Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ze Slezské Harty se druhé Lipno nestalo. Čeká na hotely i cyklostezky

  18:05aktualizováno  18:05
Situace ve zdejších obcích je argumentem, který užívá radnice v Nových Heřminovech při boji proti stavbě přehrady. Vsím v okolí blízké Slezské Harty dle Heřminovských voda víc vzala než dala. Mělo se investovat a stavět, z mnoha plánů ale sešlo. Starostové obcí u Harty ale stále věří, že turistů i služeb bude přibývat.

Přístav Leskovec na přehradě Slezská Harta na Bruntálsku, kde se výletníci mohou hodinovou jízdou na výletní lodi seznámit s přehradou. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Hezká krajina lemovaná vyhaslými sopkami. Rozhledna na nejvyšší z nich. Naučná stezka s informacemi o zatopené části Leskovce. Vápenka v Razové. Půjčovny lodí a šlapadel a možnosti vyhlídkové plavby... To jsou asi největší lákadla pro lidi, kteří míří k přehradě Slezská Harta na Bruntálsku i za jiným účelem, než je rybaření a jachtaření.

Fotogalerie

"Naše deviza je příroda. Bruntál je město mezi horami a vodou. Když někoho nebaví voda, otočí se a jede do Jeseníků. Vše má v rozmezí dvaceti kilometrů," říká předseda sdružení obcí Mikroregionu Slezská Harta Václav Mores. Dalším lákadlem mělo být moderní turistické letovisko kolem nádrže. Po něm ale není ani stopa.

Před čtyřmi lety zastupitelé obcí u přehrady a místní podnikatelé slibovali stavbu nových domů, hotelů a penzionů, cyklostezek, golfového hřiště i jiných atrakcí. Téměř vše ale zůstalo jen na papíře. A to je jeden z argumentů zastupitelů Nových Heřminov, kteří brání stavbě další přehrady na svém území.

"Mluvit o rozvoji je nesmysl. Objel jsem obce kolem Slezské Harty, abych viděl, jak jim to pomohlo. Přišly o část obyvatel i dopravní obslužnost, ale o výstavbě či investicích nemůže být řeč," tvrdí starosta Heřminov Radek Sijka.

Vodní skútry na Hartu nesmí

Lidé z okolí Slezské Harty mu dávají za pravdu. Netají, že rozvoj je mnohem pomalejší, než čekali. Ale starostové věří, že situace se postupně změní k lepšímu.

"Přišli jsme o polovinu obyvatel z 900, když jejich domy zalila voda. Nové nebylo kde stavět, chybí parcely s inženýrskými sítěmi. Turisté se k nám teprve učí jezdit," říká starosta Leskovce Bedřich Buťák.

"Doufali jsme, že za pár let bude z Harty druhé Lipno, ale není. Potrvá to déle. Ale pokrok je vidět každý rok. Přibývá služeb i akcí. V sobotu u nás vyvrcholí zábavným programem u vody týdenní akce Vodnický splav," dodal Buťák.

Obec Nová Pláň přišla o většinu území i obyvatel, zůstalo jich jen 54, ale turisté tam najdou nocleh, hospodu, kurty i další služby včetně přístaviště pro jachtaře, kteří si tam dávají sraz stále častěji. "Jsme rádi, že díky přílivu turistů nejsme zapadlou vískou. Fakt je, že o rozvoji jsme měli jiné představy, ale zbrzdila je krize," míní starosta obce Miroslav Jelen.

"Plány byly krásné... Se studií cyklostezek teď čekáme na příležitost žádat o dotace. Rozvoj lodní dopravy brzdí Povodí Odry tím, že nepustí na hladinu lodě ani skútry se spalovacími motory. A výstavba na březích začne, až obce dokončí územní plány," popisuje šéf mikroregionu Václav Mores.

Technický ředitel Povodí Odry Petr Březina uvedl, že Slezská Harta je předstupněm Kružberské přehrady, což je významný zdroj pitné vody pro Ostravu, proto nelze povolit stroje s naftovými ani benzinovými motory. "Nejde jen o provoz, ale i o skladování ropných produktů na břehu. Přehrada má objem 219 milionů kubíků vody. Celou by ji mohl zničit jediný dvousetlitrový sud s naftou," vysvětluje Březina.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.