Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kamery a čidla. Tunel u Klimkovic odhalí každého hříšníka

  15:35aktualizováno  15:35
Projedou, ale utajeni nezůstanou. Nejspíše už od ledna se začne v dálničním tunelu u Klimkovic měřit úseková i okamžitá rychlost a kamery také odhalí odcizená vozidla.

Klimkovický tunel bude nově střežený kamerami a čidly. Odhalí řidiče, kteří budou jezdit příliš rychle a upozorní také na kradená auta. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Postačí zhruba kilometr jízdy tunelem na dálnici D1 blízko Klimkovic a kamery, čidla a další moderní technologie zaznamenají počet automobilů, rychlost konkrétního vozu, jeho registrační značku, zda vůz není kradený a rovněž to, jestli má platnou dálniční známku.

Od nového roku se tak tunel stane jedním z nejvíce hlídaných silničních míst v tuzemsku. V současnosti specialisté instalují potřebnou techniku.

„Do vozovky zafrézujeme a následně zalijeme indukční smyčky detekující průjezdy vozidel a instalujeme kamerové systémy s vysokým rozlišením a infračerveným přísvitem rozpoznávající registrační značky projíždějících vozidel,“ popsal Dalimil Skácel ze společnosti Eltodo, která bezpečnostní systém dodala.

Technologie se instaluje v obou směrech. Ve středu a ve čtvrtek je proto v tunelu částečně omezena doprava. Montáž bude pokračovat na počátku října a v polovině listopadu. Konečné zkoušky systému pak proběhnou v prosinci, se zahájením provozu se počítá na začátku příštího roku.

Policisté v tomto úseku měří rychlost už nyní

Kamery zaznamenají a vyhodnotí okamžitou rychlost při vjezdu do tunelu. Další kamery budou na příliš rychlé řidiče číhat na konci tunelu, a pokud bude i průměrná rychlost vyšší než povolených osmdesát kilometrů za hodinu, bude následovat trest. Následně provinilci nejspíše dostanou obsílku od ostravského magistrátu. Možnost, že by informace z dispečinku dostala také policejní hlídka, je méně pravděpodobná.

Stavbu tunelu si vymínily nedaleké klimkovické lázně, protože se obávaly přílišného hluku, dvěma tubusy projely první automobily v roce 2008. Po zprovoznění sice kamery začaly měřit i rychlost, ale jejich kvalita nebyla na takové úrovni, aby záběry byly dostatečně průkazné.

Policie se k úsekovému měření v klimkovickém tunelu nechce zatím příliš vyjadřovat, její krajská mluvčí Daniela Vlčková však sdělila, že policisté v tomto úseku měří rychlost už nyní. „Konají tak nejen v rámci běžného výkonu služby, ale také při dopravně bezpečnostních akcích,“ konstatovala.

Dalimil Frič z Centra bezpečné jízdy Libros uvedl, že se zavedením úsekového měření v klimkovickém tunelu rozhodně souhlasí. Sám prý byl svědkem toho, že řidiči tunelem projížděli mnohem rychleji, než mají povoleno.

„Navíc pro dost řidičů není jízda tunelem ničím příjemným. Proto je určitě dobře, když budou vědět, že pokud maximální rychlost překročí, mohou stoprocentně počítat s trestem,“ dodal.

Systém také takřka okamžitě porovná registrační značky projíždějících vozidel se seznamem odcizených automobilů. Pokud zaznamená shodu, hned vyšle signál, že se policisté mají na tento vůz zaměřit.

Starosta se obává, že se řada řidičů bude chtít tunelu vyhnout

Starosta Klimkovic Zdeněk Husťák se obává, že se řada řidičů tunelu po zavedení moderní kontroly pokusí vyhnout. A jediná cesta vede právě přes lázeňské městečko.

„Už máme problémy s kamiony, které se snaží vyhnout mýtné bráně a vážení jejich hmotnosti. A k těm se jistě přidají ti, kteří z jakéhokoliv důvodu nebudou chtít projet tunelem,“ poznamenal s tím, že mu vadí, když se radní dozvídají o změnách na dálnici u Klimkovic s velkým zpožděním.

Úsekové měření rychlosti v kraji funguje zatím na třech místech. Už několik let v Odrách na Novojičínsku, dále u nemocnice v Havířově a nově v Ostravě-Třebovicích.

Podle ohlasů novinka přispěla nejen k vysokému počtu pokut, ale postupem času i k tomu, že se rychlost vozidel v daném místě snížila. Proto se počítá s rozšířením měření, a to například v části Rudné ulice v Ostravě.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.