Ministr životního prostředí Pavel Drobil.

Ministr životního prostředí Pavel Drobil. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Ke znečišťovatelům se budu chovat podle metody cukru a biče, řekl Drobil

  • 1
Ministr životního prostředí Pavel Drobil řekl zástupcům osmi velkých firem z Ostravy, jakým způsobem si budou moci "sáhnout" na čtyři miliardy korun z evropských fondů. O peníze z operačního programu Životní prostředí mohou i obce.

Velcí znečišťovatelé budou muset více investovat do ekologických opatření. Bude je to bolet, ale pokud se budou snažit, ministerstvo životního prostředí bude vstřícnější k jednání.

Ministr chce, aby s ním znečišťovatelé uzavřeli dobrovolné dohody, ve kterých se zaváží k dalším ekologickým opatřením - ta by šla nad rámec toho, co po firmách požadují zákony.

"Není mou ambicí zničit průmysl v kraji a připravit obyvatele o práci tím, že snížíme konkurenceschopnost místních firem," řekl ministr Pavel Drobil.

Mezi firmami, s jejichž zástupci se ministr Drobil sešel, byla například huť ArcelorMittal, celulózka Biocel Paskov, strojírny Evraz nebo chemička BorsodChem.

Ministr řekl, že velké firmy mu předložily několik zásadních projektů, které se týkají investic do snížení zátěže životního prostředí.

Překvapivé je, že ačkoli dosud se mluvilo o podpoře někde okolo padesáti procent, nyní ministr řekl, že se snaží vyjednat v Bruselu, aby firmy mohly získat čtyřicet až devadesát procent nákladů na své investice v oblasti životního prostředí.

Šanci na získání peněz mají projekty, které počítají s využitím těch nejmodernějších technologií.

Dálnice v Ostravě bez poplatků nebude

Drobil v Ostravě také připomenul, že je již hotova novela zákona o ovzduší. "Nepodařilo se mi s ministrem Bártou vyjednat, aby dálnice D1 v Ostravě byla bez poplatků, ale v novele je jiné opatření," řekl Drobil.

Ministr chce prosadit, aby úseky dálnic ve městech zatížených průmyslovými exhalacemi byly od placení osvobozeny při vyhlášení smogové situace.

V době smogu by tak po dálnicích mohli jezdit i řidiči bez dálničních známek a dopravě ve městech by se ulevilo.

Návrh novely také počítá se zpřísněním stávajících emisních limitů. To znamená, že velkým znečišťovatelům by hrozily pokuty nebo omezení výroby už při nižších koncentracích škodlivin než nyní.

Čtěte v úterní MF DNES: Jak hodnotí kroky ministra Drobila zástupci velkých firem a odborníci na ekologii. Kolik peněz se ministerstvo na ekologická opatření snaží zajistit.

.