16 let i díky Bernátovi vyvázli z karambolu bez vážnějších následků.
Mladí řidiči bez praxe řídí těžkotonážní vozidla
Bernát jezdí s kamionem od svých osmnácti let a na tuzemských silnicích viděl opravdu hodně. A nebyla to první nehoda, po níž lidem pomáhal.
Před sedmi lety zachraňoval sraženou ženu, která vběhla kamionu do cesty. Tělo leželo osmnáct metrů od cesty v poli. „Nejprve mi dispečerka radila po telefonu, co mám dělat. Bylo to náročné, naštěstí brzy okolo jela sanitka,“ vzpomínal.
Když by měl porovnat dopravu v dobách, kdy začínal, se současností, tak se mu zejména nelíbí mladí nezkušení řidiči za volanty těžkých nákladních vozidel.
„Já jsem začínal od menších nákladních vozů a postupně skládal zkoušky na nejtěžší. Teď 21letý kluk bez praxe hned jede se čtyřicetitunovým kamionem. Podle toho to pak někdy vypadá,“ podivuje se.
Vedoucí dopravního inspektorátu v Opavě Karel Pavelek uvedl, že mnoho lidí u nehody sice zastaví, ale pak jen vytáhnou mobily a zdemolované auto nafotí.
„Proto jsou lidé jako pan Bernát důležití a musíme si jich vážit,“ poznamenal policista. K řidičům nákladních vozidel dodal, že kdysi mnoho profesionálů vychovala vojna, kde mladíci prošli intenzivní výukou i praxí. „To teď určitě chybí,“ dodal.
Přidal se i vedoucí policie na Opavsku Petr Častulík, podle kterého se společnost hodně zrychlila, každý někam spěchá, což se projevuje i na silnicích.
Na Opavsku se letos bouralo častěji než loni, více bylo také těžce i lehce zraněných. Naopak ubylo tragických případů. Zatímco loni od ledna do konce října zemřelo na silnicích v opavském regionu třináct lidí, letos za stejné období o sedm méně.
„Snad to tak zůstane. Navíc se nyní otevřela část nové silnice mezi Opavou a Ostravou, která míjí Hrabyňský a Josefovický kopec, kde hlavně v zimě docházelo k řadě nehod. Snad se to projeví na snížení jejich počtu,“ poznamenal Karel Pavelek z dopravní policie.