Speciální kamera v testovacím režimu hlídá přejezd v Polance nad Odrou. | foto: Michal Polášek

Kamera na železničním přejezdu u Ostravy odhalí průjezd na červenou

  • 35
Další železniční přejezdy v Moravskoslezském kraji se stanou bezpečnějšími. Křížení trati se silnicí v Polance nad Odrou blízko Ostravy už dokonce dočasně hlídají unikátní kamery. A na dětských hřištích by se mělo objevit více cvičných přejezdů.

Vypadá jako běžný kamerový systém, který průběžně snímá dění na železničním přejezdu, aby si policisté mohli záznam případně přehrát. Jenže v ostravské části Polanka nad Odrou jsou u frekventované železniční trati z Ostravy na Olomouc v testovacím provozu kamery, jaké v tuzemsku dosud nebyly k vidění.

„V Polance a ještě na dvou místech v zemi zkoušíme inteligentní kamerový systém, který je schopen automaticky zaznamenat nedovolený vjezd na železniční přejezd při spuštěném výstražném znamení,“ vysvětlila mluvčí Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) Kateřina Šubová.

To znamená, že kamery se spustí jen v okamžiku, kdy auto na červenou vjede na koleje.

„Kromě snímání umí tento systém automaticky generovat záznamy použitelné pro přestupkové či trestní stíhání neukázněných řidičů,“ upozornila mluvčí SŽDC s tím, že pokud se nejmodernější kamerový systém osvědčí, možná bude nasazen natrvalo. V provozu zatím zůstane do jara.

Běžné kamery v kraji dosud hlídají provoz v karvinské části Louky, v Dolní Datyni na Karvinsku, v Suchdole nad Odrou a ve Studénce na Novojičínsku.

Kamery usvědčily polského řidiče

Právě ve Studénce loni v červenci vjel polský kamion na přejezd v době, kdy místem projíždělo pendolino. Po srážce zemřeli tři lidé. A díky kamerám vyšetřovatelé snadno dokázali, že řidič vjížděl na koleje v době, kdy už dávno blikala červená výstražná světla.

Ještě letos se proto další kamery objeví v už zmiňované Polance nad Odrou a v blízkém Jistebníku. Příští jaro přibude také přejezd ve Vendryni na Třinecku.

„Už se tady stala řada vážných nehod, takže jsme za kamery hodně rádi. Doufám, že to většinu řidičů odradí od přejíždění na červenou,“ pochvaluje si starosta Vendryně Bohuslav Raszka.

SŽDC sečetla náklady na milion korun, přispět na ně má i krajský úřad. „Vybírali jsme přejezdy podle intenzity silničního a železničního provozu, na kterých navíc dochází k častému porušování pravidel,“ přiblížila Šubová.

Kamery se ještě letos objeví i na železničním přejezdu v Jistebníku na Novojičínsku.

Ve Studénce by ke kamerám měl přibýt i nejnovější bezpečnostnědopravní systém. Ten funguje tak, že jakmile na železničním přejezdu začnou blikat a vyzvánět výstražná světla, ale závory ještě zůstávají nahoře, uvedou se do činnosti i červená světla na předsunutém semaforu.

Řidiči musejí před semaforem zastavit. Teprve až po spuštění závor přestane předsunutý semafor blikat a automobily dojedou až k přejezdu (podrobněji zde).

Další ostrá zkouška systému se uskuteční v nejbližší době. A technologie prošla mírnou inovací. „Auta ještě před prvním blikajícím semaforem zpomalíme,“ vysvětlil ředitel dodavatelské firmy Vladimír Kranz.

Na prevenci stále častěji myslí rovněž tvůrci nových dětských dopravních hřišť. Už přibližně na pěti cvičištích se totiž školáci učí správnému chování na železničním přejezdu.

„Přejezd nechybí například na novém dopravním hřišti v Havířově. Snažíme se jejich umisťování podporovat, protože už děti by se měly učit, jak neohrozit sebe ani ostatní,“ vysvětlil krajský koordinátor organizace BESIP Pavel Rakus.

Kamera zachytila tragickou nehodu ve Studénce

27. ledna 2016