Cenná alej v Radkově v roce 2013

Cenná alej v Radkově v roce 2013 | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Lidé bojují za záchranu staré aleje, mezi lípami jezdily už kočáry

  • 4
Nejdříve kočáry, teď automobily. Takřka dvousetleté lípy z aleje v Radkově nedaleko Vítkova na Opavsku pamatují hodně, ale budoucnost mají značně nejistou.

Z původních osmdesáti mohutných kmenů zůstalo zhruba šedesát. A dalším třinácti údajně hrozí pokácení. „Alej je opravdu ve velmi špatném stavu. Současně by však byla obrovská škoda, kdyby zanikla,“ konstatoval Tomáš Skalík ze sdružení Za Opavu, jenž však žije v Radkově.

Radkovská alej patří mezi nejkrásnější v zemi, ostatně jako jedna ze čtyř tuzemských byla zařazena do výběru 200 stromořadí v prestižní publikaci s názvem Aleje v Evropě.

„Stromy byly dlouhodobě upravovány tak, aby se rozrůstaly hlavně do šířky, proto i tvarově je alej unikátní,“ připomenul Skalík.

Letošní rok prý o stromořadí rozhodne

Největší problémy způsobuje silnice vedoucí alejí. Stromy byly kdysi vysazeny tak, aby se mezi ně vešel kočár. Jenže pro automobily to je málo. „Stává se, že větší vozy při průjezdu ulamují části stromů. Kmeny jsou duté, na některých jsou dřevokazné houby,“ uvedla už dříve Eva Mračanská z Agentury ochrany přírody a krajiny.

Cenná alej v Radkově v roce 2008.

Už v roce 2010 Radkov schválil změnu územního plánu, ve kterém počítá s výstavbou silničního obchvatu. Současná komunikace by tak sloužila jen cyklistům a turistům.

Výstavba obchvatu aleje byla dokonce zařazena do Bílé knihy plánovaných dopravních staveb v kraji. Jenže tato varianta by přišla na přibližně osmnáct milionů korun, tedy asi o pět milionů více, než kdyby se část aleje pokácela a silnice jen rozšířila.

Případně kdyby celé stromořadí zaniklo. „Myslím, že loňský rok a letošek o osudu aleje rozhodne. Vznikají různé studie, které mají prokázat míru hodnoty aleje,“ dodal Skalík.

Obchvat aleje nepatří k prioritám

Mluvčí Správy silnic Moravskoslezského kraje Šárka Vlčková uvedla, že lípové aleji věnují velkou pozornost. Odmítla také, že by k zemi muselo třináct stromů. „V současnosti má každý z více než šedesáti stromů individuální posouzení včetně zpracovaného postupu jeho záchrany. Byly vytipovány čtyři stromy, které musí být odstraněny, což by mělo zabezpečit bezpečný průjezd alejí,“ sdělila.

Vlčková také potvrdila, že silniční obchvat Radkova se dostal do dopravních investičních staveb, do takzvané Bílé knihy. „Zatím však nepatří k prioritám,“ upozornila.

Sdružení Za Opavu žádá společně s místním seskupením Radkov také o granty. Uspělo u Nadace Partnerství na výsadbu navazujícího stromořadí, na rozhodnutí o dotaci na vydání publikace a uspořádání osvětové akce však ještě čeká.