Hned od počátku se na čipové karty pro MHD zdarma ve Frýdku-Místku stály fronty.

Hned od počátku se na čipové karty pro MHD zdarma ve Frýdku-Místku stály fronty. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Každý šestý občan Frýdku-Místku jezdí MHD zdarma. Ubylo automobilů?

  • 6
Půl roku po spuštění bezplatné městské hromadné dopravy ve Frýdku-Místku si čip opravňující bezplatnou jízdu pořídil takřka každý šestý občan města. Zda se také snížil počet automobilů ve městě, se ale teprve ukáže.

Frýdecko-místecká rarita, bezplatná doprava městskou hromadnou dopravou, slouží obyvatelům už více než půl roku. Za tu dobu si o vydání čipové karty, umožňující využívání bezplatné dopravy, zažádalo více než 9 500 lidí.

"Jsme rádi, že je o dopravu zdarma takový zájem, v našich plánech jsme předpokládali, že by si do konce roku mohlo o vydání průkazky na bezplatnou dopravu požádat okolo deseti tisíc lidí, to se nám snad podaří splnit," řekl náměstek frýdecko-místeckého primátora Michal Novák.

Město čeká na dopracování zprávy o počtu automobilů

Zda se ale podařilo naplnit hlavní cíl zavedení bezplatné dopravy, snížení počtu osobních automobilů v ulicích města, zatím jasné není.

"Nemáme ještě k dispozici závěry šetření, které sledovalo počet automobilů ve městě. Ještě proto nemůžeme vyhodnotit, jak se daří dostávat lidi do autobusů, aby nechávali své automobily doma. Čekáme na zpracování kompletní zprávy, pak to budeme moci komentovat," dodal náměstek.

Podle šéfa frýdecko-místecké ODS Petra Konůpky je ale zavedení dopravy zdarma vším možným, jen ne dobrým nápadem. "Stále si myslíme, že to městu nepřinese žádný efekt," říká Petr Konůpka. "Ať už se to týká městské kasy, nebo snížení počtu automobilů, v obou případech nebudou výsledky takové, aby byly náklady na dopravu zdarma ospravedlnitelné," dodal Petr Konůpka.

Lidé opatření spíše chválí. Zvláště když jezdí autobusem

Ne všichni s ním ale souhlasí. "Myslím, že jsou to dobře využité peníze. Určitě," tvrdí studentka střední školy Michaela Vrublová. "Jezdí méně aut, protože všichni jezdí hromadnou dopravou. A je to docela výhodné. Koupila jsem si kartičku za tři stovky a mám ji na celý rok. Bylo by to dobré i nadále," dodala. Obdobně reagovala i většina lidí oslovených při anketě v ulicích města.

"Těch aut podle mne moc neubylo, kdo jím jezdil dříve, jezdí i nyní. Jenom lidi, kteří jezdili i předtím více, tak ušetří," staví se ale spíše na stranu Konůpky František Vír žijící na frýdeckém sídlišti Slezská.

Příjmy za jízdenky se podle náměstka mírně zvýšily

Kde je pravda, ukáže až vyhodnocení sčítání automobilů jezdících po frýdecko-místeckých ulicích. Počet lidí využívajících MHD ale podle Michala Nováka prokazatelně stoupl.

"Zájem o individuální přepravu v městské hromadné dopravě stoupá, například při porovnání září letošního a loňského roku jsme zaznamenali nárůst počtu přepravených cestujících o 32 procent," řekl Michal Novák. "Přitom se příjmy z přímých plateb, tedy placení za jízdenku přímo v autobusech, mírně zvýšily," dodal.