Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ledový krunýř nahnal lidi do hotelů, podniky přibrzdil

  7:37aktualizováno  7:37
Nejen problémy, ale i sympatické starosti přinesly problémy s počasím firmám v Moravskoslezském kraji. Například některé hotely měly plno díky cestujícím, kteří se nedostali na vlak. Většinou však ledovka způsobila problémy.

Ledová krusta pokryla i zastávky MHD v Ostravě. (2. prosince 2014) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

„Máme plno, bohužel vás nemůžeme ubytovat.“ Vysněnou větou všech majitelů hotelů po celém světě museli v pondělí odpoledne odmítat zájemce o nocleh hned v několika podnicích v regionu. Na vině byla ledovka, kvůli níž kolabovala železniční doprava, problémy měli i motoristé.

„Byli jsme komplet plní, zájemce o ubytování jsme museli posílat do našich dalších poboček,“ popsal zájem o ubytování Ondřej Andreev, zaměstnanec hotelu Max v Ostravě-Přívozu, tedy blízko hlavního nádraží. „Oproti jiným dnům jsme ubytovali o šedesát procent lidí více.“

„Zaznamenali jsme zvýšený zájem o ubytování, ale pár míst nám ještě zbylo,“ řekla Lenka Holaňová, zaměstnankyně penzionu Ve Dvoře nedaleko Stodolní ulice.

Sledujte ledovou kalamitu on-line

Na druhé straně barikády se ocitl ostravský hotel Imperial, do kterého několik hostů naopak nedorazilo. „Někteří naši klienti nemohli kvůli problémům s dopravou do Ostravy dojet, takže nás ledovka spíše poškodila,“ vysvětlila mluvčí hotelu Klára Daňková.

Železniční doprava totiž kolabovala, elektrické lokomotivy kvůli námraze nefungovaly. Českým drahám i dalším firmám pomáhaly i společnosti z kraje, které lokomotivy vlastní.

Dieslové lokomotivy vyprošťovaly vlaky

Od pondělí poskytuje své stroje pro řešení kalamitní situace na železnici například dceřinná firma strojírenských Vítkovic - Vítkovice Doprava.

„Naše lokomotivy vysvobodily dvě uvízlé vlakové soupravy na trati Havířov–Praha. Jeden z vlaků soukromého dopravce uvízl kvůli námraze na trolejích u Suchdolu nad Odrou, druhý vlak jsme vezli od Prosenic. Oba vyjely na trasu do Prahy a naším úkolem bylo je bezpečně vrátit do Ostravy,“ popsal zásah ředitel společnosti Vítkovice Doprava Zdeněk Trejbal.

Obdobně byly nasazeny i lokomotivy společnosti AWT. „Naše dieselové lokomotivy pomáhaly v nočních hodinách přepravovat uvízlé soupravy osobních vlaků na železnici,“ řekl tiskový mluvčí společnosti AWT Lukáš Kresač.

Přestože společnost AWT, která patří mezi největší přepravní firmy v republice, pomáhala se svými lokomotivami osobním vlakům, které měly problémy, některé její nákladní vlaky vyjet nemohly.

„Dle nařízení Správy železniční dopravní cesty mohou v této chvíli jezdit pouze nákladní vlaky s dieselovými lokomotivami, a proto se několik našich vlaků na koleje nedostalo,“ dodal Lukáš Kresač.

Pošta se značně zpožďuje s doručováním balíků

Na problémy na dráze doplatila i Česká pošta. Ledovka zastavila i poštovní přepravu po železnici. „Celkově se jedná asi o třicet tisíc kusů balíků. Bohužel je nebude možné doručit během úterý,“ uvedla mluvčí České pošty Marta Selicharová.

 Pošta měla kvůli ledovce v Moravskoslezském kraji problémy i s doručováním po silnicích. „Jsou oblasti, do kterých se s auty vůbec nedostaneme. Jedná se o silnice nižších tříd,“ vysvětlila Marta Selicharová s tím, že problematické jsou některé lokality na Opavsku, Frýdlantsku a také na Ostravsku.

Kvůli ledovce se v úterý ráno mírně opozdily i některé dodávky pečiva. „Celkově jsme to zvládli dobře, zpoždění měl jen náš kopřivnický řidič, ale s tím jsme počítali,“ uvedla vedoucí výroby z Moravské pekárny Eva Rybářová.

Z velkých firem měly potíže hlavně ty, které jsou závislé na plynulé dodávce dílů pro výrobu, například společnost Hyundai. „Extrémní počasí způsobilo hlavně v pondělí odpoledne výpadky ve výrobě, zejména kvůli kamionům s materiálem, které uvázly na zledovatělých silnicích,“ řekl tiskový mluvčí nošovické automobilky Hyundai Petr Vaněk s tím, že chybějící produkce bude nahrazena dvěma mimořádnými sobotními směnami.

V ostravské společnosti ArcelorMittal ledovka ztížila hlavně vykládku materiálu. „Hůře se vykládaly vagony s hutním materiálem, musely se rozmrazovat a pak se obtížněji čistily, ale ve výrobě problémy nebyly,“ řekla tisková mluvčí firmy Barbora Dvořáková Černá.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.