Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kvůli tramvajím se v Ostravě hádali Češi s Němci

  12:55
Město a koleje. Tak se jmenuje nová kniha, která dává nahlédnout do historie tramvajové dopravy ve vybraných městech na Moravě a ve Slezsku.

Michaela Závodná z Ostravské univerzity se svou novou publikací Koleje a město. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Napsala ji Michaela Závodná z Ostravské univerzity, která se například pokouší zjistit, co mají města, v nichž se městská kolejová doprava objevuje, společné a v čem se naopak liší. Jaké podmínky bylo potřeba splnit, aby mohla městská kolejová doprava vzniknout a rozvíjet se.

Pro koho je tato publikace určena?
Spíše odbornější veřejnosti, pro lidi, které zajímá, jak se o koleje starala obecní samospráva, co bylo potřeba k tomu, aby tam tato doprava mohla vzniknout. Pro ty, kteří se nespokojí s tím, že tam byl takový a takový vůz, ale chtějí vědět, proč zrovna tam, kdo se o to zasloužil, zda tam neexistovaly sporné body.

Proč jste se rozhodla, že v knize nebudou obrázky dobových vozidel?
Česká produkce publikací o tramvajích je založena na obrázcích. Dobových fotografií není tolik, že by se v jejich oblasti dalo objevit tolik nového, co ještě není otištěno, a publikovat to samé by bylo kontraproduktivní. Fotografie, které jsem našla v archivech, už použity byly. Čistě z pragmatického hlediska bych je tam nedávala. Je možno je najít v jiných zdrojích, třeba ostravský dopravní podnik vydává publikace s obrovským množstvím fotografií, ale pro mě jsou bez dostačujících informací. Nicméně klobouk dolů před tím, co dělají.

Jak jste se k oblasti kolejí ve městě dostala?
Pokračuji v rodinné tradici, moje maminka a strýc pracovali v Dopravním podniku města Ostravy. Když jsem byla menší, ve školním věku, měla jsem režijku, speciální průkazku, že jsem rodinný příslušník zaměstnance pracujícího v dopravním podniku. Bylo strašně fajn ji vždy vytáhnout z kapsy a ukázat, že patřím k této skupině. Když jsem pak hledala téma, které by se mi líbilo na diplomovou práci, tak jsem si říkala, že téma dopravního podniku by nemuselo být špatné, a ukázalo se, že jo. Že se dá doprava vnímat úplně jinak, než je běžné. Není to jen o těch obrázcích, o kolejích nebo prostoru, kde se nacházejí, ale o vztazích.

O vztazích mezi kým?
Mezi zástupci městské samosprávy, zástupci a představiteli dopravních podniků. Objevilo se i téma nacionalismu, nečekala jsem, že by se doprava mohla stát předmětem národnostního boje na konci 19. století. Byl to střet mezi německy a česky mluvící národností. Německé etnikum bylo v Rakousko-Uhersku více zastoupeno v obecních radách. Řešilo se téma, vy nám nechcete zavést tramvaj, protože jsme česká obec a vy jste Němci. Třeba Mariánské Hory, které byly českou obcí, obvinily Moravskou Ostravu, že jim nechce zařídit stejně časté spojení, jako zřídila obci Vítkovice, které byly také německé.

Jak dlouho jste na této publikaci pracovala?
Osm let, je to má první monografie. Již dříve mi ale otiskli v periodikách odborné studie.

Jak tedy k problematice dopravy přistupovat?
Tato diskuse se rozhořela na přelomu 20. a 21. století. Už to není o popisném způsobu, pohybu z bodu A do bodu B, ale o prožitku z cestování. Pokud se člověk zabývá dopravou v odbornější rovině.

Vy tento typ dopravy vnímáte jak?
Je to o lidech ve městě, nějak na tento prostor nahlížejí a současně vytvářejí pospolitost. Nejen ti, kteří dopravu zřizují, ale i jak na ni nahlížejí běžní uživatelé. Buď dopravu chtějí, nebo nechtějí, řeší se také, zda jde o výdělečný podnik, anebo jde o městskou infrastrukturu, která má sloužit ku prospěchu obyvatelů.

V knize sledujete vybrané metropole na Moravě a ve Slezsku. Nakolik je tady zastoupena Ostrava?
Podstatu tvoří Brno a Ostrava, soukromá dopravní společnost, která koncem 90. let 19. století začala v Ostravě podnikat, nejprve působila v Brně. Po roce 1918 do ní vstoupilo město, zanikla až v roce 1949, kdy vznikl komunální podnik.

Proč používáte místo tramvaje pojem městská kolejová doprava?
Výraz tramvaj se dříve používal jen pro určitý konkrétní typ, pro koňskou tramvaj. Jenže tady byla ještě parní doprava nebo pouliční dráhy, elektrické povozy. Píšu ale také o omnibusech, což byly předchůdci autobusové dopravy.

V čem je podle vás tato publikace přínosná?
Novum je například to, že se neomezuje jen na konkrétní město, ale sleduje ji jako fenomén. Třeba tím, že městská doprava v Ostravě má úzkou návaznost na Brno. Kdyby tam nebyla, tak nám uteče spousta informací, které jsou pro Ostravu významné.

  • Nejčtenější

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

Třinec - Pardubice 4:3. Obhájci získali druhý bod, zářili slovenští střelci

20. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  19:53

Obhájci extraligového titulu si berou zpět vedení ve finálové sérii. Hokejisté Třince zvládli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zadina nařkl Antoše z ovlivňování finále: Špiní Pardubice, tlačí na rozhodčí

21. dubna 2024  21:31

I přes výhru měl ke spokojenosti daleko. Pardubický kouč Marek Zadina se po skončení čtvrtého...

Najednou takřka čisto. Odborníci prověří souvislost s útlumem huti Liberty

21. dubna 2024  6:57

Okolo ostravské huti Liberty se zlepšila kvalita ovzduší. Odborníci předpokládají, že to souvisí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nechte brankáře být! Přísný trend ochuzuje o emoce. Je to divné, uznávají i hráči

25. dubna 2024  8:58

Když Ondřej Kacetl opouštěl třinecké brankoviště, deset tisíc lidí v Pardubicích ho vypískalo....

Na horské dráze do finále. Karvinští házenkáři vyřadili Lovosice po rozstřelu

27. dubna 2024  22:22,  aktualizováno  28.4

Zvraty jako v argentinské telenovele. Strhující čtvrtá bitva semifinále play off poslala házenkáře...

Oceňovaná přestavba jatek na galerii má problém. Ve fasádě vznikají trhliny

27. dubna 2024  17:04

Nejen chválu a nominace na prestižní architektonické ceny, ale také problémy způsobené paradoxně...

Že došly síly? Vůbec. Třinec svede v neděli bitvu o pátý titul v řadě

27. dubna 2024  8:57

Kdepak. třinečtí hokejisté mají dost sil i na třetí sérii play off na sedm zápasů. Vždyť oni se jen...

Je to finále, jedeme nadoraz, tvrdí útočník třineckých hokejistů Hrehorčák

27. dubna 2024  7:59

V základní části nastřílel pět gólů v padesáti zápasech. V nynějších dvaceti v play off se trefil...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...