Takto by architekti po vzoru kodaně rádi proměnili nábřeží u centra.

Takto by architekti po vzoru kodaně rádi proměnili nábřeží u centra. | foto: Vysloužil Architekti

Kodaň v Ostravě. Architekti si vysnili kolonádu z náměstí na nábřeží

  • 7
Malou Kodaň by si přáli architekti v centru Ostravy. Uličku, po níž by se bez automobilového ruchu dalo dojít pěšky či dojet na kole z Masarykova náměstí až k řece Ostravici. V ulici hrající barvami a radostí by byly kavárny, čajovna, filmový klub i mléčný bar.

Jde o vizi ostravských architektů, která není úplnou novinkou, ale takřka se o ní neví. Cílem architektů bylo propojit Masarykovo náměstí s nábřežím Ostravice.

„Ta myšlenka mě napadla asi před dvěma lety, když jsem jako obyvatel města hledal místa, kde mě to baví, kam si můžu zajít na kávu nebo na pivo, potkám tam přátele, kteří uvažují podobně jako já, a je mi tam dobře,“ říká ostravský architekt Ondřej Vysloužil.

Jedno z mála míst, která ho napadla, byla Kostelní ulice.

„Má potenciál příjemné pěší uličky. Už dneska jsou tam pěkné věci - čajovna, minikino, mléčný bar, ale další by tam klidně ještě mohly být. Ulice navíc tvoří nejkratší spojnici z Masarykova náměstí k nábřeží, které je sice opravené, ale téměř nic o něm nevíme,“ míní Vysloužil.

Podle jeho návrhu by ostravská ulice Kostelní s přilehlou částí nábřeží tvořila jeden celek - promenádu, vyhledávanou a atraktivní Malou Kodaň. Proč právě Malou Kodaň? „Ulice má spoustu zajímavých zákoutí, ve kterých by mohly být kavárny nebo divadelní představení, v tom je pravé Kodani velmi blízká,“ říká architekt. V Kodani ho uchvátilo, jak město pracuje s veřejným prostorem - podporuje pěší a cyklisty, zatímco dopravu v centru omezuje.

Ne úplně dobře je řízená doprava. To je to, co podle Ondřeje Vysloužila ubližuje nejen Kostelní ulici, ale celému centru. „Hledí se spíše na to, kde zaparkovat, ne na člověka samotného,“ myslí si Vysloužil.

Auta stojí všude. Co takhle hledět na člověka?

Ačkoliv je ulice Kostelní v historickém jádru Ostravy - jsou tady zbytky městského opevnění, kostel sv. Václava, jenž je nejstarší dochovanou ostravskou stavbou, oceňovaná moderní architektura i podniky, které kolem sebe sdružují filmové fandy i muzikanty, místu spíše dominují asfaltové plochy a všudypřítomná auta.

„Máme tady nejstarší, pomalu nejhodnotnější stavbu, co se týče historie v Ostravě, a prostor kolem ní slouží jako parkoviště. To je paradox. Lidé si to místo před vstupem do kostela sv. Václava zafixovali jako místo, kde se dá zaparkovat, takže výsledek je takový, že auta stojí všude,“ popisuje architekt.

„V Kodani na to šli opačně, řekli, takhle to dál nejde, nemůžeme zajistit parkovací stání pro všechna auta, tak pojďme opačnou stranou a hleďme na člověka, který ve městě žije a pracuje,“ líčí Vysloužil.

Podle jeho návrhu by se po Malé Kodani chodilo pěšky, sem tam by někdo projel na kole. V řece Ostravici by se nekoupalo, naopak. Jde o to, že na nábřeží by mohla být další posezení.

„V létě je u řeky příjemné mikroklima. Dovedl bych si tam představit i kopii sochy lachtana, který stojí v Galerii města Ostravy. Pamatuju si ho z dětství, má obroušený čumák a děti na něj rády sahají. Klidně by to mohl být jeden ze symbolů Ostravy. Kodaň má Malou mořskou vílu, Malá Kodaň by mohla mít lachtana,“ směje se Vysloužil.

Majiteli Minikino Kavárny, která v ulici Kostelní sídlí, se myšlenka líbí. „Je to výborný nápad. Odpočinková zóna s kavárnami poblíž řeky Ostravice v Ostravě chybí. Malá Kodaň by byla uličkou pro lidi, kteří chtějí zažít něco nového,“ myslí si Lukáš Bulanda.

Myšlenku podporuje i uznávaný český architekt Josef Pleskot. „Ať už vymýšlí kdokoli cokoliv, pro užší centrum Ostravy je to záslužné. Přicvaknout centrum k nábřeží, to je cíl. Takovému projektu se nedá jinak než fandit,“ říká Pleskot.

Není třeba mnoho peněz, stačí se soustředit na maličkosti.

A teď o penězích. Kde je vzít, aby v Ostravě vznikla Malá Kodaň? Podle Ondřeje Vysloužila by hned nemuselo jít o radikální a nákladné změny, stačilo by se zaměřit na maličkosti.

„Když se tam zajdete podívat, zjistíte, že díky podnikům, které v té oblasti jsou, se lidé do centra vracejí. Postačí teda upravit parkování, zvýraznit chodník v ulici v celé jeho délce, vytvořit důstojný přechod pro chodce v ulici Biskupská, přidat koše a lavičky a vyznačit cyklopruh, který by vedl až k cyklostezce na nábřeží, na kterou by se napojil. Hlavně už nic nebourejme, Ostrava má spoustu proluk, které potřebují zastavět. Kdykoli se něco zbourá, vznikne tam jen bláznivý poloprázdný roh,“ míní architekt.

Primátor Ostravy Tomáš Macura o Malé Kodani údajně ví, zatím ale řeší koncepci oživení centra města obecně.

„Nemyslím si, že Malá Kodaň zachrání vylidňující se centrum Ostravy, to vůbec ne,“ říká Vysloužil. „Ale jednou by se mohla stát protipólem Nové Karoliny. Může být tím, co bude lidi lákat hlouběji do historického jádra města. Může být méně komerční a kreativní alternativou života ve městě. Může být místem, kam se budou lidé rádi vracet.“