„Máme plno, bohužel vás nemůžeme ubytovat.“ Vysněnou větou všech majitelů hotelů po celém světě museli v pondělí odpoledne odmítat zájemce o nocleh hned v několika podnicích v regionu. Na vině byla ledovka, kvůli níž kolabovala železniční doprava, problémy měli i motoristé.
„Byli jsme komplet plní, zájemce o ubytování jsme museli posílat do našich dalších poboček,“ popsal zájem o ubytování Ondřej Andreev, zaměstnanec hotelu Max v Ostravě-Přívozu, tedy blízko hlavního nádraží. „Oproti jiným dnům jsme ubytovali o šedesát procent lidí více.“
„Zaznamenali jsme zvýšený zájem o ubytování, ale pár míst nám ještě zbylo,“ řekla Lenka Holaňová, zaměstnankyně penzionu Ve Dvoře nedaleko Stodolní ulice.
Sledujte ledovou kalamitu on-line |
Na druhé straně barikády se ocitl ostravský hotel Imperial, do kterého několik hostů naopak nedorazilo. „Někteří naši klienti nemohli kvůli problémům s dopravou do Ostravy dojet, takže nás ledovka spíše poškodila,“ vysvětlila mluvčí hotelu Klára Daňková.
Železniční doprava totiž kolabovala, elektrické lokomotivy kvůli námraze nefungovaly. Českým drahám i dalším firmám pomáhaly i společnosti z kraje, které lokomotivy vlastní.
Dieslové lokomotivy vyprošťovaly vlaky
Od pondělí poskytuje své stroje pro řešení kalamitní situace na železnici například dceřinná firma strojírenských Vítkovic - Vítkovice Doprava.
„Naše lokomotivy vysvobodily dvě uvízlé vlakové soupravy na trati Havířov–Praha. Jeden z vlaků soukromého dopravce uvízl kvůli námraze na trolejích u Suchdolu nad Odrou, druhý vlak jsme vezli od Prosenic. Oba vyjely na trasu do Prahy a naším úkolem bylo je bezpečně vrátit do Ostravy,“ popsal zásah ředitel společnosti Vítkovice Doprava Zdeněk Trejbal.
Obdobně byly nasazeny i lokomotivy společnosti AWT. „Naše dieselové lokomotivy pomáhaly v nočních hodinách přepravovat uvízlé soupravy osobních vlaků na železnici,“ řekl tiskový mluvčí společnosti AWT Lukáš Kresač.
Přestože společnost AWT, která patří mezi největší přepravní firmy v republice, pomáhala se svými lokomotivami osobním vlakům, které měly problémy, některé její nákladní vlaky vyjet nemohly.
„Dle nařízení Správy železniční dopravní cesty mohou v této chvíli jezdit pouze nákladní vlaky s dieselovými lokomotivami, a proto se několik našich vlaků na koleje nedostalo,“ dodal Lukáš Kresač.
Pošta se značně zpožďuje s doručováním balíků
Na problémy na dráze doplatila i Česká pošta. Ledovka zastavila i poštovní přepravu po železnici. „Celkově se jedná asi o třicet tisíc kusů balíků. Bohužel je nebude možné doručit během úterý,“ uvedla mluvčí České pošty Marta Selicharová.
Pošta měla kvůli ledovce v Moravskoslezském kraji problémy i s doručováním po silnicích. „Jsou oblasti, do kterých se s auty vůbec nedostaneme. Jedná se o silnice nižších tříd,“ vysvětlila Marta Selicharová s tím, že problematické jsou některé lokality na Opavsku, Frýdlantsku a také na Ostravsku.
Kvůli ledovce se v úterý ráno mírně opozdily i některé dodávky pečiva. „Celkově jsme to zvládli dobře, zpoždění měl jen náš kopřivnický řidič, ale s tím jsme počítali,“ uvedla vedoucí výroby z Moravské pekárny Eva Rybářová.
Z velkých firem měly potíže hlavně ty, které jsou závislé na plynulé dodávce dílů pro výrobu, například společnost Hyundai. „Extrémní počasí způsobilo hlavně v pondělí odpoledne výpadky ve výrobě, zejména kvůli kamionům s materiálem, které uvázly na zledovatělých silnicích,“ řekl tiskový mluvčí nošovické automobilky Hyundai Petr Vaněk s tím, že chybějící produkce bude nahrazena dvěma mimořádnými sobotními směnami.
V ostravské společnosti ArcelorMittal ledovka ztížila hlavně vykládku materiálu. „Hůře se vykládaly vagony s hutním materiálem, musely se rozmrazovat a pak se obtížněji čistily, ale ve výrobě problémy nebyly,“ řekla tisková mluvčí firmy Barbora Dvořáková Černá.