Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lanová svodidla pryč. Silnice smrti D48 se za čtyři roky změní

  8:38aktualizováno  8:38
Sedmdesátikilometrová velmi frekventovaná silnice mezi Českým Těšínem a Bělotínem se už svým názvem D48 řadí mezi dálnice. V mnoha úsecích však nemá požadované parametry. To by se nyní mělo začít měnit.

Jednotlivé směry silnice D48 stále dělí lanová svodidla. Snad už ne dlouho. | foto: Jaroslav Ožana, MAFRAMAFRA

Už tento měsíc začne rekonstrukce zhruba osmnácti kilometrů mezi nájezdem od Rybí, obce u Nového Jičína, po Rychaltice, místní část Hukvald na Frýdecko-Místecku. Požadavky na dálnici v tomto úseku splňuje jen část okolo Příbora.

Za čtyři roky stavebníci silnici zejména rozšíří a dosavadní lanová svodidla nahradí obvyklý středový pás.

„Silnice mezi Rybím a Rychalticemi se stane směrově děleným čtyřpruhem a bude odpovídat už hotovým úsekům mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem či části u Příbora,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.

Silnice vznikla na přelomu 70. a 80. let minulého století, a to původně jako v každém směru jednopruhová pro denní přejezd dvaceti tisíc automobilů. S rostoucím počtem vozů byly vytvořeny dva pruhy, jenže nyní trasou projede denně nad třicet tisíc aut, z nichž velkou část tvoří kamiony směřující do a z Polska.

Velké tragédie při vjetí auta do protisměru

Mnoho let silnice platila za jednu z nejvíce nebezpečných v Moravskoslezském kraji. Ne nadarmo dostala označení silnice smrti. Spojení vysokých rychlostí s přejetím do protisměru často vyústilo v řadu tragických nehod.

Například v roce 2000 a 2001 se tam staly nehody, při kterých pokaždé zemřeli čtyři lidé. Po protestech nakonec silničáři v listopadu 2002 natáhli mezi Novým Jičínem a Příborem lanová svodidla.

Tragických nehod značně ubylo, přesto ocelová lana situaci zcela nevyřešila. „Omezení pruhů je tak značné a nevyhovuje klasickému silničnímu uspořádání, navíc lanová svodidla nedovolují provádět běžné opravy ani údržbu tak, jak je to zapotřebí u tohoto typu silnice,“ upozornil mluvčí ŘSD.

Lanová svodidla nepovažuje za ideální ani Dalimil Frič z ostravského Centra bezpečné jízdy Libros.

„Zaplaťpánbůh, že tam lana už nebudou. Zdaleka nebyla ideální, v některých případech až nebezpečná,“ konstatoval.

Kudy povedou objížďky, není zatím jasné

Potřebná rekonstrukce silnice se mnoho let odkládala. Ale teď v červnu konečně začne. A potrvá čtyři roky. Silnice se automobilům nejspíše zavře až příští rok.

„Podrobný harmonogram prací zhotovitel ještě zpracovává. Jeho záměrem je připravit si staveniště zajištěním přeložek inženýrských sítí a dobudováním doprovodné komunikace, aby od příštího roku zahájil samotnou přestavbu D48,“ potvrdil Studecký.

Dodal, že se ŘSD bude snažit tranzitní dopravu svést na D1. Jenže i tak pojedou po D48 tisíce automobilů. Lidé z obcí podél opravované trasy se obávají, aby kolony nejezdily právě okolo jejich domů.

„Ještě budeme mít s ŘSD a zhotovitelem jednání, ale je jasné, že se nás to nějakým způsobem dotkne. Lidé se už na to ptají. Doufáme, že se to vyřeší ke spokojenosti všech,“ poznamenala starostka Libhoště Helena Šimíčková.

Její kolegyně Marie Janečková z Rybí, obce jen přes silnici, problém vnímá podobně. „Rozhodně nějaké dopravní kalamity v obci nechceme. Naopak se těšíme na to, že po zprovoznění opraveného úseku u nás přejezdů aut ubude.“

Stavební ruch je zatím viditelný jen v Rychalticích, kde vozy dosud objížděly pozemek patřící rodině z blízkého domu. Po několika letech soudních sporů byl totiž pozemek uvolněn pro pokračování modernizované silnice.

Červené značky vymezují opravovaný úsek D48.

Červené značky vymezují opravovaný úsek D48.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stavitel Antonín Zavada v ruinách shořelého dřevěného kostela Božího těla v...
Pojišťovna za zničený kostel vyplatí 20 milionů a pomůže s dalšími náklady

Pojišťovna v případě vypáleného kostela v Třinci-Gutech uhradí zřejmě 20 milionů za zničenou stavbu, i náklady spojené s odstraněním trosek, úklidem požářiště...  celý článek

Ivan Korč začal fotit koncem šedesátých let. Focení má spojené mimo jiné s...
Ostravské stopy: Pár hodin a sníh byl černý, vzpomíná fotograf Ivan Korč

Ruská kniha a stará cesta do Ostravy s rozbitými obrubníky. Takto netradičně vzpomíná Ivan Korč na rok 1968. I toho se týkalo povídání s fotografem, kterému...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ke kůrovci se přidala vichřice. Z Bruntálska postupně mizí lesy

Místo klidu a čerstvého vzduchu lesní dělníci a těžká technika. V lesích na Bruntálsku se kromě těžby kůrovcového dřeva likvidují škody po vichřici z minulého...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.