Dnes zpustlé, v budoucnu plné života. Ostravské Benátky se mají proměnit. Obnova ale bude zřejmě dost zdlouhavá.

Dnes zpustlé, v budoucnu plné života. Ostravské Benátky se mají proměnit. Obnova ale bude zřejmě dost zdlouhavá. | foto: MS Architektura a design

Ostravané si odhlasovali proměnu Benátek. Kdy začne, ale není jasné

  • 10
"Přejeme si tam hlavně cyklostezky a upravené rybníky," vzkázali městu lidé, kteří vybírali z sedmapadesáti projektů. Evropa už to ale asi nezaplatí.

Ze zpustlého lesoparku Benátky a okolí chtějí mít Ostravané oázu určenou k rekreaci, zábavě a sportu. Ukázaly to výsledky internetové ankety, v níž do konce dubna hlasovalo 1 255 lidí.

Vybírali z 57 projektů za 1,8 miliardy korun určených k proměně zanedbané lokality rozkládající se na 203 hektarech, která propojuje Mariánské Hory a Hulváky, Novou Ves a Porubu.

Co bylo mezi návrhy

V Benátkách zvítězilo Hulvácké jezero s rekultivací rybníků a běžecký i in-line okruh společně s cyklostezkou.

U novoveských mokřadů dostala přednost rekultivace historické aleje, souběžná cyklostezka a navazující obora se zvěří.

U hulvácké vodárny chtějí lidé hlavně přemostění rušné ulice 28. října, vyhlídkovou cyklostezku na náspu a stezku směřující k rekreační louce. Na Bedřišce by měly být cyklostezky. A také z dalších projektů zvítězila cyklostezka podél Odry.

Když město nechalo vypracovat studii možné proměny celé lokality, primátor Petr Kajnar nastínil, že ji bylo možné financovat z dotací Evropské unie. Teď ale netají, že to Evropa zřejmě nezaplatí.

"Lidé chtějí cyklostezky, rybníky, zeleň..., to vše propojeno mosty, aby nemuseli překonávat rušné silnice. Domnívám se ale, že to nebudeme moci, rozhodně ne kompletně, financovat z evropských fondů. Ty už totiž nebudou určeny na turismus a podobné aktivity. Přednost teď dostanou projekty zaměřené na zaměstnanost, vzdělávání, výzkum, inovace, sociální otázky či životní prostředí," říká Kajnar.

Podle něj to ale neznamená, že studie oživení "mrtvé" zóny a přání obyvatel města skončí v šuplíku.

"Začneme přípravou investičního záměru a budeme pokračovat dokumentací pro územní rozhodnutí, což potrvá minimálně rok až dva. Přírodní prvky by pak město mohlo hradit například z fondu životního prostředí a cyklostezky třeba z fondu dopravní infrastruktury – tam by mohlo získat dotace. Na další projekty by se postupně mohly najít peníze v rozpočtu města," dodal Kajnar s tím, že hlavní záměry by se daly zvládnout do roku 2020.