Jaroslav Bernát z Nových Sedlic na Opavsku jezdí s kamionem už přes třicet let . (27. listopadu 2015) | foto: Adolf Horsinka

Vadí mi lhostejnost, mnoho lidí u nehody nezastaví, říká řidič gentleman

  • 34
Silnice brázdí už přes třicet let. Přesto, nebo možná právě proto Jaroslav Bernát z Nových Sedlic na Opavsku stále cítí povinnost ostatním v nouzi pomoci. Na rozdíl od mnoha jiných. Za poslední čin dostal prestižní titul Gentleman silnic.

Hyundai naráží do svodidel, která automobil navádějí do hromady štěrku. Vůz se pak vymrští do výšky a po dopadu končí na střeše.

„Přede mnou jelo ještě několik osobáků, ale jejich řidiči nezastavili a pokračovali. Taková lhostejnost mi vadí,“ popsal 52letý Bernát zářijovou nehodu na cestě z Prahy do Plzně.

Přivolal záchranáře, vyskočil z kabiny a nejprve se ze zdemolovaného auta snažil vyprostit malého chlapce. „Po chvíli přiběhli ještě dva slovenští kamioňáci a kluka jsme vytáhli,“ řekl.

Gentleman silnic

Vedoucí policistů na Opavsku Petr Častulík předává Jaroslavu Bernátovi...

Společný projekt České pojišťovny a Policie ČR, který vznikl v roce 2004 s cílem motivovat řidiče k tomu, aby si na silnici pomáhali a nebyli k sobě lhostejní.

Prvním Gentlemanem silnic se v prosinci 2004 stal Jiří Lukáč z Albrechtiček na Novojičínsku, který vytáhl z hořícího automobilu tehdy sedmnáctiletého mladíka. Od té doby už ocenění převzalo již 109 lidí na více než čtyřech desítkách míst celé České republiky.

Zdroj: Česká pojišťovna

Starší chlapec pomoc odmítl a jejich matku zaklíněnou pod volantem nemohli z vraku dostat ven. „Tak jsem s ní do příjezdu hasičů aspoň mluvil,“ líčil Gentleman silnic.

„Ocenění těší, ale kvůli tomu jsem to nedělal,“ poznamenal muž. Jak uvedla Marika Nicajasová z České pojišťovny, žena i chlapci ve věku 6 a 16 let i díky Bernátovi vyvázli z karambolu bez vážnějších následků.

Mladí řidiči bez praxe řídí těžkotonážní vozidla

Bernát jezdí s kamionem od svých osmnácti let a na tuzemských silnicích viděl opravdu hodně. A nebyla to první nehoda, po níž lidem pomáhal.

Před sedmi lety zachraňoval sraženou ženu, která vběhla kamionu do cesty. Tělo leželo osmnáct metrů od cesty v poli. „Nejprve mi dispečerka radila po telefonu, co mám dělat. Bylo to náročné, naštěstí brzy okolo jela sanitka,“ vzpomínal.

Když by měl porovnat dopravu v dobách, kdy začínal, se současností, tak se mu zejména nelíbí mladí nezkušení řidiči za volanty těžkých nákladních vozidel.

„Já jsem začínal od menších nákladních vozů a postupně skládal zkoušky na nejtěžší. Teď 21letý kluk bez praxe hned jede se čtyřicetitunovým kamionem. Podle toho to pak někdy vypadá,“ podivuje se.

Vedoucí dopravního inspektorátu v Opavě Karel Pavelek uvedl, že mnoho lidí u nehody sice zastaví, ale pak jen vytáhnou mobily a zdemolované auto nafotí.

„Proto jsou lidé jako pan Bernát důležití a musíme si jich vážit,“ poznamenal policista. K řidičům nákladních vozidel dodal, že kdysi mnoho profesionálů vychovala vojna, kde mladíci prošli intenzivní výukou i praxí. „To teď určitě chybí,“ dodal.

V převráceném vozu Hyundai seděla žena a její dva synové ve věku 6 a 16 let. I díky Bernátovi vyvázli bez vážnější úhony.

Automobil najel na hromadu štěrku, vyletěl do vzduchu a převrátil se na střechu.

Přidal se i vedoucí policie na Opavsku Petr Častulík, podle kterého se společnost hodně zrychlila, každý někam spěchá, což se projevuje i na silnicích.

Na Opavsku se letos bouralo častěji než loni, více bylo také těžce i lehce zraněných. Naopak ubylo tragických případů. Zatímco loni od ledna do konce října zemřelo na silnicích v opavském regionu třináct lidí, letos za stejné období o sedm méně.

„Snad to tak zůstane. Navíc se nyní otevřela část nové silnice mezi Opavou a Ostravou, která míjí Hrabyňský a Josefovický kopec, kde hlavně v zimě docházelo k řadě nehod. Snad se to projeví na snížení jejich počtu,“ poznamenal Karel Pavelek z dopravní policie.