Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec nebezpečnému křižování vlakových přejezdů. Pohlídají je kamery

  8:15aktualizováno  8:15
Netrpělivé a troufalé řidiče, kteří riskují při přejíždění železničních přejezdů, i když zrovna blikají výstražná světla, odhalí kamery. V Moravskoslezském kraji budou zařízení namontovaná zatím u čtyř přejezdů, kde šoféři často objíždí či prorážejí stažené závory

Poškozené závory mají často na svědomí řidiči nákladních aut. | foto: Policie ČR

"Zejména na přejezdech se závorami vzrůstají případy, kdy řidiči objíždějí poloviční závory, nebo přejíždějí koleje v době, kdy ještě nejsou závory úplně dole. Stále více je i případů, kdy chodci, cyklisté ale i řidiči závory nadzvedávají," zdůvodnil potřebu kamer mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla.

Kde budou kamery?

Studénka – časté přerážení závor i jejich objíždění.

Louky n. O. – Časté objíždění závor, poškozování výstražníku kamiony.

Suchdol n. O. – Časté prorážení závor a jejich nadzvedávání.

Dolní Lutyně – nadzvedávání závor, nerespektování signalizace chodci

Dobrá – prorážení, objíždění závor

Lidé si podle něj vůbec neuvědomují, co mohou nadzvednutím závor způsobit. "Při nadzvednutí se návěstidlo upozorňující strojvůdce automaticky přestaví do polohy stůj. Tím vyvolají mimořádnou událost a strojvedoucí musí použít rychločinnou brzdu. Cestující se náhlou změnou rychlosti mohou zranit pádem ze sedaček nebo i pádem zavazadel nad nimi," popsal Halla.

SŽDC ve spolupráci s krajským úřadem a policií kamery letos umístí prozatím na čtyři vybrané přejezdy. "Všechny vybrané přejezdy jsou na hlavních železničních tratích, kde blikají výstražná světla déle a čekající mohou být netrpěliví," dodal Halla.

Jedná se o přejezd ve Studénce, v Suchdole nad Odrou a Dolní Lutyni leží na trati Přerov – Petrovice u Karviné, přejezd v Loukách nad Olší je součástí trati Čadca – Dětmarovice a záložní přejezd v Dobré je na trati Český Těšín – Frýdek-Místek.

"Budou označené tabulkou Železniční přejezd je monitorován kamerovým systémem. To by mělo odvážlivce od porušování pravidel silničního provozu odradit. Záznam kamerového systému navíc umožní potrestat toho, kdo porušil pravidla jak dodatečně, tak prakticky ihned," řekl Halla.

On-line přenos umožní okamžité potrestání

To umožní speciální aplikace dovolující policistům prostřednictvím wi-fi signálu přímé sledování aktuální situace na přejezdu. "On-line přenos dat je obrovské plus. Nebudeme pouze vyhodnocovat záznam, ale můžeme řešit přestupky při namátkových kontrolách přímo na místě," uvedla mluvčí policie Daniela Vlčková.

"A když už se na kamerou osazeném přejezdu stane nehoda, při vyšetřování můžeme použít záznam z kamerového systému," doplnila policejní mluvčí.

S umístěním kamer naprosto souhlasí i majitel autoškoly Arnošt Čichoň. "Asi není nutné, aby byly všude. To by zřejmě stálo hodně peněz a efekt by nebyl takový. Ovšem tam, kde se prokazatelně ví, že lidé riskantně přejíždějí koleje či podbíhají závory, je to skoro nutnost," sdělil Čichoň.

Moravskoslezský kraj podpořil instalaci bezpečnostních kamer jedním milionem korun. "Kolik prostředků bude nutné opravdu vynaložit, nyní nemůžeme říct. Po zadání veřejné zakázky budeme teprve vybírat nejlepší nabídku," doplnil mluvčí SŽDC Halla. Kamery by se na vybraných přejezdech měly objevit do konce letošního roku.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.