Kartu ODISku využívá stále více lidí.

Kartu ODISku využívá stále více lidí. | foto: kodis.cz

Kuponovou jízdenku nahradí na Ostravsku čip, protesty tomu nezabrání

  • 68
Dopravní podnik Ostrava 29. února ukončí prodej dlouhodobých jízdenek ve formě papírových kuponů. Nahradí je čipová karta ODIS. Ne všichni jásají.

Nadšení, rozpaky, obavy i odpor. Tak rozdílné emoce vyvolává projekt bezkontaktní čipové karty ODIS. Ta se už brzy stane povinnou pro lidi, kteří chtějí úsporně cestovat veřejnou dopravou po Moravskoslezském kraji. Ani kritika šíření karty nezabrání.

„Smyslem projektu je zjednodušit a zlevnit cestování po regionu se všemi dopravci, kteří vydávají jednotnou čipovou kartu ODISku,“ vysvětlil šéf krajského odboru dopravy Ivo Muras.

„Kdo kartu vlastnit nechce, může cestovat na papírové jízdenky, ale bez slev,“ dodal s tím, že stovky pracovníků krajského úřadu využívají ODISku i jako zaměstnaneckou kartu - zaznamenává jejich čas příchodu a odchodu z práce, platí s ní obědy v jídelně úřadu.

„K 31. prosinci 2015 vydali dopravci v našem regionu celkem 183 709 karet ODIS. Vzhledem k rozšiřování integrovaného dopravního systému v kraji a změnám v prodeji časového jízdného v Ostravě předpokládáme, že už teď jich je kolem 200 tisíc a na konci roku jich bude 300 tisíc,“ říká Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS (společnost Koordinátor ODIS založily rovným dílem kraj a Ostrava).

Aleš Stejskal: ODISka slouží už pět let a je zabezpečená

Dodal, že čipová karta přináší tolik výhod, že ji mohlo dávno využívat víc lidí.

„Kraj, Ostrava a další dopravci chystali projekt od roku 2009. 1. února uplynulo pět let od zahájení prodeje ODISky. Bohužel, lidé jsou konzervativní, proto byl přechod z papírových kuponů na čipové karty pomalý,“ míní Stejskal.

Situace se ale už brzy výrazně změní. V celém kraji totiž 29. února skončí prodej papírových dlouhodobých časových jízdenek - kuponů k papírovým průkazům ODIS.

„Od 1. března už si u nás lidé budou moci koupit dlouhodobé časové jízdné jen na čipovou kartu. Případně na původní karty jiných regionálních dopravců,“ říká mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.

Karta nabízí levnější cestování

Mnozí lidé, kteří už ODISku mají, oceňují její výhody. „Roční síťovka na všechny ostravské zóny mě s čipovou kartou stojí už pár let 4 702 korun. Přátelé, kteří dosud kupovali papírové kupony, museli každý rok připlácet. Loni je stály například měsíčníky pouze na dvě zóny 5 760 korun za rok,“ říká Jana Malá.

Další lidé díky ODISce šetří za cestování po kraji s různými dopravci, oceňují, že mohou kombinovat různé dopravní prostředky včetně vlaku a nemusejí shánět další jízdenky.

Jenže část lidí karty přesto kritizuje, hlavně kvůli čipům. Na lednovém zastupitelstvu Ostravy tlumočili výhrady dva obyvatelé města.

Senioru Petru Hadaščokovi vadí, že on i další lidé ve věku nad 65 let sice mohou od ledna jezdit veřejnou dopravou po Ostravě zdarma stejně jako lidé starší 70 let, ale na rozdíl od nich jim nestačí občanský průkaz - musejí si pořídit kartu ODIS za 130 korun, jinak mají smůlu.

Šance pro hackery?

„Senioři nad 65 let by také měli mít možnost jezdit MHD na občanku. Navíc nepovažuji za správné, že údaje na kartu má zpracovávat neznámá společnost, přitom je po lidech vyžadován souhlas se zpracováním osobních údajů. Jde o citlivé údaje a hackeři útočí. Občan by měl mít možnost výběru karty: levnější bez čipu, či dražší s čipem a mnoha funkcemi. Ne všichni touží touto kartou platit,“ míní Hadaščok.

Podle Radka Přepiory ODISka představuje také morální a etický problém pro lidi, kteří ji odmítají na základě výhrady svědomí, přesvědčení a víry.

„Řada věřících občanů si raději při jízdě v MHD připlatí i v důchodu za papírovou jízdenku, jen aby se vyhnuli ostravské Opencard. Je to i případ mé příbuzné. Navíc je tu bezpečnostní hrozba díky dálkově čitelnému čipu ODISky. Nechci, aby mne a mé blízké na dálku sledoval kdejaký hacker s upraveným scanerem a směrovou anténou a časem i každá ‚chytrá‘ zastávka nebo autobus,“ vysvětlil Přepiora.

„Karta bez čipu je nesmyl a ODISka je bezpečná,“ oponuje Stejskal. „Na čipu není nahrané jméno majitele. Není možné spárovat držitele karty s jeho jízdami,“ vysvětluje.

„Možná by senioři nad 65 let mohli časem jezdit jen na občanku,“ naznačil nový radní Ostravy pro dopravu Lukáš Semerák. Stejskal ale naopak říká, že i senioři starší 70 let by měli mít kartu tak jako v jiných městech: „Mimo jiné proto, že za ně musíme odvádět DPH. Dokud jezdilo zdarma málo seniorů, počet jsme odhadli. Teď jsou jich desetitisíce.“