Bývalí strojvedoucí (zleva) Jiří Král, Vojtěch Pavera a Josef Toška ukazují...

Bývalí strojvedoucí (zleva) Jiří Král, Vojtěch Pavera a Josef Toška ukazují tabulku s označením původního motoráku Hurvínek, který kdysi na trati Opava - Jakartovice jezdíval. (6. dubna 2014) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Lokálka vezla smuteční věnce, z Opavy do Jakartovic vyjela naposledy

  • 11
Stovky lidí se o víkendu loučily s železniční tratí mezi Opavou a Jakartovicemi, kde po 122 letech končí osobní doprava. Krajský úřad už nechce dotovat výrazně ztrátový provoz.

Poslední jízda. Navždy sbohem 1892-2014. Smuteční věnce připevněné na čelo motorového vlaku v neděli připomínaly konec osobní dopravy na trati. Cestující se nahrnuli do vagonů, mnoho z nich se fotilo a připravovalo kamery na natáčení posledních záběrů krajiny z vlaku.

Trať Opava - Jakartovice

Trať číslo 314 byla slavnostně zprovozněna 29. června 1892. Původně vedla až do Horního Benešova, ale po propadu podloží byla v úseku Svobodné Heřmanice - Horní Benešov v roce 1970 zrušena.

Vlak nyní zastavoval ve stanicích Opava-východ, Kylešovice, Otice, Slavkov u Opavy, Štáblovice, Dolní Životice, Litultovice, Mladecko a Jakartovice. Provoz motoráků skončil 6. dubna 2014.

Zdroj: Wikipedie

Lokálku jedoucí z nádraží Opava-východ přes Otice, Dolní Životice a Mladecko do Jakartovic a zpět tvořily čtyři vozy. A zájmu stovek lidí málem nestačily.

Na vandr se vlakem jezdilo často

Přitom jen před pár týdny korzoval krajem jen jeden vůz. A ještě byl poloprázdný. "Škoda, že takový zájem nebyl častěji. To by se provoz nemusel rušit," povzdychl si strojvedoucí Jakub Doleží, který do Jakartovic jezdí pět let.

Přiznával, že zájem nebyl moc veliký. "Ale bylo to nárazové. Třeba o víkendech nastupovalo cestujících dost," poznamenal Doleží.

Pro strojvedoucí představovala trať dlouhá přes dvacet kilometrů oblíbenou trasu.

"Krásné zatáčky, nádherná krajina, prostě nádhera," neskrýval dojetí Vojtěch Pavera. Přes třicet let po této železnici vozil lidi. Vzpomínal, že vlaky často praskaly ve švech. A teď jako by mu vzali kus života. Však přinesl tabulku s označením starého motoráku přezdívaného Hurvínek, se kterým do Jakartovic jezdil.

Kraj na trať doplácel ročně přes osm milionů

Trať milují turisté i vandrovníci. "Na poslední jízdu jsem přijela až z Ostravy. Je to obrovská nostalgie. Jezdila jsem tudy často, jsou tady nádherná místa. Bohužel zůstanou jen vzpomínky," řekla Marie Kovalská.

Poslední jízdy provázela i šťastná shledání, jinak však na nádražích převládal smutek.

Krajští zastupitelé stvrdili konec osobní dopravy v únoru, nákladní vlaky zůstávají. "Ve vlacích většinou neseděla ani desítka cestujících a kraj tak podle analýz na jedné jízdence prodělal asi 500 korun, což představuje roční ztrátu přes osm milionů korun," vysvětlil náměstek hejtmana Daniel Havlík.

Původně ještě kraj zvažoval ponechání víkendových vlaků, ale nakonec odřízl vše.

Vlaky proto nahradí autobusy, jejichž provoz je podle kraje třikrát levnější. Navíc zastavují přímo v obci, kdežto nádraží stála často mimo zastavěnou oblast.

Předloni oslava, nyní tryzna

Do Štáblovic, kde stojí pár domů, by mohl dojíždět automobil, který by úřad obci koupil. "Ale v autobusech nikdy nebude taková nálada jako ve vlaku. Budeme platit za bágly, zpívalo se, posvačilo. A kdoví, jak často budou autobusy jezdit," namítali turisté. Rozhodnutí nezvrátila ani petice, kterou podepsalo přes tisíc lidí.

Jeden z věnců na motoráku patřil Opavskému železničnímu klubu. Předseda Miroslav Pösel přiznal, že právě železnice mezi Opavou a Jakartovicemi byla v regionu využívaná nejméně.

"Ale oblíbili si ji turisté a rodiny s dětmi," poznamenal a vzpomněl na rok 2012. "Tehdy jsme uspořádali ke 120 letům trati výroční jízdu historickým vlakem. Netušili jsme, že jen za necelé dva roky tudy pojedeme naposledy," konstatoval Pösel.