V Nošovicích Hyundai Mobis vyrábí na čtyřech linkách montážní celky předních a...

V Nošovicích Hyundai Mobis vyrábí na čtyřech linkách montážní celky předních a zadních náprav, palubních desek a čelních masek. Teď výrobu rozšíří do Mošnova. (20. srpna 2014) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Tahanice skončily. Korejský Mobis jde do Mošnova vyrábět světlomety

  • 9
Na poslední chvíli se dohodla vláda, zastoupená ministerstvem průmyslu, se zástupci jihokorejské společnosti Hyundai Mobis na příchodu firmy do mošnovské průmyslové zóny. Měla by zde postavit továrnu na výrobu světlometů pro Hyundai.

Práci pro 900 lidí, 69 milionů korun pro Ostravu a další posílení automobilového průmyslu v Moravskoslezském kraji. To všechno přinese úterní dohoda mezi vládou a společností Hyundai Mobis.

„Na setkání zástupců společnosti Hyundai Mobis a ministerstva průmyslu a obchodu se zástupci obou stran dohodli na kompenzaci kupní ceny, kterou musí investor zaplatit za pozemky v průmyslové zóně v Mošnově,“ potvrdil dohodu tiskový mluvčí ministerstva František Kotrba. „Jihokorejské firmě tak má být poskytnuta, mimo režim investičních pobídek, doplňková jednorázová podpora ve výši přibližně 69 milionů korun,“ doplnil mluvčí.

Téměř sedmdesátimilionová podpora ze strany státu byla pro příchod investora do zóny rozhodující.

„V průběhu příštího týdne by mělo ministerstvo průmyslu připravit potřebnou změnu investiční smlouvy, kterou by následně měly obě strany podepsat. Pro nás to prakticky znamená, že do Mošnova jdeme,“ přiblížil podrobnosti dohody manažer společnosti Hyundai Mobis Ivan Leixner.

Výhodnou cenu EU označila za nedovolenou podporu

Začátek prací na nové továrně ještě v letošním roce byl pro jihokorejskou stranu důležitý. Chce připravit pozemek tak, aby příští rok na jaře mohla začít stavět.

O vstupu společnosti Hyundai Mobis do mošnovské průmyslové zóny jednala Ostrava, CzechInvest i vláda několik let. V polovině loňského roku pak zakončil první etapu vyjednávání podpis investiční smlouvy, kterou ostravské zastupitelstvo podpořilo příslibem prodeje pozemků za jednu korunu za metr čtvereční.

A přesně to se stalo příčinou problémů ze strany Evropské unie. Pozemky byly totiž oceněné na 69 milionů korun. O podobné pomoci soukromé firmě proto musela rozhodovat Evropská komise. Ta se ale proti prodeji postavila a výraznou slevu za pozemky vyhodnotila jako nedovolenou podporu.

Ostravě tak hrozilo, že by v případě levného prodeje pozemků mohla přijít o dotaci, kterou na stavbu mošnovské průmyslové zóny získala. Teoreticky by podle primátora Tomáše Macury mohlo město tratit až miliardu korun.

„Dle předběžného vyjádření zástupců Evropské komise pobídka ve formě převodu pozemku investorovi za sníženou cenu není považována za transparentní podporu,“ potvrdil výhrady komise Kotrba.

Situace se tak zkomplikovala hlavně proto, že společnost Mobis musela podle slov svého zástupce mít ještě letos na podzim jistotu, že bude moci v Mošnově stavět.

Státu by se měla investice brzy vrátit

„Výroba světlometů v chystané továrně je navázána na zahájení výroby nových automobilů Hyundai v Nošovicích v polovině roku 2017,“ vysvětloval už dříve Leixner. „Naše firma musela mít jistotu, odkud bude světlomety pro automobilku dodávat. Pokud by nevyšel Mošnov, museli bychom se poohlédnout po jiném pozemku v okolních státech, kde bychom podobnou stavbu dokázali včas dokončit.“

Vláda podpořila vstup velkého investora stovkami milionů korun. „Společnost bude v České republice čerpat investiční pobídky. Maximální míra veřejné podpory činí v tomto případě 502 milionů korun,“ přibližuje domluvu z roku 2014 mluvčí CzechInvestu Petra Menclová.

„Vložené prostředky se však státu v následujících deseti letech vrátí bezmála čtyřnásobně, konkrétně formou přímé zaměstnanosti a s ní spojenými odvody a daněmi z příjmu, také nepřímou zaměstnaností v podobě subdodavatelů, dopravy a služeb a dalšími přínosy, jakými jsou například stavba a nákup technologií,“ doplnila.