Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Peníze na nové vlaky nebudou, tvrdí kraj. Ministerstvo to odmítá

  9:16aktualizováno  9:16
Železniční tratě mezi Ostravou, Frýdkem-Místkem a Frýdlantem nad Ostravicí, Ostravou a Valašským Meziříčím nebo Krnovem a Jeseníkem. Nejen tady jezdí zastaralé vlakové motorové soupravy s průměrným stářím třiadvacet let. Obnova vozového parku ale podle krajského úřadu dál vázne a na vině je ministerstvo dopravy.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

„Ačkoliv Evropská komise schválila v květnu 2015 Operační program Doprava 2, nedokázalo ministerstvo dopravy za více než rok a čtvrt vypsat jedinou dotační výzvu na pořízení nových regionálních vlaků. Ohrožuje to čerpání téměř 18 miliard korun,“ upozornil hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák.

Využít dotace se už podle něj nemusí stihnout. „Výroba vlaku trvá v průměru tři roky. Nechceme se proto dočkat toho, že peníze nestihneme využít a budeme je muset vracet Bruselu,“ dodal.

Ministerstvo dopravy ale kritiku odmítá. „Ze všech dosavadních podkladů zaslaných krajským úřadem Moravskoslezského kraje vyplývá, že nejbližší výzvy pro vozidla chce kraj vypsat až v roce 2017. Je tedy zarážející, že v srpnu letošního roku pan hejtman napadá proces vypisování výzev. Vnímáme to jako kampaň před blížícími se krajskými volbami,“ ohradil se mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Podle něj stát čerpání dotací určených pro kraje nijak neohrožuje. „Naopak se snažíme vyjednat navýšení peněz. Původně bylo v programu asi 8 miliard pro nadregionální dopravu. Vláda schválila navýšení na 17,8 miliardy korun. Pro kraje je určeno celkem 10,9 miliardy. S Evropskou komisí teď dojednáváme podmínky pro vypsání výzev,“ uvedl.

Vlakopůjčovna se zástupcům kraje nelíbí

Podle připomínek Evropské komise by mělo být předem stanoveno, na jakých linkách budou dotované vlaky jezdit. Vlastnit by je neměl dopravce, ale veřejný sektor. Stát by je pak nechal dopravci vysoutěžit.

„To je šílený nápad. S takzvanou vlakopůjčovnou nemá naše republika žádné zkušenosti,“ namítl Novák.

Podle náměstka hejtmana Daniela Havlíka povede vlakopůjčovna k rozkladu regionální dopravy.

„Jako kraje víme, kde jakou soupravu budeme potřebovat. Vlakopůjčovna znamená, že stát nakoupí vlaky a bude nám je půjčovat. Zdarma to nebude, protože je to v rozporu s evropskými dotacemi, takže nám bude půjčovat vlaky za tržní cenu? V té chvíli si je taky můžeme pořídit sami,“ říká.

Vlakopůjčovna nahrává především soukromým dopravcům, horší situaci tak bude mít národní dopravce.

„Je logické, že pro nás je nejvýhodnější přímé zadání bez soutěže. Nicméně, jestliže kraj bude soutěžit, my se samozřejmě zúčastníme a budeme chtít obhájit maximum výkonů,“ uvedla mluvčí Českých drah Monika Bezuchová a doplnila, že Moravskoslezský kraj obsluhují jedny z nejmodernějších souprav v republice. Peníze na nákup šly z regionálního operačního programu, který ale skončil, a evropské peníze centrálně přerozděluje ministerstvo.

„V regionu jezdí nové elektrické vlaky RegioPanter, 12 souprav City Elefant a 13 souprav Regionova,“ doplnila informace mluvčí Českých drah, podle níž by se v roce 2018 měly objevit nové vlaky také na trati Ostrava – Frýdlant nad Ostravicí, která by se měla elektrifikovat.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.