(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Kolony z Rudné brzy zmizí, slibuje firma řidičům v Ostravě

  • 3
Naštvaní řidiči i radní města, zpožděné autobusy a spory dopravních odborníků. To vše souvisí s kolonami, které se tvoří v Rudné ulici v Ostravě-Vítkovicích. Firma Eltodo, jejíž zařízení ovládá semafory, slibuje, že situaci už brzy napraví.

Přestože řada silničních staveb, které daly v létě zabrat řidičům v Ostravě, skončila, potíže ne.

„Od září řeším hlavně komplikace v Rudné ulici, kde se často tvoří kolony,“ přiznává náměstek ostravského primátora Ivo Hařovský.

Nejvíc problémový je úsek mezi křížením Rudné s ulicemi Závodní a Místeckou. Tam se v odpolední špičce, mezi půl třetí a půl pátou, obvykle táhnou dlouhé kolony aut, především směrem do Poruby.

„Jsou šílené. Jezdím kolem nich denně z práce, naštěstí opačným směrem, kde až tak velký problém není,“ říká řidič Tomáš Novotný.

„Kolony na Rudné mi hodně vadí. Když spěchám na určený čas, nemám jistotu, že to stihnu, proto se tomu místu raději vyhýbám,“ dodal další Ostravan, Marek Černý.

Hůř jsou na tom cestující a řidiči autobusů, kteří po Rudné prostě musí. A zoufají si nejen odpoledne.

Autobusy nabírají zpoždění

„Není to každý den, ale když se tam vytvoří kolony, naše autobusy kvůli nim nabírají zpoždění až 20 minut oproti jízdnímu řádu,“ netají mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht. „V dopolední dopravní špičce mají problémy spoje, které jedou směrem na Havířov, odpoledne pak autobusy jedoucí opačným směrem,“ dodal.

Zatímco řidiči nadávají na pokračující opravy silnic a s tím související uzavírky, náměstek Hařovský je přesvědčený, že problém je jinde.

„Výrazně by pomohlo dynamické řízení křižovatek. Přístroje ovládající křižovatky – řadiče – by měly reagovat na aktuální situaci, podle ní nastavit semafory a přednostně pouštět autobusy,“ líčí Hařovský.

Souhlasí s ním i Jiří Zukal, ředitel brněnské firmy Patriot, která řídí 52 křižovatek v Ostravě řadiči firmy Cross. „S naší technologií a dopravními inženýry dokážeme výrazně zvýšit propustnost zmíněných křižovatek v Rudné,“ tvrdí. A moc nevěří, že by totéž dokázal zvládnout někdo i s jinými řadiči.

Magistrát zadal zakázku na dynamické řízení křižovatek konkurenční firmě Eltodo z Prahy. S řadiči od firmy Siemens totiž řídí 29 křižovatek ve městě už 10 let.

„Usiluji o co nejrychlejší řešení. Proto jsem přímo oslovil firmu, které patří technologie i na problémových křižovatkách. Slíbila, že problém vyřeší. Proto získala zakázku malého rozsahu – asi za 90 tisíc korun. Už jsem nechal podepsat objednávku,“ potvrdil Hařovský.

Do konce října chtějí problémy vyřešit

Václav Koucký, mluvčí firmy Eltodo, míní, že problém v Rudné vzniká hlavně kvůli malé kapacitě křižovatek a kvůli nárůstu automobilové dopravy. Ujistil ale, že jejich odborníci si s problémem poradí.

„Naše řadiče umí reagovat na počet aut i přednostně pouštět hromadnou dopravu, ale toto řešení si zadavatel dřív neobjednal, navíc tam chybí vyhrazený pruh pro autobusy.“

Firma nepochybuje, že i tak situaci zlepší.

„Děláme na tom od chvíle, kdy se ozval zadavatel zakázky. Několik dní byl na místě pracovník, který sbíral nutná data. Současně probíhaly analýzy navazujících křižovatek. Teď modelujeme optimální řešení, které nesmí způsobit problémy na vedlejších silnicích,“ vysvětlil Koucký s tím, že součástí zakázky je příprava, programování řadičů a seřízení světel i zkušební provoz s doladěním parametrů. „Vše musíme dokončit 30. října,“ dodal.

Náměstek Hařovský doufá, že firma úkol zvládne: „Když ne, pak budu muset hledat jiné řešení.“

Martin Klimsza z ostravské firmy Master IT Technologies netají, že už ho městu nabídli.

„Nečekám, že Eltodo zlepší průjezd Rudné. Když tvrdí, že umí dynamické řízení křižovatek s předností pro vozy MHD, tak proč už to dávno nedělá? Vidět to můžeme třeba na dvou porubských křižovatkách v ulici 17. listopadu. Tam jsou od února řadiče Cross od naší subdodavatelské firmy Patriot. Město nás totiž požádalo o jejich zapůjčení,“ říká Klimsza.

Jiří Maléř, mluvčí společnosti Ostravské komunikace, to potvrdil. „Po sedmi měsících tam máme lepší zkušenosti s řadiči Cross,“ dodal.

Obě firmy s odlišnými řadiči už léta bojují o velkou zakázku města související s budováním inteligentního dopravního systému. Poslední soutěž vyhrála firma Master IT Technologies. Eltodo neprošla testy. Jenže město v létě tendr zrušilo, vítěz se odvolal a teď se čeká na verdikt antimonopolního úřadu.