Skelet rozestavěné budovy v Ostravě hyzdil třicet let širší centrum Ostravy.

Skelet rozestavěné budovy v Ostravě hyzdil třicet let širší centrum Ostravy. | foto: Jaroslav Ožana, MAFRA

Majitel skeletu má poslední šanci, jinak přijde o peníze, nebo o budovu

  • 8
Multifunkční dům v ostravské ulici 28. října musí být hotový do konce roku 2017.V opačném případě zaplatí developer pokutu nebo skelet propadne zpět městu. Vlastník už má vizualizace projektu.

Bytové prostory, takzvané open space kanceláře, restaurace, ale i půjčovna elektrokol, čerpací stanice CNG nebo parkovací plocha. To vše by měla zahrnovat stavba, která má vzniknout z dnešního železobetonového skeletu v Moravské Ostravě, který chátrá už třicet let.

„Nový koncept rozestavěné stavby skeletu počítá s využitím prvků šetrných k životnímu prostředí. Například s obnovitelnými zdroji, jako jsou tepelná čerpadla z hloubkových vrtů nebo fotovoltaika. Budova tak bude mít nízké provozní náklady,“ vysvětlila Sylvie Pyszková ze společnosti Red House Development, která železobetonový skelet vlastní.

„Z větší části budova nabídne administrativní prostory nebo menší bytové jednotky, které ale můžeme propojit. V nejvyšším podlaží nástavby, které nabízí výhledy na Ostravu, plánujeme zřídit restauraci. Součástí komplexu bude parkovací plocha, dobíjecí stanice pro elektromobily, pro auta na CNG pohon nebo půjčovna elektrokol,“ zmínila Pyszková.

Ostravský skelet:

Kostra domu, který měl původně být sídlem krajského výboru KSČ, stojí v blízkosti hlavní ostravské tepny, ulice 28. října, už více než čtvrt století. Návrhů na dostavbu bylo několik, současný má být poslední a konečný.

Vizualizace jsou už k dispozici, protože město v září schválilo dodatek smlouvy, který vlastníkovi přesně nařizuje dodržení stavebních termínů. Developer totiž stavební lhůty mnohokrát prodlužoval. „Do března 2016 musí začít práce, do konce roku pak musí být hotovy okna, dveře, střecha a fasáda. Do konce roku 2017 musí být stavba hotová,“ uvedla mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská s tím, že v případě nedodržení podmínek hrozí společnosti vysoké pokuty i postihy. „Když společnost nesplní první dva termíny, můžeme ji pokutovat částkou tří milionů korun za každý měsíc prodlevy, nebo přímo odstoupit od smlouvy. Pak by skelet i přilehlé pozemky patřily opět městu.

Vizualizace skeletu vítá i starostka Moravské Ostravy a Přívozu Petra Bernfeldová: „Jsem moc ráda, že byly stanoveny tvrdé podmínky pro dokončení stavby skeletu, který náš obvod hyzdí už desítky let. Věřím, že investor všechny termíny splní.“

Podle opozičních zastupitelů obvodu je pak důležité, aby se začalo stavět v termínu. „Projekt jako takový podporujeme a doufáme, že se společnosti podaří přilákat investory, kteří by v budově mohli podnikat a vytvořili i nová pracovní místa,“ podotkl zastupitel Moravské Ostravy Miroslav Svozil.

Termíny je reálné dodržet, věří firma

Společnost Red House Development skelet od města koupila v roce 2008 za 53 milionů korun s podmínkou, že ho do pěti let zbourá nebo dostaví. V roce 2010 se firma rozhodla budovu dostavět, ovšem od té doby požádala několikrát o prodloužení lhůty, naposledy tento rok. Důvodem byla například časová nebo finanční náročnost projektu.

Takhle by mělo podle vizualizace v budoucnu vypadat opravené místo.

„Nyní dokončujeme projektovou dokumentaci a vyřizujeme potřebná povolební tak, abychom do konce března začali fyzicky stavět. Podepsáním dodatku jsme se zavázali, že požadované termíny dodržíme, protože je reálná možnost je stihnout. S novým konceptem jsme seznámili vedení města a dohodli se s ním. Projekt jsme schopni dokončit a zároveň v budoucnu budovu i využít,“ upřesnila Sylvie Pyszková.

Cena budovy by neměla přesáhnout tři sta milionů korun a náklady pokryje společnost Red House Development s využitím bankovního úvěru.

Ohlasy na chátrající skelet, jsou mezi lidmi spíše negativní. „Nechápu, co může tak dlouho trvat na dostavbě jedné budovy. Myslím, že místní už začali být lhostejní k tomu, co se skeletem bude. Nevím, jestli zrovna nízkoenergetická budova s obnovitelnými zdroji je pro Ostravu vhodnou volbou. Myslím, že tady pro ni nebude využití,“ konstatoval Martin Brychta z Moravské Ostravy.


Elektromobil