Kopřivnická automobilka Tatra z ptačí perspektivy.

Kopřivnická automobilka Tatra z ptačí perspektivy. | foto: Tatra a.s.

Tatra končí, Tatra Trucks však vyrábí náklaďáky v Kopřivnici dál

  • 11
Kopřivnická společnost Tatra, a.s., pokračovatelka předlistopadové automobilky, zřejmě definitivně končí. Její představitel Ronald Adams požádal soud o vyhlášení úpadku. Tatrovky už vyrábí jiná firma.

Konec jedné legendy, alespoň na papíře, přinese podle všeho v nejbližších měsících Krajský soud v Ostravě. Ten bude rozhodovat o žádosti předsedy představenstva kopřivnické společnosti Tatra, a.s., o vyhlášení úpadku.

Historie Tatry

Logo Tatry Kopřivnice.

1850 Ignác Šustala začal s výrobou kočárů
1891 Vznik akciové společnosti Nesselsdorfer–Wagenbau–Fabriks Gesellschaft.
1921 Přijetí názvu Tatra
1936 Vznik Ringhoffer TATRA, a. s
1946 Vznik Tatra n.p.
1992 Zřízení Tatra a.s.

"Dlužník má vůči věřitelům nejméně čtyři splatné peněžité dluhy ve výši přesahující 432 tisíc korun a není schopen své dluhy plnit," píše v návrhu na vyhlášení insolvence předseda představenstva společnosti Tatra, a.s., Ronald Adams.

Majitelé se mění, Tatra táhne dál

Skončí tak jedna éra. Svou činnost podle všeho, pokud soud návrh přijme, ukončí společnost, která byla přímou nástupkyní předlistopadové automobilky Tatra. Společnost je de facto mrtvá už dnes. Nic nevyrábí, vlastní továrna, ochranné známky i výroba je dnes v režii společnosti Tatra Trucks, která většinu aktivit i závazků před rokem koupila.

"V historii Tatry to není nic nového, podobná situace už tady byla v roce 1936, kdy tehdejší Tatru koupila společnost Ringhoffer," vysvětluje Lumír Kaválek, ředitel Regionálního muzea v Kopřivnici, zaměřeného mimo jiné i na historii místní tatrovky.

"A stejné to bylo i v devadesátých letech devatenáctého století. Syn zakladatele Ignáce Šustaly Adolf se kvůli finančním problémům spojil s ostravskou pobočkou banky Gutmann, tehdy vznikla první akciová společnost, která v roce 1921 přijala jméno Tatra. Prostě psi štěkají a karavana táhne dál, jak se říká," dodal ředitel muzea.

V dceřinkách vyhlášena stávková pohotovost

Tradice výroby vozidel Tatra, včetně tradičního podvozku, který automobilce zajistil světovou proslulost, ale v Kopřivnici pokračuje dál.

Podle vedení podniku se firmě daří. Letos chce vyrobit 760 vozů, na zhruba šest stovek už má automobilka závazné objednávky.

Čtěte rozhovor s novým šéfem Tatry Kopřivnice

Generální ředitel Tatry Kopřivnice Petr Karásek před portrétem zakladatele...

Jedním z mála problémů, které v současnosti vypluly na povrch, jsou spory s odboráři v dceřiných firmách Taforge a Tafonco, tedy kovárna a slévárna. Ti na konci května vyhlásili v obou podnicích stávkovou pohotovost kvůli sporům o podobě dodatku kolektivní smlouvy.

"Při jednání o dodatku kolektivní smlouvy pro rok 2014 jsme se u dvou bodů dostali po devíti kolech vyjednávání do situace, kdy se nejsme schopni dohodnout," vysvětluje předseda odborové organizace Metalurgie Tatra Jaroslav Nováčik.

"My chceme zvýšit tarifní část mezd o 500 korun a zajistit rehabilitační dovolenou pro zaměstnance z těžkých provozů, zástupci zaměstnavatele s našimi návrhy nesouhlasí. Přitom se mzdy zvyšovaly od roku 2007 jen jednou, v roce 2011 o 432 korun," vysvětluje odborář.

Mluvčí: Požadavky mohou ohrozit restrukturalizaci automobiky

Patová situace nyní čeká na zásah zprostředkovatele. O jeho určení už odboráři požádali ministerstvo financí, zástupci vedení podniku se nepřipojili.

"Kdy se jednání pohne kupředu, netušíme, ministerstvo sice může zprostředkovatele určit, vedení podniku ale může tento krok napadnout. Takže nevíme, kdy se pohneme dál," dodal Jaroslav Nováčik, který nevyloučil, že by dalším krokem mohla být i stávka.

Vedení dceřinných firem Taforge a Tafonco podle mluvčího Tatry Trucks Andreje Čírtka vzalo rozhodnutí odborů na vědomí.

"Vztahy mezi zaměstnavatelem a zaměstnanci Taforge a Tafonco upravuje platná kolektivní smlouva uzavřená na jaře 2013 na období do 31.prosince 2015. Tuto smlouvu a všechny závazky z ní vyplývající zaměstnavatel dodržuje. Odborová organizace požádala ministerstvo o ustanovení zprostředkovatele v souladu se zákonem o kolektivním vyjednávání. Po jeho ustanovení a zapojení se do komunikace počítáme s tím, že kolektivní vyjednávání bude pokračovat," uvedl mluvčí.

Za vedení celé firmy Čírtek řekl, že sice chápe požadavky odborů na vyšší mzdy, ale celá skupina, byť získává více zakázek, ještě zdaleka není zcela bez problémů.

"Obě strany kolektivního vyjednávání chápaly, že noví vlastníci musí dostat prostor, aby zachránili co nejvíce pracovních míst. Nastolit požadavek zvýšení mezd uprostřed restrukturalizačního procesu nemusí být vnímáno pozitivně nejen ze strany zaměstnavatele, ale hlavně ze strany partnerů, na kterých záchrana a prosperita Tatry závisí, tedy bank, dodavatelů i zákazníků," řekl mluvčí firmy Tatra Trucks.