Řidiči projíždějí zvlněným úsekem na dálnici, která spojuje Ostravu a Bohumín. Podle ŘSD je silnice poškozená kvůli nekvalitnímu násypu pod povrchovou částí. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Zvlněnou dálnicí se začala zabývat komise. Rok a půl si volila předsedu

  • 12
Rok a půl trvalo, než se poslanci dohodli na tom, kdo bude předsedou komise pro vyšetření závažných pochybení při stavbě dálnice D47. Bez něj nemohla pracovat. Ani první setkání členů komise nebylo žádné terno, poslanci si jen zvolili místopředsedu a určili plán, co by v příštích měsících měli dělat.

Co leží v podloží dálnice, která se na několika místech vlní tak, že zde správce dálnice musel snížit maximální povolenou rychlost, bude nově zjišťovat i poslanecká komise.

„Naznačili jsme si, co bude příště, řekli jsme si, že budeme chtít, aby nám byl k ruce nějaký policejní vyšetřovatel, a chceme se podívat do spisů, které má k dispozici policie,“ naznačil poslanec Herbert Pavera nejbližší plány komise. Ta si dala za cíl vyšetřit, kdo za špatný stav dálnice D47 v Ostravě může.

„Byl bych rád, kdyby naše kroky vedly k tomu, abychom se dostali k základu celého problému. Tedy k tomu, kdo navážel ten materiál, který dělá v tělese dálnice problémy,“ doplnil Pavera. Přílišným optimistou však není.

A komisi bude tlačit i čas. „Máme šest měsíců na to, abychom vytvořili závěrečnou zprávu. To je na D47 docela sousto,“ řekl předseda vyšetřovací komise Jan Birke.

Ten byl zvolen předsedou na konci dubna. „Vyšetřování bude komplikovat hlavně čas, který od stavby dálnice uběhl. Věřím ale, že to za spolupráce s policií, ministerstvem dopravy i Ředitelstvím silnic a dálnic zvládneme. Navíc budeme moci využít také podklady předchozí poslanecké komise, která už tady kdysi k podobnému účelu zřízena byla,“ podotkl Birke.

Materiál nebyl kvalitní

Podle zjištění ŘSD stojí za problémy dálnice špatná navážka strusky do tělesa silnice. Ta začala bobtnat a povrch dálnice se začal vzdouvat. A nešlo jen o nekvalitní strusku. Při průzkumných vrtech se zjistilo, že v podloží dálnice je kde co, včetně stavební sutě.

A ani to není vše. Podle muže, který se pohyboval v prostředí stavebních firem a jehož totožnost MF DNES zná, si stavební firmy přivydělávaly i jinak.

„Do výkopů se používal načerno vytěžený neroztříděný štěrk, účtoval se samozřejmě ten kvalitní, v jedné obci na Novojičínsku dokonce hlínu vykopanou při úpravách dálnice použili na zasypání skládky. Tedy ne, že by ji odvezli a zpracovali, jen se zavezla. Oni se potřebovali zbavit zeminy, starosta měl před volbami, tak se to hodilo oběma stranám. A z toho místa dnes vytéká potok. Časovaná bomba,“ popsal muž nakládání s vykopaným materiálem při stavbě dálnice.

Část firem rekalamace uznala, zbytek jde k rozhodčímu soudu

Podobné materiály našli zaměstnanci ŘSD při opravě mostů na přivaděči Místecká. Jejich části musely být dokonce znovu postaveny, kvůli špatnému stavu začaly být nebezpečné. Jen pár let poté, co byly uvedeny do provozu.

„V násypech byly materiály, které sice byly v projektu, ale neměly dostatečné složení a nebyla dodržena jejich homogenita,“ vysvětloval ředitel úseku kvality ŘSD Jiří Hlavatý na podzim důvody, proč museli silničáři část náspů u mostů úplně odtěžit a následně nasypat.

I v tomto případě se ŘSD s firmou, která mosty stavěla, soudí. Po společnosti Eurovia chce téměř 50 milionů korun, jež oprava stála.

„Tyto výdaje ŘSD uplatňuje po zhotoviteli, který odmítl uznat odpovědnost za havarijní stav mostů. Proto ŘSD podalo na rozhodčí soud návrh na zaplacení slevy z ceny stavby,“ přiblížil aktuální stav sporu mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Část reklamací ovšem stavební firmy uznaly. „Někteří zhotovitelé dodatečně uznali svoji odpovědnost za některé žalované vady staveb a provedli jejich odstranění na vlastní náklady a riziko. ŘSD po odstranění těchto vad vzalo žaloby zpět. Jedním z aktuálně opravovaných objektů je například velká odpočívka v Antošovicích,“ dokončil mluvčí.