Na obchvat už ve Frýdku-Místku čekají desítky let.

Na obchvat už ve Frýdku-Místku čekají desítky let. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Na slíbeném obchvatu chybí most. Frýdek-Místek řeší, že si ho postaví

  • 1
Chybějící most na trase obchvatu chce vlastními silami postavit frýdecko-místecký magistrát. Bez mostu by se do města nedostali obyvatelé Chlebovic a Zelinkovic. Most z plánu stavby zmizel kvůli úspoře peněz už před několika lety.

Šedesát milionů korun na tři úpravy stavby obchvatu chtějí sehnat frýdecko-místečtí zastupitelé. Z plánů stavby totiž kvůli úsporám vypadly hned tři mosty, z toho jeden důležitý pro spojení s okolními obcemi.

„Největší problém vidíme u spojení s Chlebovicemi a Zelinkovicemi,“ vysvětlil náměstek primátora Karel Deutscher. „Za ministra Bárty byly z plánu obchvatu v rámci úspor vyškrtnuty tři mosty, dva by se daly nějak přejít, ale pokud by chyběl ten ve směru na Chlebovice, znamenalo by to i několikakilometrovou zajížďku. Proto nyní zvažujeme možnost postavit tento most vlastními silami, abychom zajistili dopravní dostupnost těchto obcí.“

V okamžiku stavby obchvatu, který by přerušil současnou silnici od Chlebovic nedaleko hráze přehrady Olešná, by zůstali obyvatelé Zelinkovic, Lysůvek a Chlebovic bez přímého spojení s městem. Takzvaná „stará“ silnice, po níž vedl před postavením silnice mezi Místkem a Rychalticemi hlavní tah od Příbora, by končila „v poli“.

Objížďka na Olešnou by měřila sedm kilometrů

„Město by dále přišlo o přímé spojení s přehradou Olešná a tamním akvaparkem, objížďka by měřila kolem sedmi kilometrů,“ uvedl Deutscher. „Spojení by bylo až přes Palkovice, kde by se muselo vymyslet nějaké vhodné dopravní řešení. Proto chceme zkusit postavit chybějící most sami, věříme, že se nám ve spolupráci s krajem podaří dosáhnout na dotace, ale most je pro město tak důležitý, že bychom na něj přinejhorším museli najít vlastní zdroje.“

Kromě toho chybí oproti původnímu plánu na místecké trase obchvatu další silniční most a jeden most přes potok. Ty nejsou podle Deutschera až tak důležité, ale zlepšily by dopravní komfort některých obyvatel. „Most u Olešné by vyšel na zhruba pětatřicet milionů korun, cenu dalších dvou objektů odhadujeme na pětadvacet milionů korun,“ upřesnil náměstek cenu.

Náměstek hejtmana Daniel Havlík přiznal, že kraj s pomocí městu počítá. „Kraj výstavbu obchvatu Frýdku-Místku maximálně podporuje v rámci konceptu dostavby páteřní sítě kraje, která je součástí transevropské sítě. Podle informace města byly některé mostní objekty investorem vypuštěny. Kraj bude hledat způsob, jak městu pomoci při realizaci těchto pro město i kraj významných propojení.“

Podobné problémy řešili i v Třinci

Se stavbou chce město začít co nejdříve. „Optimální by bylo stavět současně s obchvatem i mosty, to vyjde podstatně levněji než později stavět před dostavěný obchvat nový most,“ řekl Deutscher.

Frýdek-Místek by nebyl prvním městem v kraji, které by se vlastními penězi podílelo na stavbě obchvatu. Podobné problémy měli před časem i v Třinci. „Abychom mohli začít stavět obchvat města, museli jsme sami z vlastních zdrojů zaplatit zhruba deset milionů korun za stavbu přechodové lávky v Neborech,“ konstatovala starostka Třince Věra Palkovská. „A další peníze, celkem zhruba šedesát milionů korun, jsme museli investovat do dalších akcí, jinak by nám nevyšla ekonomika stavby a nedosáhli bychom na dotace. Ale za ty peníze se nám to vyplatí, důležité je mít obchvat.“

Stavba místecké části obchvatu Frýdku-Místku by mohla, pokud se podaří včas dokončit výběrové řízení, začít ještě v letošním roce. Co nejdříve chtějí začít i frýdecko-místečtí zastupitelé. Ti by rádi získali jak plány, tak další dokumenty k mostům, aby mohli začít stavět.